طی کردن مسیر صدساله خودروسازان داخلی در یک شب را متصور بود و اینکه خودروهای تولید داخل قرار است به تکنولوژی روز دنیا مجهز شوند و خریدار ایرانی فارغ‌از  قرعه‌کشی خرید خودرو و قیمت‌های نجومی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا در محصولات ساخت داخل استفاده کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تصور کنید همین امروز واردات تمامی خودروها به کشور آزاد شده و قرار است با یک خودرو خودران مانند تسلا در جاده‌ها و خیابان‌های ایران رانندگی کنید. از آن خوشبینانه‌تر هم می‌توان طی کردن مسیر صدساله خودروسازان داخلی در یک شب را متصور بود و اینکه خودروهای تولید داخل قرار است به تکنولوژی روز دنیا مجهز شوند و خریدار ایرانی فارغ‌از قرعه‌کشی خرید خودرو و قیمت‌های نجومی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا در محصولات ساخت داخل استفاده کند.
در چنین شرایطی بیش‌از هر چیز باید دید آیا سطح فرهنگ رانندگی مردم با دانش روز خودروسازی دنیا همخوانی دارد یا خیر؟ آیا جاده‌ها و خیابان‌های کشور توان پذیرش خودروهای هوشمندی را که به سرعت پله‌های ترقی را در صنعت خودرو دنیا طی می‌کنند، دارند؟جواب تمام این سوالات «خیر» است که البته تقصیر آن نیز بر گردن خودروساز و قطعه‌ساز نیست. این روزها خودرو رکن اصلی زندگی است و برای پیشرفت باید موارد مرتبط با پیشرفت روبه‌جلو را مدنظر قرار داد و به موازنه‌ای مطلوب در این مسیر رسید.
بی‌شک صنعت خودرو ایران به‌رغم برخی شرکت‌های خصوصی که تمرکز خود را بر انتقال تکنولوژی روز دنیا حداقل از چین گذاشته‌اند، به‌زودی با این واقعیت روبه‌رو خواهد شد که باید تسلیم این حرکت روبه‌جلو شود و با انتقال یا ایجاد تکنولوژی خود را به بزرگان این صنعت در دنیا برساند. اما نکته اینجاست همین خودروسازان چه برنامه‌ای برای تعامل با بخش‌های فرهنگی و اجرایی کشور داشته‌اند تا پیش از ورود این پدیده‌های نوظهور در صنعت خودرو جهان به کشور ‌بتوانیم زیرساخت استفاده از آن را ایجاد کنیم.
به‌راستی با فرهنگ رانندگی ایرانی آیا خودروهای خودران امکان تردد در شهرها و جاده‌هایمان را خواهند داشت؟ آیا کیفیت پایین جاده‌ها، ‌خط‌کشی‌ها و تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی آمادگی لازم در صنعت خودرو را ایجاد کرده‌اند که آنها نیز دست‌به‌کار شوند و نسبت به تولید و انتقال تکنولوژی اقدام کنند؟ به‌نظر می‌رسد باید بیش از گذشته به صنعت حمل‌ونقل و خودروسازی در ایران به‌عنوان یک صنعت کلان نگریست تا با اصلاح زیرساخت‌ها امکان پیشرفت در آن را برای خودروسازان فراهم آورد. اگر این اتفاق رخ ندهد نه‌تنها در داخل عقب خواهیم ماند بلکه در دنیا نیز جایگاه صادراتی نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =