کد خبر: 238133
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴

وقتی پای عمل به استانداردهای زیست‌محیطی به میان می‌آید سریع‌تر از خودروسازان دستورالعمل‌ها را اجرایی کرده و در زمینه انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا نیز بسیار سریع‌تر و چابک‌تر از خودروسازان عمل می‌کنند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت موتورسیکلت‌ ایران در مقایسه با خودروسازی هم چابک‌تر است و هم پیشرو. وقتی پای عمل به استانداردهای زیست‌محیطی به میان می‌آید سریع‌تر از خودروسازان دستورالعمل‌ها را اجرایی کرده و در زمینه انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا نیز بسیار سریع‌تر و چابک‌تر از خودروسازان عمل می‌کنند.
اگرچه سال‌هاست واردات موتورسیکلت‌های آماده ‌ممنوع شده اما فعالان این صنعت در زمینه تولید مشترک و حتی مونتاژ موتورسیکلت‌های مختلف همکاری نزدیک و قوی‌تری با شرکای خارجی معتبر داشته‌اند. تاجایی‌که موتورسیکلت‌سازان بی‌سروصدا محصولات هیبرید را در کشور تولید و به بازارعرضه می‌کنند! کاری که شاید برای صنعت خودرو ایران شبیه آرزو باشد. ازیک‌سو باتوجه به محدود بودن بازار موتورسیکلت نسبت‌به خودرو و توان خرید پایین مشتری‌های این وسیله نقلیه ازسوی‌دیگر، ‌نمی‌توان انتظار داشت فعالان این صنعت یک‌باره محصولات ارزان را جایگزین موتورهایی با تکنولوژی روز دنیا کنند.
با این حال اما آنچه از بررسی محصولات دو بازار موتورسیکلت و خودرو برمی‌آید، ‌تعامل هرچه بهتر تولیدکنندگان موتورسیکلت با تولیدکنندگان مطرح جهانی از جمله یاماها،‌ کاوازاکی و ... است و همین‌موضوع سبب شده انتقال تکنولوژی دراین صنعت آسان‌تر انجام شود. مهم‌ترین دلیل این تفاوت، خصوصی بودن صنعت موتورسیکلت کشور و رقابت تنگاتنگی است که بین تولیدکنندگان این کالا وجود دارد. درست برعکس صنعت خودرو ایران که انحصار در تمام بخش‌های به‌چشم می‌خورد و همین موضوع امکان پیشرفت را از این صنعت گرفته است. این موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که واردات خودرو سال‌هاست انجام نمی‌شود و بازار خودرو ایران از تکنولوژی‌های روز دنیا محروم است. اما صنعت موتورسیکلت کشور به‌دلیل خصوصی بودن و رقابتی که بین فعالان آن وجود دارد، به‌راحتی توانسته است تکنولوژی را در اختیار مردم قرار دهد. حتی اگر قیمت یک دستگاه موتورسیکلت باکیفیت بیش‌از برخی خودروهای داخلی باشد. این دوصنعت با قطعه‌سازان داخلی در تعامل هستند اما با این تفاوت که پویایی صنعت موتورسیکلت و ارتباطش با تولیدکنندگان مطرح جهانی،‌ موجب پیشرفت قطعه‌سازان مرتبط با آنها شده است. اتفاقی که درآینده می‌تواند ‌این صنعت را به یکی از صنایع پیشروی کشور و حتی صادرات‌محور تبدیل کند. خصوصی بودن این صنعت درس بزرگی برای خودروسازی کشور است زیرا نشان می‌دهد راه انتقال تکنولوژی و همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا از مدیریت دولتی نمی‌گذرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک کاربر IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 0
    کلا یک مغلطه سفسطه هست ، موتور سیکلت های ایرانی اکثریت قطعات چینی هاست و چینی ها سبک تولید ایران تعیین میکنند ، نمونه جالب اسکوتر های صادراتی ایران در عراق مشتری ندارند. چینی ها با علم به این سبک تولید در ایران تعیین میکنند. نکته جالب تنها باک و زین موتور سیکلت ها ایرانی است، طبق تحقیقات این بازار هم انحصاری هست یک موتور ۱۲۵ cc فقط ۱۲ میلیون تومان خرج برای شرکت ها دارد اما در بازار ۳۰ میلیون قیمت دارد ، بنظرتان با این سود عظیم ، انگیزه ای برای مونتاژ موتور برقی با حاشیه سود کم نمی ماند. سیاست گزاری صنعت ما یک صنعت دکوری، مصرفی ، انحصاری و غیر رقابتی و رانت محور و مافیایی هست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =