جیپ رانگلر 2018

درحقیقت ایمنی امروزه یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در صنعت‌خودرو به‌آن توجه ویژه می‌شود و سرنشینان در کابین محبوس‌شده خودرو توسط سیستم‌های الکترونیکی که در زمینه ایمنی تعبیه شده‌اند، در امان خواهند بود؛ اما درنهایت طراحی سازه و بدنه مناسب می‌تواند به‌ارتقای ایمنی کمک بسزایی کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از دو دهه است کمپانی‌های خودروسازی مطرح هریک با ارائه تکنولوژی جدیدی سعی در ارتقای ایمنی محصولات خود و درنهایت نجات جان سرنشینان حین برخوردهای احتمالی را دارند. درحقیقت ایمنی امروزه یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در صنعت‌خودرو به‌آن توجه ویژه می‌شود و سرنشینان در کابین محبوس‌شده خودرو توسط سیستم‌های الکترونیکی که در زمینه ایمنی تعبیه شده‌اند، در امان خواهند بود؛ اما درنهایت طراحی سازه و بدنه مناسب می‌تواند به‌ارتقای ایمنی کمک بسزایی کند. سازمان‌های تست تصادف بسیاری برای ارزیابی میزان ایمنی محصولات خودروسازان مطرح درجهان وجود دارد و یکی از این سازمان‌های معتبر و خوشنام یوروانکپ است. این سازمان هرساله فهرست بلندبالایی از خودروهای جدید را مورد تست و ارزیابی قرار می‌دهد و ما در این مطلب به‌پنج خودرو ناامن که تا سال 2018 مورد بررسی قرار گرفته‌ و کمترین امتیاز را از آنِ خود کرده‌اند، خواهیم پرداخت تا بدانیم چه‌پارامترهایی در کسب امتیاز پایین آن‌ها موثر بوده است.

جیپ رانگلر 2018
باتوجه به‌تست‌های انجام‌گرفته از سوی یوروانکپ جیپ دارای یک ستاره ایمنی است و این خودرو دارای سیستم‌های الکترونیکی جدید بوده که شامل ایربگ‌های جلو، مکانیزم پیش‌کشنده و محدودکننده نیروی کمربند، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای است. همچنین برای ایمنی کودکان صندلی مخصوص آن‌ها (ISOFIX) در صندلی‌های عقب تعبیه شده است. این خودرو فاقد سیستم‌های هوشمند ایمنی است و تنها سیستم به‌روز آن سیستم تثبیت سرعت است و هنگام برخورد از روبه‌رو هم‌پوشانی سینه، موقعیت راننده را به‌خطر می‌اندازد و نیروی بسیار زیادی به‌سینه و پای وی وارد می‌شود. اما درمورد سرنشین جلو بیش‌ترین نیرو به‌ران و لگن وی وارد می‌شود. تست تصادف روبه‌رو به‌شکل کامل راننده را تهدید نمی‌کند و کمی ضربه به‌ناحیه سینه وارد کرده، اما ناحیه سینه سرنشینان عقب، آن‌ها را در وضعیت قرمز و خطرناک قرار می‌دهد. تنها مزیت سازه شاسی و طراحی مناسب صندلی‌ها به‌کمک رانگلر آمده؛ چراکه در تست تصادف جانبی ناحیه گردن سرنشینان درصندلی عقب و جلو در وضعیت سبز یا همان خوب قرار می‌گیرد. درگزارش یوروانکپ آمده که از زانوها و پاها محافظت شده، اما به‌دلیل اتصال ستون A و قسمت بالای آن و پایین که به‌درِ موتور ختم می‌شود قادر به‌جذب نیروی زیادی نخواهد بود و به‌دلیل سختی داشبورد کمی بدن سرنشینان را دچار جراحت می‌کند. اما هندسی صندلی‌ها به‌گونه‌ای بوده که از ایمنی و سلامت سرنشینان عقب به‌خصوص کودکان حفاظت می‌کند. از سوی دیگر ایمنی عابران پیاده 49 درصد ارزیابی شده که قسمت جلوی کاپوت وضعیت قرمز دارد؛ اما هنگام برخورد با ستون و قسمت انتهایی جراحت جدی برای عابرپیاده در پی نخواهد داشت. تنها ضعف ایمنی جیپ رانگلر ‌نبود سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB و مقاومت کمتر ستون‌ها و پروفیل‌ها درمقابل نیروهای زیاد ذکر شده است.
فیات پاندا 2018

این خودرو هاچ‌بک سوپرمینی ایتالیایی در آخرین تست‌های انجام‌گرفته از سوی سازمان یوروانکپ موفق به‌کسب ستاره ایمنی نشده است و مطابق آزمایش‌های انجام‌شده از سوی این سازمان ایمنی، هر خودرویی هنگام تست تصادف از روبه‌رو و جانبی باید سیستم‌های ایمنی روز را داشته باشد و از آنجا که فیات پاندا جزو اقتصادی‌ترین خودروهای جهان به‌شمار می‌رود، فاقد چنین سیستم‌هایی است. برای سرنشینان جلو ایربگ تعبیه شده و مکانیزم پیش‌کشنده و محدودکننده نیروی کمربند نیز تنها برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است. اما ایمنی کودکان با صندلی مخصوص یا همان ISOFIX روی صندلی‌های عقب تامین می‌شود و برای سرنشین جلو سوئیچ فعال و غیرفعال کردن ایربگ درنظر گرفته شده است. سیستم‌های هوشمند درراستای ایمنی و ترمز اضطراری خودکار نیز در فیات پاندا نصب نشده است و جالب است بدانید که هنگام تست تصادف از روبه‌رو (در این تست خودرو در قسمت جلویی از کنار با دیوار سخت به‌عرض یک‌چهارم عرض خودرو برخورد می‌کند) هم‌پوشانی میزان نیرویی که به‌سرنشین جلو وارد می‌شود، وجود دارد و در تست تصادف جانبی صندلی جلو مقدار زیادی از نیرو را جذب کرده و به‌گردن سرنشینان جلو کمترین ضربه وارد می‌شود. به‌صندلی‌های عقب نیروی زیادی وارد می‌شود و گردن سرنشینان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد. همچنین در تست ایمنی کودکان با صندلی ایزوفیکس ناحیه سر و گردن کودکان در وضعیت قرمز قرار دارد و اگر صندلی ایزوفیکس نصب نشود، کودکان شش تا 10 ساله نباید روی صندلی‌های عقب یا حتی جلو فیات پاندا بنشینند. از طرفی این خودرو درتست عابرپیاده به‌صورت کامل مردود شده است. زیرا قسمت‌های ستون و درِ موتور بیش‌ترین نیرو را به عابرپیاده وارد ‌کرده‌اند. درمجموع این خودرو باتوجه به‌نداشتن سیستم‌های الکترونیکی کنترل فواصل، ترمز اضطراری خودکار و ایربگ زانویی مردود اعلام شده است.

لانچیا اپسیلون 2015
سال 2015 لانچیا اپسیلون مورد تست و آزمایش‌های یوروانکپ قرار گرفت و دو ستاره ایمنی را از آنِ خود کرد. این خودرو دارای ایربگ‌های جلو و سیستم پیش‌کشنده و محدودکننده نیروی کمربند است و از نظر سیستم‌های الکترونیکی جدید تنها دارای سیستم ESC یا همان سیستم کنترل پایداری الکترونیکی بوده و فاقد سیستم AEB یا ترمز اضطراری خودکار است. درتست‌ برخورد از روبه‌رو نیروی هم‌پوشانی کمی به‌ناحیه سینه و پاهای راننده وارد شده که سبب جراحت شدید نمی‌شود؛ اما برای سرنشین جلو وضعیت سبز یا همان خوب اعلام شده است.
در این تست ناحیه سر و گردن راننده در وضعیت قرمز قرار دارد و به‌سینه او ضربه وارد می‌شود. همچنین در این تست تمام نواحی بدن سرنشین عقب در وضعیت قرمز قرار دارد و در تست تصادف جانبی تنها هندسه صندلی و چگونگی حفاظت از سرنشینان مورد بررسی قرار گرفت. درسال 2015 ایمنی کودکان بیش‌تر در بازه 18 تا 36 ماهه مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گرفت که در این تست باتوجه به‌خلاف جهت قرار دادن صندلی مخصوص ISOFIX درصندلی عقب میزان امتیازی که به‌ایمنی کودک در لانچیا اپسیلون داده شده نمره خوب و بالایی بوده که برای ایمنی کودکان 79 درصد در نظر گرفته شده است.
این درحالی است که کودکان با وزن 9 تا 18 کیلوگرم و با صندلی مخصوص می‌توانند در دو صندلی چپ و راست عقب قرار گیرند؛ چراکه صندلی جلو برای کودکان ناامن شناخته می‌شود. از نظر ایمنی عابران پیاده نیز قسمت‌های ستون A و انتهای درِ موتور جزو نقاط قرمز شناخته شده و این دو ناحیه می‌تواند عابر پیاده را با آسیب جدی مواجه کند. در کل این خودرو به‌دلیل مجهز بودن به‌سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC و طراحی صندلی‌های مناسب توانسته دو ستاره ایمنی را از آنِ خود کند.

جیپ کامپس 2012
اس‌یووی کراس‌اوور جمع‌وجور جیپ برای گرفتن مجوز ایمنی در سال 2012 به‌سازمان یوروانکپ رفت تا مورد تست و بررسی‌های کارشناسان این سازمان قرار گیرد. درتست تصادف روبه‌رو وضعیت راننده و سرنشین جلو در ناحیه سر و گردن خوب ارزیابی شده است. اما در این نوع تست وضعیت پاهای راننده و سرنشین جلو و عقب نزدیک به‌مرز بوده که همان وضعیت نسبتا بد است.
درآزمایش برخورد جانبی ناحیه سر و گردن سرنیشنان صندلی عقب وضعیت نسبتا بد را دارند و پشت‌سری‌ها باید بهینه‌سازی شوند. اما فریم‌ها و ستون B درجیپ کامپس طوری طراحی شده که میزان تنش فشاری و برشی وارده را به‌حداقل‌ میزان رسانده است. اما نیروی زیاد آن درسطح مقطع فریم‌ها جذب شده و این امر سبب شده است سرنشین جلو و راننده از ناحیه گردن دچار کم‌ترین آسیب شوند. عملکرد ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نسبتا خوب گزارش شده؛ اما ایربگ‌های جلویی احتمال وارد آمدن صدمه زیاد به‌سینه راننده و سرنشین جلو را بیش‌تر می‌کند.
تست‌های انجام‌شده برای کودکان 18 ماهه تا سه‌ساله است که نتیجه نسبتا خوبی داشته است. در این وضعیت، شرایط خوب گزارش شده و به‌لطف هندسی فریم‌های در و متریال آن نیروی وارده درتست تصادف جانبی نیز آثار مخرب نداشته و وضعیت ایمنی کودک 18 ماهه خوب اعلام شده است.
هندسه و طراحی مناسب صندلی‌ها و همچنین سازه شاسی و بدنه سبب شده است ایمنی کودکان درجیپ کامپس به 76 درصد برسد و شاید بتوان گفت برخلاف ایمنی کودکان که مهندسان کمپانی جیپ هیچ‌چیز کم نگذاشته‌اند در ایمنی عابران پیاده ضعیف عمل کرده‌اند. زیرا در این نسل کم‌تر به‌استانداردها توجه شده و هنگام برخورد عابرپیاده با خودرو تمام ناحیه‌های ستون A و شیشه جلو و درِ موتور و حتی سپر، وضعیف قرمز اعلام شده که منجربه‌مرگ عابر پیاده می‌شود. با این تفاصیل جیپ کامپس توانسته دو ستاره درخشان ایمنی را به‌خود اختصاص دهد.

سیتروئن ساکسو 2000
از سال 2000 میلادی به‌بعد درواقع موضوع ایمنی جدی‌تر شد و خودروسازان فناوری‌های نوین را در این راستا ارائه کردند. سیتروئن ساکسو در سال 2000 به‌سازمان یوروانکپ رفت و مشخص شد در برخی از بخش‌های مکانیکی مرتبط با سرنشینان دارای نقاط ضعف است.
این خودرو هاچ‌بک در تست تصادف از جلو به‌دلیل عدم‌جلوگیری از ضربه‌های شدید، ناحیه سینه و ران‌های راننده را دچار صدمه زیادی می‌کند و در همین تست صندلی‌های سرنشینان نقطه امنی برای آن‌ها بوده که کم‌ترین نیروی وارده به‌بدنه به‌سرنشین جلو و عقب می‌رسد.
عملکرد سیستم پیش‌کشنده در زمانی‌که شتاب منفی برای بدن به‌وجود می‌آید، خوب ارزیابی می‌شود؛ اما غربیلک‌فرمان آن‌قدر نامناسب طراحی شده که هنگام برخورد از جلو، سر و گردن راننده در زمان باز شدن ایربگ به‌داخل غربیلک‌فرمان رفته و دراین حالت گردن دچار ‌بیش‌ترین آسیب می‌شود. به‌همین دلیل کابین سیتروئن ساکسو به‌ناامن‌ترین کابین بدل می‌شود. درآزمایش برخورد جانبی بیش‌ترین نیرو به‌ناحیه سینه وارد می‌شود و جراحت شدیدی را برجا خواهد گذاشت و برای ایمنی کودکان نیز با وجود صندلی ایزوفیکس این خودرو در تست برخورد از جلو عملکرد خوبی داشته و از کودکان یکساله تا 18 ماهه به‌خوبی محافظت می‌کند. اما درنهایت با توجه به‌سال ساخت، این خودرو در زمینه ایمنی ‌حرفی برای گفتن ندارد که دو ستاره برای آن درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی داداش IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    آقا ولی اگه پراید می اومد از نا امنی ها اول می شد ها خخخ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =