مگاپلت‌فرم داخلی

معرفی یک مگاپلت‌فرم داخلی از سوی قطعه‌سازان و تولید خودرو توسط کنسرسیومی متشکل از قطعه‌سازان بر اساس آن، خبری بود که درسال 1398 از سوی برخی شرکت‌های قطعه‌سازی اعلام شد و کلیات آن مورد تایید انجمن‌های قطعه‌سازی نیز قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،معرفی یک مگاپلت‌فرم داخلی از سوی قطعه‌سازان و تولید خودرو توسط کنسرسیومی متشکل از قطعه‌سازان بر اساس آن، خبری بود که درسال 1398 از سوی برخی شرکت‌های قطعه‌سازی اعلام شد و کلیات آن مورد تایید انجمن‌های قطعه‌سازی نیز قرار گرفت. اما پس از آن برای مدتی طولانی دیگر خبری از این حرکت نبود. تا این‌که درحاشیه شانزدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرو بار دیگر اخباری از مگاپلت‌فرم قطعه‌سازان تحت‌عنوان پلت‌فرم خودرو ملی تعاون منتشر شد. بنابراین قرار است ۱۱ محصول روی این پلت‌فرم عرضه شود. راهبری این رویداد با هلدینگ صنعتی چکاد است که درسال 1378 تحت‌عنوان شرکت چکاد صنعت فلاح درشهرستان ابهر تاسیس شده و در سال 1381 به‌بهره‌برداری رسیده است. این شرکت طی سال‌های اخیر به‌واسطه خطوط پرس مدرن با خودروسازان و قطعه‌سازان بسیاری همکاری داشته است. این شرکت که ماهیت تعاونی دارد، درحال‌حاضر 50 قرارداد فعال با شرکت‌های مختلف خودروسازی کشور دارد و چکاد صنعت قصد دارد طی دو سال آینده نخستین محصول خود را روی این پلت‌فرم به بازار کشور عرضه کند.

۱۱ هزار میلیارد تومان برای تولید پلت‌فرم، ۲۰ میلیون‌دلار برای طراحی
ابوالفضل خلخالی، مدیر پروژه پلت‌فرم تعاون درخصوص شکل‌گیری این پروژه می‌گوید: «پروژه پلت‌فرم تعاون به‌همت مالک مجموعه چکاد در این شرکت کلید خورده است. اما هدف ما این است که گروه قطعه‌سازان داخلی را در زنجیره‌تامین گرد هم آوریم و با همکاری قطعه‌سازان به‌تولید یک پلت‌فرم ملی بپردازیم.» وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ خودروساز خصوصی با چالش‌های متعدد سالانه ۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند، اظهار می‌کند: «باید با رشد تولید و شکل‌گیری دانش فنی در این شرکت‌ها تولید به‌سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.» مدیر پروژه پلت‌فرم تعاون هدف این شرکت از توسعه این پلت‌فرم را تولید 11 محصول عنوان و تصریح کرد: «هدف ما در پلت‌فرم تعاون تولید ۱۱ محصول خواهد بود که شامل سه‌سدان، دو هاچ‌بک، دو محصول پیکاپ، دو کراس‌اوور و دو محصول الکتریکی است.» وی تاکید کرد: «هم‌اکنون طراحی مفهومی انجام شده است و درمراحل ساخت محصول هستیم و به‌زودی محصولات بسیاری با هدف اخذ استانداردهای لازم توسط گروه صنعتی چکاد تولید خواهد شد.» خلخالی در رابطه با سرمایه مورد نیاز برای تولید خودروها روی این پلت‌فرم می‌افزاید: «این پلت‌فرم مبتنی بر تعامل با زنجیره‌تامین و همکاری انجمن همگن قطعه‌سازان کلید خورده است و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده بیش از ۱۱ هزار میلیاردتومان برای تولید پلت‌فرم و حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه برای طراحی و تیراژ ۲۰۰ هزار دستگاه درسال خواهد بود.» وی تاکید می‌کند: «تا این لحظه، تمام سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت مستقیم توسط گروه صنعتی چکاد انجام شده؛ اما امیدواریم به‌کمک تعاونی‌ که ایجاد شده است بتوانیم سایر قطعه‌سازان را به‌سرمایه‌گذاری در این پروژه تشویق کنیم.» وی درپاسخ به‌این پرسش که آیا کشور توانایی طراحی و تولید قطعات و همچنین خودرو را دارد یا خیر می‌گوید: «ما در موضوعات علمی مشکل چندانی نداریم و درسطح بسیار خوبی قرار گرفته‌ایم؛ اما مشکلات مدیریتی همچنان وجود دارد. وقتی برای خرید خودروهای فعلی تولیدی کشور با سطح پایین فناوری صف ایجاد می‌شود بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نیازی به فناوری در کشور احساس نشده است.»

صنعتگران داخلی، دانشگاه‌ها و نخبگان؛ در اولویت همکاری
مالک و موسس گروه صنعتی چکاد نیز با بیان اینکه امیدواریم با همکاری صنعتگران داخلی، دانشگاه‌ها و نخبگان بتوانیم خودرویی با کیفیت و در شأن مردم ایران تولید و به‌بازار ایران عرضه کنیم، اظهار کرد: «ما در داخل کشور دارای یک زنجیره تامین بسیار قدرتمند هستیم و خودروهایی که در خیابان‌های کشور مشاهده می‌کنید، توسط همین قطعه‌سازان تولید می‌شود.» علی یکه‌فلاح با اشاره به‌همکاری با زنجیره‌تامین داخلی درتولید پلت‌فرم تعاون تاکید کرد: «ما به‌دنبال بالندگی در صنعت‌خودرو هستیم و باید این صنعت را به‌دست متخصصان بسپاریم. در این پروژه نیز علاقه‌مندیم از تجربیات شرکت‌های خارجی استفاده کنیم؛ اما نخبگان دانشگاهی ما نشان داده‌اند که توانمندی خوبی در این بخش دارند.» وی می‌افزاید: «ما بر این باوریم که می‌توانیم از تجربیات شرکت‌های مختلف اروپایی که در صنعت‌خودرو فعالیت‌های موفقی داشته‌اند، بهره ببریم.» وی در ادامه درخصوص این پلت‌فرم می‌گوید: «یکی از موضوعات اصلی ایجاد این پلت‌فرم، موضوع تکنولوژی‌های جدید و استفاده از آن‌هاست. در بحث ورق خودرو پس از تولیدات خودرویی کشور، فولاد مبارکه اقدام به‌تامین ورق‌های فولادی کرده است. چراکه پیش از این، تولید ورق خودرویی وجود نداشت. با این‌حال، مشکلات تامین ورق‌های فولادی پابرجاست. اما امیدواریم تامین‌کنندگان فولاد کشور در حل این مشکل به‌کمک ما بیایند.»

درخواست قطعات جدید از قطعه‌سازان؛ عامل پیشرفت قطعه‌سازی
در ادامه نادر وهاب‌آقایی، عضو هیات‌مدیره شرکت چکاد با بیان اینکه توان تولید در بخش قطعه‌سازی کشور وجود دارد، درخصوص مشکل اصلی این حوزه تصریح می‌کند: «مشکل اصلی در شرکت‌های مادر است؛ وقتی شرکت‌های مادر از قطعه‌سازان محصول جدید نمی‌خواهند، درنتیجه بحران کیفیت خواهیم داشت که هم‌اکنون در صنعت‌خودرو شاهد آن هستیم.» وی همچنین با اشاره به‌نقش شرکت‌های خارجی در شکوفایی صنعت‌قطعه‌ در گذشته اظهار می‌کند: «زمانی که خودروسازان خارجی در کشور وجود داشتند، قطعه‌سازان به‌دلیل عرضه محصولات جدید، در فصل شکوفایی خود قرار داشتند.» وهاب‌آقایی تاکید می‌کند: «درهمان زمان شاهد بودیم که صنعت‌قطعه‌ ما درحال صادرات قطعات خودرویی تولیدشده در کشور بود. چراکه شرکت‌هایی مانند رنو و پژو در کشور وجود داشتند و کیفیت محصولات تولیدشده توسط قطعه‌سازان به‌حدی بود که صادرات هم انجام می‌دادند.» وی با اشاره به فعالیت‌های جدید این شرکت تصریح می‌کند: «به‌زودی فروشگاه آنلاین چکاد پارت در حوزه فروش قطعات توسط گروه صنعتی چکاد راه‌اندازی خواهد شد که نسبت به‌سایر فروشگاه‌های آنلاین فروش قطعات، بسیار متفاوت خواهد بود.» عضو هیات‌مدیره شرکت چکاد تاکید می‌کند: «این پلت‌فرم با سرمایه‌گذاری بسیار عظیم درحال راه‌اندازی است که احتمالا ظرف دو ماه آینده به‌صورت رسمی معرفی خواهد شد. چکاد پارت محلی برای فروش قطعات با کیفیت خودرو خواهد بود که سایر قطعه‌سازان نیز امکان عرضه محصولات خود را در این پلت‌فرم خواهند داشت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    شرکت چکاد هنوز نیومده جلو ایران خودرو و سایپا زده به گفته خودش 11 محصول می خواد طراحی کند ایران خودرو و سایپا به جهنم می تونند 11 محصول متفاوت تولید کنند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =