خودرو تجاری سنگین

طبق آمارهایی که از سوی وزارت صمت منتشر شده، بیشترین رشد تولید در میان تمام سگمنت‌های تولیدشده در کشور، متعلق به باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین است. براساس این آمارها تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور با رشد ۷۵.۵درصدی همراه بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آن‌چه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است، خودروهای تجاری طی هشت‌ماه سال جاری با رشد تولید در اکثر بخش‌ها همراه بوده‌اند. این در حالی است که این روزها بازار خودروهای تجاری بیش از همیشه تشنه ورود محصولات تازه‌نفس است. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، تازه‌ترین طرح نوسازی از سوی دولت به اجرا گذاشته خواهد شد و همین موضوع می‌تواند تقاضای بیشتری را به سمت خودروسازان داخلی روانه کند و به‌طور قطع برنامه‌های تولیدی آن‌ها نسبت به هشت ماه سال جاری متفاوت بوده و با افزایش تولید همراه خواهد بود. تجاری‌سازان کشور به امید رهایی از تحریم‌های خارجی و رونق بازار، طی سال‌های اخیر تولید خود را زندشه نگه داشتند و حالا زمان آن رسیده است که با همکاری دولت و سازمان‌های داخلی، این تولیدکنندگان از رکود خارج شده و موفق شوند محصولات بیشتری را روانه بازار کنند. گرچه مشابه این وضعیت در ماه‌های رفته از سال جاری هم دیده می‌شود، اما هنوز هم ظرفیت تجاری‌سازان کشور خالی است و باید با هدایت درست تقاضا به سمت آن‌ها، شاهد تولید روزافزون در این بخش باشیم.

بیشترین رشد تولید خودروها

طبق آمارهایی که از سوی وزارت صمت منتشر شده، بیشترین رشد تولید در میان تمام سگمنت‌های تولیدشده در کشور، متعلق به باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین است. براساس این آمارها تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور با رشد ۷۵.۵درصدی همراه بوده است. خودروسازان درسال گذشته موفق شده بودند در این بخش ۳۵۲۰ دستگاه تولید کنند که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 6177 دستگاه رسیده است. گرچه هنوز سایه تحریم‌ها بر صنعت ایران دیده می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد گشایش روابط ایران و چین و همچنین دسترسی تولیدکنندگان به راه‌هایی برای همکاری با شرکای چینی خود، باعث شده تولید در این بخش نسبت به گذشته با کمیت بیشتری انجام شود.

کاهش 7.7 درصدی تولید

برخلاف سگمنت کامیون‌ها و کشنده، در هشت‌ماه سال جاری تولید باری‌های سبک با اقبال چندانی مواجه نبوده است. وانت‌ها که ابتدای تحریم‌ها، به دلیل افزایش قیمت کامیون و کشنده و کمبود مدل‌های صفرکیلومتر در بازار، توانستند سهم بالایی از بازار داخلی را به دست بیاورند، اما در سال جاری بیش‌از همیشه با کاهش تولید همراه بوده‌اند. تولید وانت‌ها در 8ماه سال جاری 7.7درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان توانسته بودند 54هزار و 828 دستگاه از انواع وانت‌های داخلی را تولید کنند، اما این رقم از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه به رقم ۴۸هزار و ۷۷۵ دستگاه رسیده است. ا
ین کاهش تولید در حالی رقم خورده که وانت‌های کشور با حجم مناسبی از داخلی‌سازی نسبت‌به سایر خودروهای تجاری تولید می‌شوند، اما شاید عدم تناسب قیمت با کیفیت تولید این خودروها را بتوان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید آن‌ها دانست.
وانت‌ها براساس گزارش ISQI تنها سگمنتی هستند که همچنان مدل‌های تک‌ستاره را تولید می‌کنند. تولید خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین مسافری هم در این مدت مانند باری‌های سنگین با رشد همراه بوده است. این خودروها که در هشت ماه سال گذشته 1194 دستگاه تولید داشتند، در مدت مشابه سال جاری با رشد 16.2 درصدی همراه شده و به تولید 1388 دستگاهی رسیده‌اند. عمده دلیل افزایش تولید در این بخش به همت خودروسازان داخلی بازمی‌گردد؛ خودروسازانی که به‌رغم کم‌لطفی‌های دولت در تخصیص بودجه برای خرید اتوبوس و عدم سفارش‌گذاری از سوی شهرداری‌ها، همواره به تولید خود ادامه داده و حتی در دوران تحریم‌ نیز محصولت خود را به روزرسانی کرده‌اند. این خودروسازان که در تولید و فروش مدل‌های دیزلی و درون‌ساز چندان اقبالی به دست نیاوردند، حالا جزو نخستین تولیدکنندگانی هستند که به سمت تولید مدل‌های الکتریکی رفته‌اند.

تولید افزایشی کمباین و تراکتور

در میان محصولات زراعی نیز تولید کمباین‌ در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۲ درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه به ترتیب ۴۹۹ دستگاه کمباین تولید شده؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ آمار تولید این خودروها به ترتیب ۳۸۳ دستگاه ثبت شده است. کمترین رشد تولید را تراکتورها در مقایسه آماری هشت‌ماهه سال جاری و مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. تولید این خودروها از ۱۳هزار و ۳۹۵ دستگاه تولیدی در هشت ماه ابتدایی سال گذشته به ۱۴هزار و ۲۸۰ دستگاه در مدت مذکور سال جاری رسیده و رشد ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =