کد خبر: 237641
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
صندوق سرمایه‌گذاری

در چند سال اخیر و همراه با اقبال عمومی که نسبت به بازار بورس صورت گرفت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز رونقی تازه گرفتند. به طوری که شاهد افزایش 20 درصدی افرادی بودیم که برای سرمایه‌گذاری دارایی خود را در  صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد می‌کردند.

در رابطه با صندوق‌ها سوالی که در ذهن افراد خوشبین مطرح می‌شود این است که کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ با خواندن این مطلب به جواب این سوال پی خواهید برد.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ انواع آن کدام است؟

صندوق های سرمایه گذاری نهادها و شرکت‌هایی هستند با جمع‌آوری دارایی مردم و سرمایه‌گذاری آن‌ها در سبدی از سهام سرمایه‌گذاران خود را از سود عالی بازار بهره‌مند می‌کنند. شاید بپرسید که مکانیزم فعالیت یک صندوق چگونه است؟ باید بگوییم که صندوق از یک تیم حرفه‌ای تشکیل شده است که از مدیر گرفته تا رتبه‌های پایین‌تر از کارشناسان و فعالان حوزه بورس و اوراق بهادار هستند. این تیم متخصص با به کار گیری تجربه، دانش و مهارتی که دارند سعی می‌کنند سبدی بچینند که بیشترین سود را با توجه به اهداف و شخصیت مشتری برای او بسازد. در یک تقسیم‌بندی کلی 3 نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود درد.

  • صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت: حداقل بازده مشخصی را برای سرمایه‌گذاران تضمین می‌کند و بیشتر دارای آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • صندوق سرمایه‌گذاری در سهام: در مقایسه با صندوق با درآمد ثابت، ریسک بیشتری دارد و بازده بیشتر. اکثر دارایی این صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط: از نظر سود و بازده، حد میانی صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی است. دارایی این صندوق نصف سهام و نصف اوراق با درآمد ثابت است.

در پاسخ به سوال کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ باید بدانیم که در حال حاضر بیش از 100 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران فعالیت دارند که توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به ویژه افرادی که آشنایی چندانی از بورس ندارند از طریق این صندوق‌ها وارد بورس شوند تا ریسک کمتری را نسبت به معامله مستقیم در بورس تجربه کنند.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پیش از جواب به سوال کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ باید بپرسیم که آیا همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد یکسانی دارند؟ در واقع عملکرد صندوق‌ها یکسان نیست، اگرچه همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از متخصصان و افراد مورد تایید در زمینه سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شوند و تحت نظارت بورس نیز فعالیت می‌کنند، اما تمامی این صندوق‌ها لزوما عملکرد یکسانی ندارند و برخی از صندوق‌ها نسبت به دیگری موفق‌ترند.

با مشاهده ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به خوبی متوجه می‌شویم که که عملکرد صندوق‌ها یکسان نیست. در ادامه معیارهایی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟

معیارهای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

عملکرد صندوق

عملکرد صندوق را به چند روش می‌توان تشخیص داد که یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد صندوق، میزان رشد ارزش واحد سرمایه‌گذاری صندوق در مقایسه با دوره فعالیت آن است.

ارزش پایه واحد سرمایه‌گذاری صندوق 100 هزار تومان است. حال اگر به عنوان مثال ارزش واحد سرمایه‌گذاری صندوقی در مدت یک سال فعالیت، از 100 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش پیدا کند این صندوق در مقایسه با صندوق دیگری با ارزش واحد پایین‌تر عملکرد موفق‌تری داشته است. البته به این موضوع توجه کنید که زمان شروع فعالیت صندوق‌ها متفاوت است و ارزیابی عملکرد صندوق، باید با توجه به طول دوره عمر صندوق انجام شود.

توجه به سبد سرمایه‌گذاری صندوق

برای این که بدانیم کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ باید به سبد آن‌ها توجه کنیم. توجه به سبد سرمایه‌گذاری صندوق یعنی میزان انطباق سبد سرمایه‌گذاری صندوق با فرصت‌های سرمایه‌گذاری. مثلا اگر فردی در شرایط رونق بورس صندوقی سهامی بخرد خب مسلم است سود خواهد کرد اما اگر در شرایط رکود بورس صندوقی که اوراق مشارکت بیشتری در سبد سرمایه‌گذاری خودش دارد را انتخاب کند گزینه مناسبتری را برای سرمایه‌گذاری گزینش کرده است.

گفتنی است که اطلاعات مربوط به ترکیب سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت مستمر در سایت اختصاصی هر کدام از صندوق‌ها به روزرسانی می‌شود.

توجه به نوع و ماهیت صندوق

در بالا و در بخش انواع صندوق‌ها خواندیم که برخی از صندوق‌ها، صندوق‌های با درآمد ثابت و بدون ریسک هستند در حالی که برخی دیگر از صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و دارای ریسک هستند. بنابرای در سرمایه‌گذاری خود باید با شناخت خود و با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود نسبت به انتخاب صندوق اقدام کنیم.

در دسترس بودن شعب صندوق

در دسترس بودن شعب صندوق نیز نکته مهمی است که برای انتخاب صندوق مناسب بایدبه آن دقت کنیم. برای خرید و فروش یا همان صدور و ابطال واحدهای صندوق‌ها مراجعه حضوری الزامی است. در نتیجه در دسترس بودن شعب صندوق می‌تواند فرآیند صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را راحت‌تر کند.

بررسی عملکرد گذشته مدیران سرمایه‌گذاری صندوق

مدیر صندوق همانند مربی یک تیم فوتبال نقش مهم و حیاتی در بازده و عملکرد صندوق دارد. به کارگیری منابع صندوق‌ها نیاز به اطلاعات، دانش، شناخت بازار و تجربه دارد و اینجاست که تصمیمات یک مدیر توانمند می‌تواند مستقیما در عملکرد صندوق موثر باشد.

در نظر داشتن هزینه‌های صندوق

کارمزد صدور و ابطال بیشترین هزینه‌های شرکت را در بر می‌گیرد. این کارمزد به لحاظ قانونی بین همه صندوق‌ها یکسان است که در این میان برخی از صندوق‌ها برای این که جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند، تخفیف‌هایی در میزان کارمزد خود در نظر می‌گیرند.

استفاده از کمک مشاوران سرمایه‌گذاری

شرکت‌هایی به عنوان شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که با کسب مجوز از سازمان بورس تشکیل شده‌اند و در زمینه‌های بورسی به علاقه‌مندان در قبال مبلغی مشاوره می‌دهند. برای این که بدانیم کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ می‌توانیم از این شرکت‌ها مشاوره بگیریم مشاوره‌ای که می‌دهند.

این شرکت‌ها پیش از مشاوره مواردی چون ویژگی‌های شخصیتی، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، طول دوره سرمایه‌گذاری و... را بررسی می‌کنند و گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به فرد پیشنهاد می‌دهند. شرکت‌های سبدگردان نیز این کار صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در شرکت سبدگردان آگاه، کارشناسان آگاه طی جلساتی اهداف و میزان ریسک‌پذیری فرد را می‌سنجند و سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی‌ با توجه به داده‌های موجود طراحی می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله برای بررسی این مطلب که کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است؟ گفتیم که هرچه ارزش واحد سرمایه‌گذاری یک صندوق در مقایسه با طول دوره فعالیت آن روند رشد بیشتر و مناسبتری داشته باشد عملکرد صندوق موفقیت‌آمیز بوده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند در خصوص انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب از مشاوره شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، از جمله کارگزاری آگاه استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =