خودروسازان اروپایی

از آنجاکه تولیدکنندگان در همه حال دوست دارند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، در رویارویی با هر وضعیت جدیدی ابتدا به فکر افزایش بهای محصولات خود هستند. خودروسازان هم از این قاعده مستثنا نیستند و همواره خواستار آن هستند که عقب‌ماندگی نرخ خودرو از تورم را جبران کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،از آنجاکه تولیدکنندگان در همه حال دوست دارند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، در رویارویی با هر وضعیت جدیدی ابتدا به فکر افزایش بهای محصولات خود هستند. خودروسازان هم از این قاعده مستثنا نیستند و همواره خواستار آن هستند که عقب‌ماندگی نرخ خودرو از تورم را جبران کنند. هرچند کارشناسان این حوزه معتقدند تازمانی‌که صنعت خودرو انحصاری است، انتظار بهبود یا تغییر وضعیت در آن بیهوده است و قدر مسلم در عرض کمتر از شش ‌ماه دوباره خودروسازان به دلایلی نظیر افزایش نرخ تورم بخشی و افزایش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست درپی کسب مجوز گران‌شدن محصولات خود خواهند بود. پویا عباسیان، فعال و کارشناس تجارت بین‌الملل با اشاره به این چرخه تکراری در صنعت خودرو کشور به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «تولیدکنندگان داخلی بدون این‌که تغییری در کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان خود ایجاد کنند، درخواست افزایش قیمت محصولات خود را دارند که یک‌سره به موضوع تورم بازمی‌گردد. اما اگر تولیدات جدید و باکیفیتی به بازار عرضه شود، اصلاح قیمت‌ها به‌خودی‌خود صورت خواهد پذیرفت. مانند آن‌چه درخصوص دو خودرو تارا و شاهین شاهد هستیم.» این درحالی است که علیرضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو درخصوص اصلاح قیمت‌ محصولات خودروسازان داخلی و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: «در آبان‌ماه امسال، رئیس‌جمهور اصلاحیه قیمت محصولات ایران‌خودرو وسایپا را لغو و آن را منوط‌به مصوبه تنظیم بازار کرد. اما بعد از گذشت یک‌ماه قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت و این درحالی است که ستاد تنطیم بازار به‌طور رسمی چیزی را در این خصوص اعلام نکرد، بلکه خودروسازان با فرستادن بخشنامه در سایت کدال، افزایش قیمت را رسما اعلام کردند.»

چاره‌ای جز اصلاح قیمت خودرو وجود نداشت-پویا عباسیان، فعال و کارشناس تجارت بین الملل

افزایش 18درصدی قیمت محصولات خودروسازان باتوجه به گذشت یک‌ماه از مخالفت رئیس‌جمهور با موضوع تغییر نرخ فروش محصولات خودروسازان براساس چه معیاری اعمال شده و آیا توضیح وزیر صمت در این خصوص پذیرفتنی است؟
رئیس‌جمهور درخصوص تعیین قیمت‌های خودرو تاکید داشت باید بررسی دقیق‌تری انجام و قیمت‌گذاری به شکل اصولی و مطابق ضوابط پیشین اجرا شود. به گفته وزیر صمت، پیشنهاد اصلاح قیمت‌ خودرو در هفته‌های گذشته در ستاد تنظیم بازار مطرح شد و مورد بررسی دقیق قرار گرفت و در بسیاری از موارد، چون قیمت‌های پیشنهادی بیش‌از ضوابط موجود بود، ستاد با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد. بنابراین قرار شد مبنای قیمت‌های جدید، طبق ضوابط قبلی شورای رقابت یعنی نرخ‌گذاری براساس میزان تورم بخشی باشد که هر ۶ماه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

آیا افزایش قیمت محصولات خودروسازان، می‌تواند بازار خودرو را از رکود خارج کند؟
رکود در بازار خودرو دلایل گسترده‌تری دارد. در شرایط فعلی ستاد تنظیم بازار درخصوص قیمت‌ خودرو تصمیم گرفت همان ضوابط قبلی اعمال شود و با توجه به این‌که آخرین بار در اردیبهشت‌ماه گذشته قیمت‌ خودرو افزایش یافته بود، به این صورت اقدام شد که تورم اعلامی توسط بانک‌مرکزی مبنای محاسبه قیمت‌های جدید قرار بگیرد، درواقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت روال قبلی اصلاح قیمت‌ها ادامه یابد.

برخی کارشناسان صنعت خودرو افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. راهکار پیشنهادی شما برای متعادل‌سازی قیمت محصولات خودروسازان چیست؟
به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی تخصصی صنعت خودرو، این صنعت شرایط ویژه‌ای دارد و عملا با افزایش تورم، هزینه تولید خودروسازان بالا می‌رود و چاره‌ای جز اصلاح قیمت خودرو وجود نداشت. بنابراین اگر می‌خواهیم قیمت خودرو بالا نرود، دولت باید برنامه‌های مدونی برای کنترل تورم و نقدینگی داشته باشد. ازسوی‌دیگر، صنعت خودرو همچنان دولتی است و با این‌که کمترین سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی متعلق به دولت بوده اما مدیران خودروسازی‌ها توسط دولت منصوب می‌شوند. بنابراین تا زمانی که دولت دخالت خود در این صنعت را تمام نکند، عملکرد خودروسازان اصلاح نخواهد شد. تجربیات تکراری دولت‌ها در مدیریت صنعت خودرو هر بار با شکست روبه‌رو شده است، اما از تکرار اشتباه جلوگیری نمی‌شود.

خودروسازان باید با عرضه مکفی قیمت بازار را بشکنند-علیرضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو

همواره خودروسازان با توجیهاتی که می‌آورند، به‌دنبال افزایش قیمت خودرو هستند. به نظر شما آیا زمان آن نرسیده است که کارشناسان و مدیران این صنعت درخصوص قیمت‌گذاری محصولات خود تصمیم بگیرند؟
برای نزدیک به یک‌دهه، شورای رقابت اقدام به تعیین نرخ محصولات خودروسازان کرد. درحالی‌که ماهیت این شورا چیز دیگری است.
شورای رقابت برای این به وجود آمد که انحصار در صنایع مختلف از خودرو را از بین ببرد اما متاسفانه شاهد بودیم این شورا با فرمول ساختگی خود قیمت خودرو را طی این سال‌ها هر چند ماه در حدود 10 تا 15درصد بالا برد، بدون آنکه به کیفیت، میزان تولید، پایین‌بودن بهره‌وری و تنوع محصول شرکت‌های خودروسازی کاری داشته باشد یا نظری در این رابطه بدهد.
به‌نوعی می‌توان گفت شورای رقابت در گذشته و ستاد تنظیم بازار درحال‌حاضر با همان فرمول، منویات دولت را دنبال می‌کنند و ما همواره شاهد هستیم درنهایت نه مردم از وضعیت بازار و قیمت‌ها راضی هستند و نه خودروساز که همواره افزایش قیمت فروش خود را با توجه به بهای تمام‌شده و قیمت‌های نجومی بازار ناکافی می‌داند. اما این موضوع، نافی بالا بودن هزینه‌های سربار خودروسازان که بهای تمام‌شده را نیز بالا می‌برد، نیست.

همان‌طور که اشاره کردید؛ خودروسازان می‌گویند قیمت تمام‌شده محصولات آنان بالاتر از نرخ مصوب فروش است. برای حذف یا کاهش این فاصله قیمتی چه باید کرد؟
تولید خودروسازان به هیچ عنوان اقتصادی نیست. در این رابطه، مشکلات این صنعت بارها بیان شده است، اما به دلیل این‌که گوش شنوایی نه در دولت و نه در شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد، رویه نادرست حاکم بر صنعت خودرو همچنان ادامه دارد و نتیجه چنین وضعی نیز افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو
است.
به‌طوری‌که امروز مشاهده می‌کنیم، سمند ال‌ایکس که هیچ وابستگی به خارج ندارد و تمام مواد اولیه آن نیز در داخل تولید می‌شود، در کارخانه 115میلیون و در بازار 260میلیون تومان قیمت دارد اما همچنان عرضه آن در حدی نیست که قیمت بازار بشکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =