باتری‌های سدیم-یون

ممکن است در آینده باتری‌های سدیم انرژی خودروهای الکتریکی را تامین کنند و با افزایش فروش خودروهای الکتریکی، عرضه لیتیوم-یون ناکافی خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممکن است در آینده باتری‌های سدیم انرژی خودروهای الکتریکی را تامین کنند و با افزایش فروش خودروهای الکتریکی، عرضه لیتیوم-یون ناکافی خواهد بود. بنابراین برخی شرکت‌ها سلول‌هایی را با سدیم ترکیب می‌کنند که از نظر قیمتی تقریبا مشابه مدل‌های لیتیوم-یون خواهد بود. به‌تازگی یک سیستم مدیریت باتری جدید با نام BMS برای خودروهای الکتریکی راه‌اندازی شده که دارای قابلیت تعویض باتری و برخوردار از نرم‌افزار پیشرفته است که استفاده از باتری را به‌حداکثر می‌رساند و برد خودرو، زمان کارکرد و عملکرد را برای مدل‌های برقی افزایش می‌دهد. سیستم مدیریت باتری جدید محصولی از برند Sensata است که در اوایل سال توسط این شرکت خریداری شد.
باتری‌های سدیم درحالی قرار است دوباره روی خودروهای برقی استفاده شود که نیم قرن پیش نیز استفاده از این نوع باتری‌ها مطرح شده بود؛ اما با ورود لیتیوم به‌تولید باتری بحث باتری‌های سدیمی کنار گذاشته شد. حالا اما با پیش‌بینی احتمال کمبود لیتیوم، بازهم باتری‌های سدیمی مطرح شده‌اند. البته لیتیوم سبک‌تر و راحت‌تر از سدیم کار می‌کند و بنابراین صنعت‌باتری در اطراف آن رشد کرده است. درهمین راستا شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای جمع کردن انرژی بیش‌تر درفضای کم‌تر تلاش کردند و سدیم در پس‌زمینه محو شد.
با این حال این تابستان وقتی CATL (یکی از بزرگ‌ترین سازندگان باتری دنیا) اعلام کرد که درآینده خودروهای برقی نقش خود را ایفا می‌کنند، خبر شگفت‌انگیزی بود. CATL مانند رقبای خود، یک شرکت استفاده‌کننده لیتیوم است. اما با شروع سال ۲۰۲۳ شروع به‌قرار دادن سلول‌های سدیم در کنار باتری‌های لیتیوم در بسته‌های باتری خواهد کرد که خودروهای برقی از آن استفاده خواهند کرد. چرا؟ به‌یک دلیل واضح. مدیرعامل CATL اشاره کرد که سدیم ارزان‌تر از لیتیوم است و درهوای سرد بهتر عمل می‌کند. اما تصور این مساله درسال ۱۹۹۱ دشوار بود و تا پایان این دهه، جهان درمورد مواد خام برای باتری‌ها با کمبود مواجه خواهد شد. نه‌تنها لیتیوم بلکه فلزات نیز مانند نیکل و کبالت همین‌طور خواهد بود و حالا که الکتریسیته درحال قرار گرفتن در یک مقیاس بزرگ است، زمان آن فرا رسیده است که به‌افکارمان تنوع ببخشیم. سخنگوی CATL به‌رسانه wired می‌گوید که این مساله حدود ۱۰ سال پیش باعث فکر کردن درباره استفاده از سدیم شد و شرلی منگ، یک متخصص علوم باتری در دانشگاه کالیفرنیا که به‌طور گسترده با هر دو عنصر کار می‌کند، می‌گوید که اعلامیه CATL به‌افرادی که روی سدیم کار می‌کنند، انرژی تازه تزریق کرد. او می‌گوید: «معتقدم کار با سدیم پتانسیل استفاده از انرژی را بالا می‌برد و تاکنون موفقیت لیتیوم بزرگ‌ترین مانع برای استفاده از سدیم محسوب می‌شد.»
البته لیتیوم به‌طور معمول چندان نادر نیست؛ اما ذخایر آن درمکان‌هایی متمرکز شده‌اند که استخراج از آن‌ها سخت و هزینه‌بر است. بنابراین شرکت‌هایی مانند CATL برای تامین سدیم درتعداد محدودی از معادن رقابت می‌کنند که اغلب در استرالیا و آند واقع شده‌اند. درهمین حال ذخایر موجود در آمریکای‌شمالی به‌اختلافات زیست‌محیطی گره خورده‌ است و نگرانی‌ها درمورد امنیت زنجیره‌های تامین را افزایش می‌دهد. رقابت برای نیکل حتی شدیدتر است - چراکه ماسک نگران آینده‌ باتری‌های EV با توجه به‌قیمت و محدودیت‌های تامین است – همچنین ۷۰ درصد از معادن کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو حفر شده‌ است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک کار IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    فکر نکنم لیتیوم استفاده اش ازبین بره ، توی طرح های که سدیم بکار رفته ، چند موردش همراه با لیتیوم بوده ، تنها غلظت لیتیوم کاهش دادند. اما تنوع بخشی به منابع باتری ها ، امنیت انرژی جهان تامین میکنه چون اتکا به یک ماده خاص بحران زاست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =