پلتفرم

این نخستین بار است که پروژه تولید کلان یک پلتفرم در سطح گروه فولکس‌واگن به اشکودا واگذار می‌شود. رالف برنداستاتر مدیرعامل این برند گفته که اشکودا به خاطر تخصص عالی‌اش در تولید خودروهای ارزان قیمت، گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید این پلتفرم بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه خودروسازی فولکس‌واگن در حال توسعه موتورهای درون‌سوز برای بازارهایی همچون روسیه، هند و برزیل است که پیش‌بینی می‌شود رشد خودروهای برقی در آن‌ها کندتر از کشورهای اروپایی باشد. پلتفرم جدید این گروه با نام MQB-A0 در طیف گسترده‌ای از محصولات درون‌سوز برندهای مختلف فولکس‌واگن، از خودروهای مینی گرفته تا شاسی‌بلندهای هفت سرنشین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جهانی کردن یک پلتفرم

گروه فولکس‌واگن به شرکت زیرمجموعه خود اشکودا وظیفه متحول کردن پلتفرم MQB-A0-IN را که برای عرضه در هند ساخته شده، محول کرده است. این پلتفرم سازه‌ای بسیار انعطاف‌پذیر است که بازار کشورهایی که نسبت به قیمت خودرو حساس هستند، مانند روسیه، آمریکای لاتین، هند، آفریقا و جنوب شرقی آسیا را هدف قرار داده است. در اروپا گروه فولکس‌واگن قصد دارد از سال 2026 از پلتفرم SSP بهره بگیرد که در خودروهای برقی مجهز به فناوری‌های پیشرفته خودروان ساخته شده توسط برندهایی همچون فولکس‌واگن، اشکودا، سئات، آئودی و پورشه مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته ییری دیتریش مدیر پروژه MQB-A0 در اشکودا «پلتفرم‌های قبلی ابتدا در اروپا ساخته می‌شدند و بعد به سراسر جهان فرستاده می‌شدند. برای مرحله بعدی ما دیگر از یک پایگاه اروپایی استفاده نخواهیم کرد».

تداوم تولید درون‌سوزها

آقای دیتریش در گفت‌وگو با نشریه اتوموتیو نیوز اروپا گفته که ساختن یک پلتفرم قابل استفاده در تمامی برندهای گروه فولکس‌واگن به این خودروساز اجازه خواهد داد تا در بازارهای در حال توسعه موفق عمل کند. اشکودا گفته که فروش خودروهای مجهز به موتورهای درون‌سوز در بازارهای هدف، ظرف 10 سال آینده با رشد58 درصدی به 7.5 میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید و ظرف 5 سال بعد از آن هم یک میلیون دیگر به این میزان اضافه خواهد شد. این بدان معناست که تا سال 2036 – یعنی درست یک سال بعد از آن‌ که در اتحادیه اروپا تنها خودروهای با آلایندگی سفر امکان تردد را خواهند داشت-حجم فروش خودروهای درون‌ساز به 8.5میلیون دستگاه خواهد رسید. به گفته آقای دیتریش پلتفرم جهانی MQB-A0 آن‌قدر انعطاف‌پذیر خواهد بود که در خودروهایی با طول‌های مختلف از 4000 میلی‌متر گرفته تا 4700 میلی‌متر مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته او لازم بود که این پلتفرم به اندازه کافی تغییرپذیر باشد. بزرگترین نسخه از این پلتفرم در خودروهای هفت سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلتفرمی برای کشورهای در حال توسعه

به گفته آقای دیتریش نخستین خودروهایی که روی پلتفرم جهانی MQB-A0سوار خواهند بود در سال 2025 به بازار خواهند آمد و قرار نیست این پلتفرم در اروپا و چین عرضه شود. این‌طور که گفته می‌شود خودروهای درون سوز کوچک مانند اشکودا اسکالا و فولکس‌واگن پولو همچنان سوار بر پلتفرم MQB27 به چین خواهند رسید. قوانین سختگیرانه جدید در خصوص میزان انتشار گارهای کربنی از جمله استاندارد یورو 7 در اروپا و همچنین قوانین مشابه در چین بدان معناست که این بازارها در مقایه با بازارهای نوظهور به راهبردهای متفاوتی احتیاج خواهند داشت.

قابلیت هیبریدی شدن

پلتفرم جهانی MQB-A0 بسته به الزامات محلی هر بازار قابلیت استفاده در مدل‌های هیبریدی را نیز دارد، اما این پلتفرم برای خودروهای برقی مناسب نیست. آقای دیتریش در این باره گفته: «ما پیش از این موتورهای درون‌سوز و برقی را روی همین پلتفرم با خودروهای سیتی‌گو-ای، سئات می و فولکس‌واگن آپ آزموده‌ایم، اما نتیجه‌ کار کارآمدترین نتیجه ممکن نبود و به همین خاطر در A0 ما بیشتر روی موتورهای درون‌سوز با امکان هیبریدسازی متمرکز خواهیم بود.

مسئولیتی سنگین برای اشکودا

این نخستین بار است که پروژه تولید کلان یک پلتفرم در سطح گروه فولکس‌واگن به اشکودا واگذار می‌شود. رالف برنداستاتر مدیرعامل این برند گفته که اشکودا به خاطر تخصص عالی‌اش در تولید خودروهای ارزان قیمت، گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید این پلتفرم بوده است. آقای برنداستاتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که راهبرد فولکس‌واگن در تولید این پلتفرم فراگیر امکان هم‌افزایی و صرفه‌جویی ناشی از تولید انبوه را برای افزایش سودآوری فراهم خواهد آورد. پس از آن‌که گروه فولکس‌واگن نتوانست پس از سال‌ها تلاش در بازار هند جایگاه خوبی پیدا کند، حالا رقابت با برندهای محلی هندی یعنی ماروتی-سوزوکی و هیوندای را به اشکودا واگذار کرده است. این برند اهل چک در سال جاری، پلتفرم جدید MQB-A0-IN را برای عرضه شاسی‌بلند کوچ اشکودا کوشاک در هند به بازار معرفی کرد و قرار است از این پلتفرم در مدل بعدی فولکس‌واگن تیگوان برای هند استفاده شود. همچنین قرار است در ماه جاری میلادی اشک.دا از سدان کوچک اسلاویا با همین پلتفرم رونمایی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =