مایان

کارودیزل به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مایان احتمالا در زمینه تولید اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها فعالیت خواهد کرد. محصولات این شرکت در سال‌ آینده به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی مایان یک هلدینگ است که درحال‌حاضر با چهار زیرمجموعه خود با برندهای دیمادیزل، کارودیزل‌، مایان‌موتور صنعت و مایان‌دیزل. هر یک از این شرکت‌ها فعالیت‌های مختص به خود را دارند. به‌عنوان مثال دیمادیزل با برند دیما سه خودرو را در سال 1400 به بازار معرفی کرده است؛ کشنده 44تن دیما، کامیون باری 19تن دیما و اتوبوس شهری دیما. این خودروسازی در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، محصولات تجاری سنگین خود را به نمایش گذاشت. گروه مایان طی سال‌های اخیر کامیونت‌هایی را با برند ژاپنی آلمانی فوسو به بازار کشور را عرضه کرد. به‌گفته کژال ملکی، مدیر فروش و بازاریابی مایان، این کامیونت‌ها یکی از باکیفیت‌ترین محصولات بازار و تنها محصولاتی هستند که در این سگمنت از ترمز ضدواژگونی بهره می‌برند و مورد تایید سازمان هلال احمر قرار گرفته‌اند.

تقسیم کار و فعالیت بین زیرمجموعه‌های مایان به‌چه صورت است؟
کارودیزل به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مایان احتمالا در زمینه تولید اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها فعالیت خواهد کرد. محصولات این شرکت در سال‌ آینده به بازار عرضه خواهد شد. همچنین شرکت مایان‌دیزل تمامی خدمات پس از فروش مجموعه شرکت‌های گروه مایان را برعهده دارد که مشتمل بر 13نمایندگی فعال در سطح کشور هستند.

در دوران تحریم‌ و کمبود قطعات در کشور، برنامه‌های مایان برای ارائه خدمات پس از فروش چه بوده است؟
تحریم‌ها به‌ویژه در برندهای اروپایی صدمات بسیاری به صنعت وارد کرده، شرکت مایان‌دیزل اما تا حد امکان فعالیت خود را گسترش داده است. قطعاتی را که امکان داخلی‌سازی با حفظ کیفیت را داشته، این شرکت داخلی‌سازی کرده است. همچنین سعی کرده است برای برندهای اروپایی تامین‌کنندگانی را از کشورهای دیگر در نظر بگیرد تا بتواند خدمات پس از فروش را براساس تعهدات خود انجام دهد که تا امروز در این زمینه موفق بوده است. شعار مایان «ابتدا خدمات پس از فروش و بعد فروش» است.

بازار خودروهای تجاری را درحال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید و چه آینده‌ای برای این بازار متصور هستید؟
بازار خودروهای تجاری دستخوش نوسانات بسیاری در چند سال اخیر بوده و نمودار این صنعت شکل سینوسی به خود گرفته است. زمانی که تحریم‌ها برداشته شد، گشایشی در این صنعت ایجاد شد و آمار فروش این بخش بالا رفت و حتی تولید سالانه در این صنعت به رقم 12هزار دستگاهی هم رسید.
اما درحال‌حاضر این رقم به شدت کاهش پیدا کرده است که می‌توان دلیل اصلی آن را در نبود برندهای اروپایی به واسطه تحریم‌ها و توقف فعالیت آن‌ها در بازار داخلی دانست. همین موضوع باعث شد تا برخی برندهای چینی‌ جای این مدل‌ها را بگیرند. بازار خودروهای تجاری بسیار تشنه است و بالغ‌بر 65هزار دستگاه خودرو فرسوده در ناوگان داریم. این در حالی است که عرضه نسبت به تقاضا بسیار پایین‌تر است.
امروز شرکت‌هایی که در زمینه خودروهای تجاری کار می‌کنند، مساله چندانی در زمینه فروش ندارند. این بازار به‌دلیل اتفاقات بین‌المللی و تحریم‌ها همواره با روزهای سخت و آسانی همراه بوده است. ما نیز سعی کرده‌ایم با تکیه بر خدمات پس از فروش، کیفیت فروش و تعهداتی که در زمینه خدمات می‌دهیم، در روزهای خوب و بد سهم خود را از بازار داشته باشیم.

تا امروز چند طرح برای نوسازی اجرا شده که تقریبا تمامی آن‌ها نیمه‌کاره مانده است. آیا می‌توان گفت در صورت نبود حمایت از سوی دولت، فروش خودروهای سنگین در کشور متوقف می‌شود؟
فروش خودروهای تجاری درحالی انجام می‌شود که هیچ یک از شرکت‌ها در نوسازی ناوگان مشارکت ندارند. گاه فروش به‌صورت نقدی یا با وام‌های بانکی انجام می‌شود. به‌همین‌دلیل حجم کار پایین آمده است و عرضه و تقاضا همخوانی ندارند.
درخصوص این‌که در آینده چه اتفاقی بیفتد و بازار به چه سمتی حرکت کند، باید گفت؛ طرح‌های نوسازی و شرایط فروش در این میان بسیار تاثیرگذار هستند. شرکت‌ها نیز تلاش می‌کنند برای حفظ سهم و رقابت در بازار، از تمام شرایط استفاده کنند.

تازه‌ترین طرحی که برای نوسازی مطرح شده است، شامل 167هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین طی 5سال می‌شود. مایان چه سهمی برای مشارکت در این طرح در نظر گرفته است؟
شرکت مایان 12هزار دستگاه ظرفیت تولید ســــــالانه دارد که اگر شرایط در بازار فراهم باشد، از تمام این ظرفیـــــــت استفاده خواهد کرد و مـــــــی‌تواند بخش بالایی از خودروهای موردنیاز این طرح را تامیــــــن کند. در هر شرایطی و هر بخش‌نامه‌ای سعی می‌کنیم بازار خود را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =