باتری‌های حالت جامد

رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی سبب توسعه، تولید و فروش باتری‌ها، به‌ویژه باتری‌های لیتیوم‌-یونی شده است. دراین میان علاقه به‌باتری‌های حالت جامد توجه ارائه‌دهندگان مواد، فروشندگان باتری، تامین کنندگان قطعات، OEM های خودرو و سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی سبب توسعه، تولید و فروش باتری‌ها، به‌ویژه باتری‌های لیتیوم‌-یونی شده است. دراین میان علاقه به‌باتری‌های حالت جامد توجه ارائه‌دهندگان مواد، فروشندگان باتری، تامین کنندگان قطعات، OEM های خودرو و سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب کرده است. فناوری باتری‌های حالت جامد هم در دانشگاه و هم در صنعت بسیار پیشرفت کرده است؛ یعنی این فناوری هم درحوزه تولید فناوری و هم در حوزه صنعتی‌سازی به‌موازات هم پیش می‌رود.
بنا به‌گزارش جدید IDTechEx با عنوان «باتری‌های حالت جامد و پلیمری 2021-2031» با افزایش تعداد بازیگران فعال در این زمینه و دستیابی به‌برخی پیشرفت‌های جدید، انتظار می‌رود بازار باتری‌های حالت جامد تا سال 2031 به هشت میلیارد دلار افزایش یابد. درسال 2015، فولکس‌واگن پنج درصد از سهام QuantumScape، Dyson Sakti3، Bosch SEEO را خریداری کرد و Johnson Battery Technologies باتری‌های حالت جامد خود را به BP فروخت. اگرچه در سال 2017 بوش SEEO را رها کرد و شرکت را فروخت و دایسون فناوری‌های Sakti3 را کنار گذاشت، اما علاقه به‌باتری‌های حالت جامد هرگز از بین نرفت. فورد، سامسونگ و هیوندای در Solid Power سرمایه‌گذاری کردند و دومی نیز با BMW شریک شد. رنو، میتسوبیشی و نیسان نیز درمواد Ionic سرمایه گذاری کردند. درسال 2020 باتری‌های حالت جامد جدید توسعه‌یافته مبتنی بر الکترولیت آرژیرودیت توسط سامسونگ شکل گرفت و علاوه‌بر شرکت‌های مذکور، هوندا، فیسکر، پاناسونیک و CATL نیز وارد این بازی شدند. الکترولیت‌های مایع قابل اشتعال در بیش‌تر باتری‌های لیتیوم-یونی، تهدیدی برای ایمنی محسوب می‌شوند؛ زیرا می‌توانند به‌راحتی در دمای بالا جمع شده و منجر به‌اتصال کوتاه شوند و سپس آتش بگیرند. با جایگزینی الکترولیت‌های مایع آلی با نمونه‌های حالت جامد، باتری‌های حالت جامد نمونه‌های ایمن‌تر و طولانی‌مدت را ایجاد می‌کنند. حتی نسل‌های اولیه باتری‌های حالت جامد ممکن است چگالی انرژی مشابه یا حتی کم‌تری نسبت به‌باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی داشته باشند. از این حیث به‌نظر می‌رسد باتری‌های حالت جامد برتری محسوسی نسبت به‌باتری‌های لیتیوم-‌یون دارند. این ویژگی‌ها می‌توانند باتری حالت جامد را به‌یک تغییردهنده بازی تبدیل کنند.
تولید باتری لیتیوم-یون تحت‌سلطه آسیای شرقی بوده است و ژاپن، چین و کره‌جنوبی نقش مهمی را در تولید آن‌ها ایفا می‌کنند. کشورهای آمریکا و اروپا در رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند ارزش افزوده باتری‌ را از آسیای شرقی دور کنند و تولید باتری را مانند بازار اپلیکیشن از آنِ خود کنند و انتخاب مواد جدید و تغییر رویه‌های ساخت، نشانه‌ای از تغییر درزنجیره تامین باتری است. از نقطه‌نظر فناوری و تجاری، توسعه باتری‌های حالت جامد به‌بخشی از استراتژی باتری نسل بعدی تبدیل شده و این روند به‌یک بازی جهانی با منافع منطقه‌ای و حمایت‌های دولتی تبدیل شده است. فرصت‌ها با مواد، اجزا، سیستم‌ها، روش‌های ساخت و دانش جدید در دسترس خواهند بود و تقاضای بازار برای باتری‌های حالت جامد عمدتا از وسایل نقلیه الکتریکی ناشی می‌شود. سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی، لوازم الکترونیکی مصرفی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیز بازارهای هدف هستند و ممکن است مورد دوم زودتر محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =