صنعت خودرو

توقف اجرای طرح اصلاح قیمت‌ها» اعلام کرده؛ بهای همه محصولات این گروه به قبل بازگشته است و هیچ‌گونه افزایشی اعمال نخواهد شد. بر همین اساس قرار شده است تمام دعوتنامه‌های تکمیل‌وجه مربوط به خودروهای با موعد تحویل آبان‌ماه، بار دیگر با نرخ‌های قبل صادر شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا به تبعیت از تصمیمات بالادستی مبنی‌بر «توقف اجرای طرح اصلاح قیمت‌ها» اعلام کرده؛ بهای همه محصولات این گروه به قبل بازگشته است و هیچ‌گونه افزایشی اعمال نخواهد شد. بر همین اساس قرار شده است تمام دعوتنامه‌های تکمیل‌وجه مربوط به خودروهای با موعد تحویل آبان‌ماه، بار دیگر با نرخ‌های قبل صادر شود. مابه‌التفاوت مبالغ پرداختی توسط مشتریان با قیمت‌های پیشین نیز طی هفته‌های آتی به آنان بازگردانده خواهد شد. بدین‌ترتیب دیگر معلوم نیست تامین مالی برنامه‌های رشد تولید خودروسازان از چه منبعی باید انجام شود و قطعه‌سازانی که دیگر توان کنار آمدن با بی‌پولی خودروساز را ندارند، با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد. این‌ها مواردی هستند که جا دارد در تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو دیده شده و بررسی کارشناسی شود.

ارتقای صنعت خودرو در سه سال اخیر
در هفته گذشته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از گروه خودروسازی سایپا و بررسی روندی که این مجموعه در تولید و طراحی خودرو طی می‌کند، اظهار کرد: «صنعت خودرو بعد از تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سال ۹۷، آغاز شد، توانست با خوداتکایی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.» علی‌اکبر کریمی افزود: «گروه خودروسازی سایپا در دوران تحریم، ‌تلاش کرد در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها گام بردارد.» وی درباره وضعیت صنعت خودرو و تاثیری که تحریم بر این بخش گذاشته است، تصریح کرد: «یک واقعیت خوب و مطلوب در صنعت خودرو پدیدار شده و آن این است که خودروسازان در دو، سه سال اخیر توانسته‌اند از فرصت تحریم بهره‌گیری کنند و در راستای ارتقا و مقاوم‌سازی این صنعت و بهبود تولید خودرو، حرکت کنند.» رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که صنعت خودرو از تحریم‌های ظالمانه در رنج و تنگناست و این امر سبب شده خودروسازان نتوانند به تعهدات خود در زمان مناسب عمل کنند، ادامه داد: «تولید بخشی از خودروها و قطعات خودرو، وابسته به خارج کشور است. بنابراین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز باید از تمام توان علمی خود استفاده کنند تا در این حوزه به سمت خودکفایی حرکت کنیم.» وی یادآور شد: «صنعت خودرو از سال ۹۷ با تحریم بسیار شدیدی مواجه شد و تحریم‌کنندگان به دنبال آن بودند این صنعت استراتژیک غیرفعال شود. از این رو، در اوایل تحریم صنعت خودرو، این بخش با شوک مواجه شد، ولی با گذشت زمان شرکت‌های خودروسازی توانستند به شرایط پایدار و باثبات در تولید خودرو دست پیدا کنند.»
افزایش تولید خودرو ضروری است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تلاش خودروسازان از یک‌سو و زمینه‌سازی متولیان صنعت خودرو ازسوی‌دیگر برای افزایش تولید خودرو ضروری است، گفت: «با وجود آن‌که در بخش طراحی و تولید خودرو موفقیت های حاصل شده است، اما همچنان با ظرفیت اسمی صنعت خودرو فاصله داریم. بر این اساس، انتظار می‌رود شرکت‌های خودروسازی در حوزه یادشده فعالیت بیشتری کنند.» وی با بیان اینکه وزیر صمت در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مورد جهش تولید خودرو صحبت کرده و این اطمینان داده شده است که شرکت‌های خودروساز تلاش خود را مضاعف کنند، تصریح کرد: «امیدواریم شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در راستای جهش تولید خودرو برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشند.» کریمی درباره اهداف تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، بیان کرد: «هیات تحقیق‌وتفحص برای پاسخ به ابهام‌ها و سوالات موجود، اولین بازدید خود را از گروه خودروسازی سایپا انجام داد.» عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: «۱۵محور در تحقیق و تفحص مدنظر قرار گرفته و از آن‌جاکه بخشی از مباحث در نخستین بازدید نیمه‌تمام باقی ماند، قرار است در نشست تخصصی با مدیریت ارشد گروه سایپا به سایر سوالات و محورهای باقیمانده پاسخ داده شود.» وی با بیان این‌که در تحقیق و تفحص از صنعت خودرو چند موضوع مدنظر است که بخشی از آن شامل شفافیت، ارتقای کیفی و بهبود صنعت خودرو، رفع مشکلات صنعت خودرو، مالکیت سهام، قیمت‌گذاری، نحوه انواع فروش‌ها، تقویت صادرات و حضور در بازارهای خارجی است، گفت: «با بررسی موارد عنوان‌شده، انتظار داریم صنعت خودرو پویاتر از گذشته شده و همچنین خودروهای باکیفیت روانه بازار شود تا مردم از صنعت خودرو داخلی رضایت داشته باشند.» به نظر می‌رسد برای رسیدن به نتیجه‌ای دقیق‌تر در تک‌تک موضوعات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، باید نقش دستورات، تکالیف و دخالت‌های بالادستی را نیز بررسی کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    گیرکردن سوئیچ «رشد تیراژ» در استارتر «قیمت‌گذاری»؛ معکوسی که چرخ‌دنده تولید را خرد کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟................البته خودرو سازها بدون معکوس چرخ دنده مردم را خرد می کنند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =