آذین‌خودرو

طی سال‌های گذشته در زمینه تولید سانروف دو خط تولید به مجموعه ما افزوده شد. بدین‌ترتیب تولید این قطعه را به‌صورت انحصاری در اختیار داریم و در زمینه اصلی فعالیت این گروه صنعتی که تولید تزئینات داخلی خودرو است نیز به عنوان رهبر بازار فعالیت می‌کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،ورود فناوری‌های نوین به صنعت خودرو می‌تواند رشد سریع این صنعت را در همه زمینه‌ها رقم بزند و درمجموع سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را پرسود و توجیه‌پذیر کند. یکی از مهم‌ترین انتظارات از وزارت صمت، یافتن فرصت‌ها و خلأهای سرمایه‌گذاری در همین عرصه است؛ زیرا تبیین مزایای بازار خودرو ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را آشکار می‌کند. البته برخی گروه‌های صنعتی با بررسی نیاز بازار مصرف توانسته‌اند پاسخگوی نیاز مشتریان داخلی باشند و نگاهی نیز به بازارهای منطقه داشته باشند. مهران اکبری؛ مدیر خرید، فروش و توسعه بازار گروه صنعتی آذین‌خودرو با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون دلاری این مجموعه برای به‌دست آوردن رهبری بازار درخصوص تولید محصولات های‌تک به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «زمینه فعالیت ما در گذشته صرفا تزئینات داخلی خودرو بود، اما پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا و تحریم مستقیم صنعت خودرو، با توجه به نیاز بازار به عرصه تولید قطعات های‌تک خودرو از قبیل ECU خودروهای توربو و مالتی‌مدیا و سانروف خودروهای تارا، دناپلاس و شاهین ورود کردیم.» وی افزود: «بدین‌ترتیب، با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون‌دلاری و تاسیس دو خط تولید در زمینه تزریق فوم صندلی و تولید سانروف خودرو، سالانه ۱۲میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دست آوردیم و تعداد یک‌صد شغل پایدار ایجاد کرده‌ایم.»
قطعه‌سازان داخلی در راه‌اندازی خطوط تولید قطعات های‌تک خودرو از قبیل ECU خودروهای توربو و مالتی‌مدیا و سانروف تا چه اندازه معطوف به نیاز داخل بوده‌اند و تا چه اندازه گستره بازار منطقه را در نظر گرفته‌اند؟
طی سال‌های گذشته در زمینه تولید سانروف دو خط تولید به مجموعه ما افزوده شد. بدین‌ترتیب تولید این قطعه را به‌صورت انحصاری در اختیار داریم و در زمینه اصلی فعالیت این گروه صنعتی که تولید تزئینات داخلی خودرو است نیز به عنوان رهبر بازار فعالیت می‌کنیم. همچنین باتوجه به این‌که در منطقه خاورمیانه هیچ تولیدکننده سانروف فعالیت ندارد، شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای خارجی در کشور برای تکمیل محصولات خود یا از این گروه صنعتی قطعات موردنیاز را تهیه یا آن‌که از چین اقدام به واردات می‌کنند.

میزان سرمایه‌گذاری برای این پروژه ساخت داخل تا چه میزان بوده است؟
برای تولید سانروف دو خط تولید وارد کشور کرده‌ایم که میزان سرمایه‌گذاری ما را به ۳۰میلیون دلار رسانده است. این خطوط قطعات موردنیاز سانروف و تزریق فوم داخلی صندلی خودرو را تولید می‌کنند.
هرچند این مجموعه به‌عنوان رهبر بازار تنها تولیدکننده تزئینات داخلی خودرو است، اما طی دو سال گذشته با پررنگ‌تر شدن تحریم‌های بین‌المللی حرکت مجموعه به سمت خودکفایی بوده و سرمایه‌گذاری درخصوص این قبیل قطعات های‌تک در حالی بوده است که پیش از این در کشور این قطعات تولید نمی‌شدند.
صرفه‌جویی ارزی حاصل از راه‌اندازی خطوط تولید تزریق فوم و سانروف برای کشور را تا چه میزان تخمین می‌زنید؟
باتوجه به آن‌که این گروه قطعات تنها از مسیر واردات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت، صرفه‌جویی ارزی این صنعت برای کشور سالانه ۱۲میلیون دلار است که خودروسازان بزرگ را از واردات این قطعات بی‌نیاز کرده، البته به‌واسطه آن‌که صنعت خودرو کشور مورد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی قرار گرفته، درخصوص واردات این قطعات کشتیرانی‌ها و شرکت‌های بیمه بین‌المللی و حتی تولیدکننده این قطعات با خودروسازان داخلی ما همکاری نمی‌کردند و با خودکفایی در زمینه تولید سانروف بسیاری از موانع تولید برای خودروسازان از میان برداشته شد.

باتوجه به رکود در صنعت خودرو جهان به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این مدت دچار خسارت‌های کلانی شده‌اند. برای جلوگیری از ایجاد شرایط مشابه‌ قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ جهانی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
ماموریت ما سودآوری و تامین نیازها و انتظارات تمام ذی‌نفعان از طریق طراحی خلاقانه محصولات و خدمات، تولید باکیفیت و استفاده از تکنولوژی روزآمد و تامین به‌موقع مشتریان داخلی در حوزه قطعات خودرویی و غیرخودوریی است. استراتژی این گروه صنعتی برای مقابله با فشار اقتصادی ناشی از بروز تحریم‌های بین‌المللی و شیوع بیماری کرونا، حرکت به سمت خودکفایی و تولید هوشمند قطعات های‌تک بود که در کشور تولیدکننده‌ای نداشته است. چشم‌انداز ما؛ سرآمدی در مدیریت طراحی و تولید مجموعه‌های تزئینی و تکمیلی وسایل نقلیه و تولید قطعات غیرخودرویی در کشور است.

سهم این گروه صنعتی از بازار قطعات خودرو کشور چقدر است؟
طبق اهداف کلان گروه، خلق ارزش افزوده و افزایش فروش حداقل ۱۰درصدی در سال یکی از برنامه‌های محقق‌شده طی سال‌های فعالیت این مجموعه است، درحال‌حاضر افزایش سهم بازار حداقل به میزان ۷۰درصد در حوزه قطعات تزئینی خودرو داخلی، یکی از دیگر اهداف محقق‌شده این گروه صنعتی است و امیدواریم بتوانیم رهبری خود را در بازار با ارتقای هرچه بیشتر کیفیت محصولات و کسب رضایت مشتریان حفظ کنیم.

باتوجه به میزان سرمایه‌گذاری ارزی مورد اشاره، چه میزان اشتغال پایدار به‌صورت مستقیم ایجاد شده است؟
خوشبختانه با راه‌اندازی این خطوط تولید به‌صورت مستقیم یک‌صد نفر به تعداد پرسنل افزوده شده است.

باتوجه به تغییر سیاست دولت درخصوص حمایت از تولیدکنندگان داخلی، خواسته شما از تصمیم‌گیران دولتی چیست؟
بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان از مهم‌ترین درخواست‌های گروه‌های صنعتی وابسته‌ به خودروسازان است. زیرا در کنار بنگاه‌های خودروسازی اکثر قطعه‌سازان در زیان تولیدشده شریک هستند، در این خصوص از دولت درخواست داریم قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را به تیم کارشناسی و حسابداری همان مجموعه‌ها ارجاع دهد. خودروسازان در این صورت می‌توانند زیان‌های تحمیل‌شده گذشته را جبران کنند و از مجموعه‌سازان بخواهند در ارتقای کیفیت محصولات خود بکوشند. نکته قابل‌توجه دیگر درخصوص حمایت از تولید، اعطای وام‌های کم کارمزد است، متاسفانه در کشور تهیه نقدینگی برای تولید بسیار گران تمام می‌شود. بنابراین قیمت تمام‌شده محصولات ایرانی در مقایسه با همتایان خارجی گران‌تر به نظر می‌رسد. برای حمایت از تولید دولت باید برنامه‌ای درخصوص تامین نقدینگی مورد نیاز صنعتگران ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =