واردات کامیون‎‌ های کارکرده

گرچه برنامه‌های بسیاری برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور ارائه می‌شود، اما در سال‌های اخیر قوانین مربوط به این موضوع، نه‌تنها بازار کامیون‌های فرسوده را کساد نکرده بلکه این بازار بیش از پیش رونق گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گرچه برنامه‌های بسیاری برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور ارائه می‌شود، اما در سال‌های اخیر قوانین مربوط به این موضوع، نه‌تنها بازار کامیون‌های فرسوده را کساد نکرده بلکه این بازار بیش از پیش رونق گرفته است. حال سوال این‌جاست چرا بازار کامیون‌های فرسوده با وجود محدودیت‌های کار برای آن‌ها و اجرای طرح نوسازی همچنان رونق دارد و خرید و فروش آن‌ها متوقف نمی‌شود؟ مگر نه آن‌که باید این خودروها هرچه سریع‌تر از ناوگان کشور خارج شده و به دست اسقاط سپرده شوند؟ به نظر می‌رسد این خودروها نوعی سرمایه برای برخی افراد شناخته می‌شود و همین موضوع دلیل خوبی برای خریدوفروش این خودروها شده است.
قیمت پایین برای سایت‌های بیرون شهر
در سال‌های اخیر با کاهش حجم واردات به کشور، بازار کار برای خودروهای سنگین باری و حتی ترانزیتی‌ها به‌شدت کاهش یافته است. آن‌طور که گفته می‌شود، سهم برخی خودروها از بارهای موجود از بنادر کشور به تنها یک یا دو بار در ماه محدود شده است. همین موضوع باعث شد بسیاری از خودروهای سنگین به‌ویژه مدل‌های فرسوده توان کار خود را از دست بدهند و در کنج پارکینگ‌ها خاک بخورند. اما این اتفاق هم باعث نشد این مدل‌ها در طرح نوسازی مشارکت داده شوند، چراکه امکان کار برای این خودروها همچنان در سایت‌های خارج از شهر فراهم است و برخی افراد با خرید مدل‌های فرسوده، از آن‌ها برای کار در معادن و ساخت‌وسازهای خارج از شهرها، بهره می‌برند. پیمانکاران نیز از قیمت پایین این خودروها نسبت‌به مدل‌های روز استقبال کرده و مجوز فعالیت آن‌ها را صادر می‌کنند. بنابراین در کنار عدم نوسازی به موقع این خودروها، آمار فرسوده‌ها در کشور همچنان بالاست و حتی همین اندک خودروها هم به امید کار در معادن و سایت‌های دور از شهر، به اسقاطی‌ها نپیوسته‌اند و همچنان به‌عنوان مدل‌های فعال به کار خود ادامه می‌دهند.
کارت سوخت؛ وسوسه‌ای برای خرید فرسوده‌ها !
استفاده از کارت‌سوخت، موضوع دیگری است که به‌عنوان یکی از دلایل وسوسه‌انگیز خرید این خودروها در میان دلالان و حتی دارندگان این ناوگان ازجمله شرکت‌های حمل‌ونقلی مطرح است. کارت‌سوخت این خودروها به‌رغم آن‌که توان رقابتی کمتری در مقایسه با مدل‌های روز کشور دارند، همچنان شارژ می‌شود. آن‌طور که به‌گفته مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌تازگی «زمان شارژ کارت سوخت خودروهای سنگین از یک ماه به دو هفته کاهش یافته است.» یعنی با خرید هر یک از این خودروها و عدم فعالیت آن‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌توانند سوخت مدل‌های فرسوده را به سایر خودروها تزریق و از امکانات آن‌ها بهره‌برداری کنند. از این‌رو، باید هرچه زودتر با وضع قوانین سختگیرانه،‌ کارت‌سوخت این خودروها را غیرفعال و خرید و فروش آن‌ها را متوقف کند.
اسقاط؛ شرط مشارکت در نوسازی
شرط اسقاط کامیون برای مشارکت در طرح نوسازی، باعث شد بسیاری از دلالان و نمایشگاه‌داران این حوزه، به خرید کامیون‌های فرسوده روی بیاورند. همین هجوم یک‌باره به سمت کامیون‌های فرسوده، باعث افزایش قیمت این خودروها شد و رونق خریدوفروش آن‌ها را تضمین کرد. کامیون‌دارانی که در این سال‌ها بازار کار خود را از دست داده‌اند و امکان خرید مدل‌های صفر یا حتی کم‌کارکرد را هم ندارند، از فروش خودروهای خود استقبال می‌کنند و آن‌ها را با قیمت‌های مناسب به دست دلالان می‌سپارند. ازسوی‌دیگر با همین مبالغ می‌توانند بخشی از زندگی خود را تامین کرده و هزینه فروش خودروهای خود را به سپرده‌ای در بانک‌ها تبدیل کنند و از دریافت مستمر سود این پول تا مدت‌های طولانی اطمینان‌خاطر داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =