پاریزان صنعت

طی دوسال گذشته، نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به‌دلیل محدودیت‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا گذشته برگزار نشد. این موضوع موجب شد بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی فرصتی را برای معرفی محصولات تولیدی و وارداتی خود در این فاصله زمانی به‌دست نیاورند.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی دوسال گذشته، نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به‌دلیل محدودیت‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا گذشته برگزار نشد. این موضوع موجب شد بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی فرصتی را برای معرفی محصولات تولیدی و وارداتی خود در این فاصله زمانی به‌دست نیاورند. اما در همین شرایط و به‌رغم شدت‌گرفتن تحریم‌ها، باتوجه به اجرایی‌شدن سیاست جلوگیری خروج ارز؛ برخی شرکت‌های واردکننده توانستند بر مصائب سخت اقتصادی این دوران فائق آیند و گام در عرصه تولید بگذارند. حسن برادران، مدیرعامل شرکت «پاریزان صنعت» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «پیش از این، شرکت ما ۵۰درصد محصولات خود را از بازارهای جهانی تهیه می‌کرد و در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌داد، اما باتوجه به تغییر سیاست درخصوص مصرف ارز کشور، این شرکت همگام با دولت برنامه تولید محصولات وارداتی خود را در کنار دیگر تولیدات داخلی طرح‌ریزی کرد و امروز افتخار این را دارد که محصولات باکیفیت خود را در رقابت با همتایان خارجی به بازار کشور و منطقه عرضه می‌کند.» وی افزود: «درحال‌حاضر بیش‌از ۷۰‌درصد محصولاتی که در سبد این شرکت قرار دارد، پس از قانون ممنوعیت واردات، به تولید رسیده است. علاوه بر این، درخصوص تامین مواد اولیه باکیفیت توانستیم مایحتاج خود را از بازارهای جهانی تهیه کنیم و در زمینه تولید تجهیزات تعمیرگاهی و نگهداری ریلی، دستاوردهای قابل توجهی را به ارمغان بیاوریم. این در حالی است که پیش از این، هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی درخصوص صنعت ریلی فعالیت نداشتند و تمامی تجهیزات و ادوات، وارداتی بودند. این موفقیت باعث شد علاوه‌بر صرفه‌جویی ارزی برای کشور، در تجهیز یک واحد تعمیرگاهی بتوانیم تمام تجهیزات مورد نیاز را در یک یونیک عرضه کنیم تا خودروسازان برای راه‌اندازی یا تجهیز نمایندگی‌های خود دیگر مستلزم خرید از ۵ برند مختلف نباشند.»

باتوجه به ارتباط مستقیم قیمت تمام‌شده محصولات شما با نرخ ارز، برای کاهش هزینه‌های تولید چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
گسترش سبد تولید و افزایش تیراژ محصولات، یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده کالاست. همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از قطعات های‌تک و بُردهای الکترونیک به‌عنوان کالای واسطه‌ای یا قطعات نیمه‌ساخته از خارج کشور تهیه و در محصولات نهایی این کارخانه استفاده می‌شود. چراکه این قطعات تولیدکنندگان محدودی در دنیا دارند و اصولا سرمایه‌گذاری روی آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. بر این اساس، ۸برابر شدن نرخ ارز طی چند سال اخیر بسیاری از هزینه‌های ما را دستخوش تغییرات چمشگیر کرده است. اما با این‌حال، توانستیم با بالانس کردن هزینه‌ها اعم از نیروی انسانی، مواد اولیه و نهاده‌های تولید، طی اقداماتی خلاقانه ضمن افزایش کیفیت و بالا بردن استحکام محصولات، قیمت تمام‌شده آن‌ها را کاهش دهیم. این عمل در خنثی‌سازی تاثیرات افزایش روزافزون نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده کالا موثر بوده است.

چه میزان از تعمیرگاه‌های تخصصی خودرو که مشتری محصولات شما محسوب می‌شوند را در بازار جذب کرده‌اید؟
باتوجه به افزایش تنوع در سبد محصول و تولید کالای مشابه محصول وارداتی در کشور، توانسته‌ایم سهم بازار خود را به دوبرابر در مقایسه با سال‌های پیش از تحریم تخصصی صنعت خودرو و همه‌گیری بیماری کرونا افزایش دهیم.

به‌طور کلی تحریم‌های اقتصادی در روند فعالیت مجموعه شما تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است ؟
متاسفانه همه شرکت‌هایی که فعالیت مرتبط با خودروسازی دارند، به‌واسطه تحریم صنعت خودرو کشور دچار زیان شده‌اند و «پاریزان‌صنعت» نیز از این قاعده بی‌نصیب نبود. تنها شانسی که «پاریزان‌صنعت» داشت این بود که در کنار خودرو سواری، در زمینه خودروهای سنگین و صنعت ریلی هم فعالیت داشتیم و همین‌موضوع باعث شد کمتر ضربه بخوریم. اگر کسی بخواهد ادعا کند این تحریم‌ها لطمه‌ای به فعالیت‌های صنعتگران وارد نکرده و بی‌تاثیر بوده است، یا کذب گفته یا جزو 5 درصد بالادست جامعه است. ما نیز در این چندسال آسیب‌هایی را متحمل شدیم و بسیاری از منافع خود را از دست دادیم اما به شکر خدا در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم از فرصت‌هایی که در دوران تحریم‌ها به‌وجود آمده است به‌خوبی استفاده کرده و درمجموع نیروها و توانمندی‌هایمان را حفظ کنیم و آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

سهم شما در راه‌اندازی خطوط تولید تجهیزات تعمیرگاهی خودرو و صنعت ریلی کشور چه میزان بوده است؟
در بخش‌هایی از تجهیزات تعمیرگاهی محصولات «پاریزان‌صنعت» استفاده می‌شود. در صنعت ریلی نیز طی چند سال اخیر «گروه صنعتی پاریزان» توانسته است در تولید تجهیزات تست و تعمیر و تولید بالابر واگن قطار و مترو خدمات بی‌سابقه‌ای را ارائه دهد که به دلیل نبود نمایشگاه‌های تخصصی آن‌طور که بایسته و شایسته باشد، دیده نشده است. ما موفق شدیم با مجموعه‌سازی تجهیزات تعمیرگاهی یک پک کامل را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم. با توجه به مجموعه‌شدن دستگاه‌ها بسیاری از هزینه‌های راه‌اندازی کاسته شده و تعمیرکاران دیگر برای راه‌اندازی کارگاه خود نیاز به خرید تجهیزات چند برند خارجی ندارند.

با توجه به آن‌که دولت درخصوص صنعتگران سیاست حمایتگرانه را اتخاذ کرده است، درخواست شما از مسئولان امر چیست؟
خوشبختانه توانسته‌ایم روزهای سخت بازار را تاب بیاوریم. اما ابتدایی‌ترین درخواست ما از دولت، ثبات در بازار است. تازمانی‌که نرخ ارز دائما در نوسان است، من به‌عنوان یک مدیر صنعتی نمی‌توانم برنامه بلندمدتی چه در بخش تحقیق‌وتوسعه و چه در بخش مدیریت قیمت تمام‌شده محصولات و فروش داشته باشم. درخصوص بازار هدف مجموعه‌های مانند ما دو بخش بازار وجود دارد که نیمی در دست دولت و نیمه دیگری در دست بخش خصوصی است؛ متاسفانه در بخش دولتی فعالیت‌های عمرانی و مناقصات مربوط به آن متوقف شده و عملا عرضه پروژه به بازار اتفاق نمی‌افتد. اگر هیات‌دولت در این خصوص تغییر رویه‌ای نداشته باشد، شرکت‌های بزرگ دچار مشکل می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =