تصادف

کوچک‌ترین تصادف‌ها هم اضطراب زیادی به همراه دارند. بیشتر افراد در این شرایط دچار استرس می‌شوند و نمی‌دانند دقیقا باید چه‌ کار کنند! در تصادف‌های جرحی شرایط بدتر هم می‌شود البته عکس‌العمل‌ افراد تاثیر زیادی بر شرایط حادثه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کوچک‌ترین تصادف‌ها هم اضطراب زیادی به همراه دارند. بیشتر افراد در این شرایط دچار استرس می‌شوند و نمی‌دانند دقیقا باید چه‌ کار کنند! در تصادف‌های جرحی شرایط بدتر هم می‌شود البته عکس‌العمل‌ افراد تاثیر زیادی بر شرایط حادثه دارد. از آن‌جاکه حادثه خبر نمی‌کند بنابراین از قبل باید برای چنین شرایطی آماده شویم تا در صورت بروز اتفاق بتوانیم با حفظ خونسردی بهترین واکنش را نشان دهیم.

بعد از تصادف خونسرد باشید!
خونسردی بعد از تصادف پیش از آنکه یک اقدام روانی باشد، یک اقدام حیاتی برای کنترل شرایط است. دستپاچگی نه‌تنها سودی ندارد، بلکه می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. به‌هرحال فارغ از تشخیص مقصر، در نظر داشته باشید موضوع مهم، کنترل شرایط است. درباره دلایل آن بعدا گفت‌وگو کنید. در حوادث منجر به جراحت، حفظ خونسردی می‌تواند جان یک نفر را نجات دهد. با چشمان باز به اطراف نگاه کنید. شاید خودرو شما در آستانه آتش‌سوزی باشد یا شاید نشتی بنزین موجب حوادث بعدی شود. شاید در ظاهر، خودرو آسیب خاصی ندیده باشد اما زیر کاپوت اتفاقات بدتری در شرف وقوع باشد. براساس برخی گزارش‌ها در بسیاری از موارد پس از بروز تصادف، رانندگان بعد از حرکت از محل تصادف متوجه مشکل در روغن‌ریزی و یا ترمزگیری شده‌اند.

در بحران، هوشمندانه عمل کنید
فرض کنید اوضاع از آنچه تصورش را می‌کردید، هم بدتر است. آسیب فیزیکی سرنشینان خودرو یا عابران پیاده کابوس هر راننده است. شرایط را در کمترین زمان ممکن ولی به‌صورت پله‌پله بررسی کنید. قبل از هر اقدامی از سلامتی خود مطمئن شوید، درصورتی‌که از سلامت کافی برخوردار هستید، به مرحله بعد بروید. اما اگر سر یا دست‌وپای شما آسیب دیده است، در صورت امکان با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. در غیر این‌صورت از دیگران بخواهید این کار را انجام دهند. حرکت دست‌وپای خود را بررسی کنید. اگر متوجه شدید نمی‌توانید آنها را حرکت دهید، درون خودرو با کمربند بسته بمانید. اگر در محل تصادف، عبور و مرور نیست، چراغ‌ها را روشن کنید و فلاشر بزنید. حالا باید از سلامت سرنشینان خودرو یا عابرپیاده مطلع شوید. سر و صورت آنها را بررسی کنید. بیرون کشیدن افراد از درون خودرو می‌تواند موجب قطع نخاع شود. بعد از کنترل شرایط فرد یا افراد آسیب‌دیده، از خودرو دور شوید و تا رسیدن نیروهای امداد منتظر بمانید.
یک موبایل را که نسبت به شارژ و بلند بودن صدای زنگ آن اطمینان دارید، همراه خود داشته باشید. از توصیه‌های کارشناس اورژانس استفاده کنید. از محل دقیق تصادف باخبر شوید و شرایط ترافیکی را برای اورژانس تشریح کنید.
هنگام تصادفات خسارتی چه کار کنیم؟
سرهنگ عین اله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا پایتخت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره اقدامات رانندگان پس از بروز خرابی یا تصادفات خسارتی در سطح معابر اظهار کرد: «رانندگان در صورت وقوع تصادف، حادثه یا خرابی وسیله‌نقلیه در راه‌ها و معابر، ضمن حفظ خونسردی، چراغ‌های فلاشر وسیله‌نقلیه را روشن و سریعا خودرو را به منتهی‌الیه سمت راست منتقل کنند.» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا تهران بزرگ افزود: «در مرحله بعد بلافاصله راننده و سرنشینان از خودرو خارج شوند، در یک محل امن قرار بگیرند و در تماس با پلیس ۱۱۰، موضوع را اطلاع دهند.» همچنین در صورت جرحی بودن تصادف یا وارد شدن خسارات شدید به وسایل‌نقلیه، با مراکز امدادی و اورژانس تماس بگیرند.» این مقام انتظامی بیان کرد: «در تصادفات خسارتی که رانندگان مقصر بودن خود را قبول دارند و علت حادثه مشخص و مبلغ خسارت زیر ۱۶میلیون تومان است، می‌توانند با توافق یکدیگر بدون دریافت کروکی و گزارش از پلیس، به شرکت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند.» سرهنگ جهانی عنوان کرد: «در تصادف خسارتی که برای رانندگان علت حادثه مشخص نیست یا طرفین تقصیر خود را قبول ندارند یا خسارت بالای ۱۶میلیون‌تومان است، می‌توانند با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند، کارشناس در صحنه تصادف حاضر می‌شود و پس از بررسی صحنه تصادف و مشخص شدن مقصر حادثه، اگر خسارت زیر ۱۶میلیون‌تومان باشد بدون کروکی به بیمه ارجاع داده می‌شوند اما در صورتی که میزان خسارت بیش‌از ۱۶میلیون تومان بود،کروکی ترسیم و به طرفین تحویل می‌شود.» وی در ادامه تاکید کرد: «در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشی تلفن همراه خود حتما عکس بگیرید.»

نکات لازم درباره تصادفات جرحی یا فوت
در تصادف‌های جرحی یا فوتی، صحنه تصادف نباید تغییر کند. البته بعد از تصادفات جرحی حتما با پلیس تماس گرفته شود تا کارشناسان تصادفات فورا به محل مراجعه و مقصر را مشخص کنند .
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا پایتخت در ادامه افزود: «اگر تصادف باعث مصدومیت افراد شد، ضمن تماس با اورژانس زمینه انتقال بیمار به بیمارستان فراهم شود.» سرهنگ جهانی ادامه داد: «در تصادفات منجر به جرح درصورتی‌که وسیله نقلیه دیگری برای انتقال فوری مجروحان به مراکز درمانی در دسترس نبود، راننده وسیله‌نقلیه در تصادف می‌تواند اقدام به حمل مجروحان کند.» سرهنگ عین‌اله جهانی بیان کرد: «قبل از انتقال مصدوم به بیمارستان حتما از صحنه تصادف عکس‌برداری و فیلم‌برداری شود. اگر کسی تلفن همراه یا دوربین عکاسی همراه نداشت، می‌تواند با استفاده از یک شیء تیز (پیچ‌گوشتی یا شیء برنده) محل استقرار چهار چرخ را در سطح آسفالت خط بکشد.» وی در انتها افزود: «در تصادفات جرحی پرونده تشکیل و پس‌از تکمیل، به دادسرا ارجاع می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =