بهمن‌ دیزل و سیبا موتور

گروه بهمن از مشارکت در طرح نوسازی 167هزار دستگاه خودرو سنگین در کشور استقبال می‌کند. دولت نیز باید سوبسیدهای این طرح را متقبل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس تازه‌ترین طرحی که دولت جدید برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور در نظر گرفته، قرار است 167هزار دستگاه از انواع خودروهای تجاری با همکاری خودروسازان داخلی تولید شود. هرچند هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده اما به نظر می‌رسد خودروسازان تجاری از مشارکت در این طرح استقبال خواهند کرد. با آن‌که تحریم‌ها در این سال‌ها وقفه‌ای در کار تجاری‌سازان کشور ایجاد کرده‌اند، اما حضور این خودروسازان در آخرین دوره از نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته نشان از آن آمادگی آن‌ها برای مشارکت در نوسازی ناوگان دارد. گروه بهمن‌ نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز بخش خصوصی کشور با محصولات جدید و برنامه‌های تازه خود در این دوره از نمایشگاه حاضر شد. محمد محمدی، مدیرعامل سیباموتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بهمن از آمادگی این گروه به‌منظور مشارکت در طرح نوسازی و حتی سهم‌خواهی 30 درصدی تجاری‌سازان این گروه از بازار خودروهای سنگین خبر داد. این در حالی است که گروه بهمن به‌تازگی با شرکت اتوبوس‌سازی اسنا همکاری خود را آغاز کرده و قرار است اتوبوس را هم به سبد محصولات خود اضافه کند.

باتوجه به آن که دولت جدید برنامه‌هایی برای نوسازی 167هزار دستگاه از خودروهای تجاری و فرسوده کشور در نظر گرفته است، آیا تجاری‌سازان گروه بهمن برنامه‌ای برای مشارکت در این طرح دارند؟
گروه بهمن از مشارکت در طرح نوسازی 167هزار دستگاه خودرو سنگین در کشور استقبال می‌کند. دولت نیز باید سوبسیدهای این طرح را متقبل شود. بازگشت پول از طریق صرفه‌جویی سوخت می‌تواند باعث شود که دولت از این طرح حمایت کند. برای مشارکت در این طرح راغب هستیم. چراکه خودروها ارزان‌تر به دست مشتریان نهایی می‌رسند. البته این طرح هنوز نهایی نشده است، اما پیشنهاد خود را در این خصوص داده‌ایم. بازار این خودروها وجود دارد و در نهایت محصولات ارزان‌تری به دست مشتریان می‌رسد. مزیت دیگر این طرح، جمع‌آوری خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات جاده‌ای و آلایندگی خواهد بود.

اگر این طرح به مرحله اجرا برسد، به نظر شما گروه بهمن چه سهمی از این طرح خواهد داشت و چه اندازه از این نیاز را پوشش خواهد داد؟
باتوجه به این‌که هنوز طرح نهایی نشده است، سهم ما از آن بستگی به نوع طرح خواهد داشت. خوش‌بختانه این‌طرح به گونه‌ای است که اگر شرکتی سال اول سهم مشخصی داشته باشد و نتواند به تعهدات خود عمل کند، سال دوم سهم شرکت از این طرح کاهش پیدا می‌کند. یعنی فضای مشترک در طرح نوسازی ناوگان سنگین، کاملا رقابتی است.

وضعیت تولید در گروه بهمن به منظور مشارکت و سهم‌خواهی از این طرح به چه شکل است؟
میزان تولید دو شرکت تجاری‌ساز گروه بهمن، رکورد سال گذشته را طی هفت ماه به ثبت رساند. اگر این طرح اجرایی شود، در سگمنت‌های مینی‌بوس و به‌ویژه کشنده سهم 30درصدی از بازار به دست خواهیم آورد. ما این امکان را داریم که طی 5سال حدود 20هزار دستگاه کشنده تولید کنیم. در زمینه مینی‌بوس هم با توجه به تعریف طرح، می‌توانیم سهم مشخصی داشته باشیم. درحال‌حاضر شرکت بهمن‌دیزل در زمینه تولید مینی‌بوس هم فعال است. نیاز کشور در این بخش، به شرایط اقتصادی برمی‌گردد؛ اگر اقتصاد رونق بگیرد، در زمینه تولید خودروهای تجاری می‌توان اقدامات گسترده‌تر و فروش بیشتری داشت. اما فعالیت در زمینه خودروهای تجاری در کشور صرفا به‌صورت مونتاژ بوده و حمایت چندانی از این بخش انجام نشده است. اما اگر پلت‌فرم‌های تجاری هم مورد حمایت‌های دولت قرار گیرند، می‌توانیم در آن قسمت برندسازی کرده و نیاز بازار داخلی را تامین کنیم. در غیر این صورت، وابستگی به شرکای خارجی ادامه خواهد داشت.

گروه بهمن برای تولید محصولات مسافری، برنامه‌ جدیدی را دارد؟
جدیدترین محصول مسافری این گروه، مینی‌بوس پگاسوس است. بعد از مینی‌بوس شیلر، محصول پگاسوس را به بازار عرضه کردیم و تولید انبوه آن از اسفند سال گذشته آغاز شد. این خودرو از موتور 3 لیتر و سیستم تعلیق پارابولیک بهره می‌برد و نسبت به شیلر قبلی که با موتور کامینز عرضه می‌شد، ارتقا پیدا کرده است.
به‌تازگی نیز شرکت بهمن همکاری خود را با اسنا برای تولید مسافری‌های سنگین آغاز کرده است و دو شرکت برنامه‌هایی برای تولید اتوبوس ارائه کرده‌اند. این دو شرکت 60 دستگاه اتوبوس سفارش‌گذاری کرده‌اند.
از این طریق اتوبوس‌ها نیز به سبد محصولات گروه بهمن اضافه خواهند شد. پیش از این، پازل محصولات بهمن شامل مینی‌بوس، کامیونت، وانت و کشنده می‌شد، اما حالا اتوبوس هم از طریق همکاری با اسنا به این محصولات اضافه شد و موفق شده‌ایم از سگمنت اتوبوس‌های شهری هم سهم‌خواهی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =