کامیون‌های خودران

بازار کامیون‌های پاک الکتریکی و هیبرید و محصولاتی با طراحی‌های خاص طی سال‌های اخیر بسیار داغ شده است. از همین رو، تجاری‌سازان بزرگی بر آن شده‌اند تا مدل‌هایی را هم‌راستا با نیازهای آینده به بازار معرفی کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار کامیون‌های پاک الکتریکی و هیبرید و محصولاتی با طراحی‌های خاص طی سال‌های اخیر بسیار داغ شده است. از همین رو، تجاری‌سازان بزرگی بر آن شده‌اند تا مدل‌هایی را هم‌راستا با نیازهای آینده به بازار معرفی کنند تا بتوانند گامی در مسیر کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی بردارند. تازه‌ترین کامیونی که در این زمینه معرفی شده، محصولی از خودروسازی جیلی است که قرار است در آینده به رقابت با محصولاتی چون تسلا و کامیون‌ آینده بنز بپردازد. این خودروها هدف نهایی کاهش آلایندگی و رسیدن به تکنولوژی خودران را دنبال می‌کنند.


جیلی به تولیدکنندگان کامیون‌های خودران می‌پیوندد

خودروساز چینی جیلی که مالک ولوو، لوتوس و برخی دیگر از برندهای خودرویی است، به‌تازگی از یک کامیون الکتریکی هیبرید رونمایی کرده است. جیلی اعلام کرده است این کامیون خاص و جدید را در سال 2024 به فروش می‌رساند. به گفته جیلی این کامیون حس یک خانه را به کاربران القا خواهد کرد و این همان دلیلی است که فاریزون اتو، بخش تجاری‌سازی جیلی این کامیون آینده را Hometruck نام‌گذاری کرده است. جیلی اعلام کرده است این کامیون-کشنده را در سال 2024 به فروش می‌رساند اما برنامه‌های محتاطانه‌ای برای ایجاد قابلیت‌های خودران و رسیدن به خودران کامل تا سال 2030 در نظر دارد.

استفاده از چند پیشرانه با تکیه بر طراحی ماژولار

زیر کاپوت این کامیون-کشنده خاص جیلی پیشرانه‌های هیبرید به کار رفته که وجود آن‌ها را مدیون طراحی ماژولار و ویژه فضاهای بیرونی است. چین نیز در همکاری با این خودروسازی قرار است بزرگراه‌های خود را به ایستگاه شارژ مجهز کند. زمان لازم برای شارژ این خودروها درست همان زمانی است که به رانندگان اجازه می‌دهد تا در میانه‌های مسیر از امکانات داخل کابین استفاده کنند. علاوه بر این، سیستم مدیریت انرژی همچنین می‌تواند قدرت و سوخت هوم‌تراک را برای دستیابی به عملکرد بهینه و اقتصادی مدیریت کند و می‌تواند زمان سوختگیری یا شارژ مجدد را افزایش دهد.


تسلا؛ رقیب نخست هوم‌تراک جیلی
فاریزون امیدوار است این وسیله نقلیه را در بازارهای خارج از چین نیز به فروش برساند و آن را به رقابت با تسلا، مرسدس‌بنز و سایر شرکت‌هایی که طرح‌هایی برای کامیون‌های برقی پیشرفته دارند، درآورد. در این میان اما به نظر می‌رسد تسلا قوی‌ترین رقیب این خودرو باشد. گرچه کامیون تسلا نتوانسته مطابق با زمان‌بندی‌های شرکت تولید و عرضه شود و چند باری رونمایی و تولید انبوه آن به تعویق افتاده است اما باز هم ویژگی‌های آن راه را برای ورود سایر رقبا به بازار سخت کرده است. کامیون‌های برقی تسلا درصد تولید آلایندگی‌شان صفر است و اگر هر کدام از محل شارژهای مخصوص تسلا مداوم شارژ شوند، می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دلار در مدت زمان دو سال کارکرد نسبت به یک کامیون دیزلی هزینه کمتری را داشته باشند.
طراحی کامیون تسلا با توجه به مجهز بودن به موتور برقی بسیار آیرودینامیک است و تمامی خطوط طراحی بیرونی مفهومی بوده و برای هدایت خوب جریان هوا ساخته شده‌اند. این کامیون از ۴ موتور برقی قدرتمند بهره می‌برد که با وزن ناخالص ۴۰ تن می‌تواند از سرعت صفر تا هشتاد کیلومتر بر ساعت را طی ۲۰ ثانیه برسد.


رقابت کامیون‌ آینده بنز با هوم‌تراک جیلی
مرسدس بنز نیز از دیگر خودروسازانی است که برنامه‌هایی را برای تولید کامیون‌های پاک و البته خودران اعلام کرده است. کامیون مرسدس بنز که قرار است با نام کامیون آینده تولید شود، می‌تواند یکی دیگر از رقبای سرسخت هوم‌تراک جیلی باشد. آنچه این کامیون را نسبت به سایر نسخه‌های خودران متمایز می‌کند، سیستم راهبردی این کامیون است. شرکت بنز با استفاده از دو دوربین و تکنولوژی رادار سنسوری، به راحتی نقاط کور را تشخیص داده است. کابین این کامیون هوشمند مرسدس بنز طوری طراحی شده است تا زمانی که راننده حالت دستی را غیرفعال و رانندگی اتوماتیک را فعال می‌کند با فشار دادن دکمه‌ای صندلی راننده از فرمان فاصله بگیرد و راننده با خیالت راحت بتواند با تبلت خود کار کند. ویژگی‌های این سه رقیب نشان از آن دارد که در آینده موضوعاتی مانند محیط‌زیست و آسایش رانندگان و کاهش مصرف سوخت و استفاده از انرژی‌های پاک برای رقابت در بازار خودروها و حتی تجاری‌های سنگین به اولویت تبدیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =