محصول جدید KX

سایپادیزل در صنعت حمل‌ونقل کشور به‌عنوان قدیمی‌ترین تجاری‌ساز شناخته می‌شود. از وقتی شرکت‌های اروپایی، ایران را تحریم کردند و بنز، رنو و ولوو از بازار داخلی رفتند، همین موضوع باعث شد همه شرکت‌های خودروساز ازجمله سایپادیزل به سمت صنعت خودرو چین بروند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سازندگان خودروهای تجاری کشور طی سال‌های اخیر به‌رغم تمام مشکلاتی که در این صنعت وجود داشته، به تولید این خودروها ادامه داده‌اند. این تولیدکنندگان داخلی که در این سال‌ها از همکاری خودروسازان اروپایی محروم بوده‌اند، به سمت انتخاب تولیدکنندگان چینی رفته‌ و از میان این برندها، هر کدام تولیدکننده‌ای را برای همکاری انتخاب کرده‌اند. سایپادیزل نیز در این مدت و بعد از آنکه ولوو از بازار ایران رفت، از میان تولیدکنندگان چینی با برند دانگ‌فنگ در زمینه تولید مدل‌های سنگین و برند فوتون برای تولید خودروهای سبک تجاری همکاری کرده است. به‌تازگی این خودروسازی در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته از دو مدل جدید خود رونمایی کرد که به‌گفته سهراب علیجانی، مدیر تحقیق‌وتوسعه محصول این خودروسازی، باتوجه به کیفیت مناسب محصولات KX و فوتون، آینده درخشانی برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود.

چرا سای‍پادیزل به دنبال همکاری با برند چینی دانگ‌فنگ رفت و محصول KX را انتخاب کرد؟
سایپادیزل در صنعت حمل‌ونقل کشور به‌عنوان قدیمی‌ترین تجاری‌ساز شناخته می‌شود. از وقتی شرکت‌های اروپایی، ایران را تحریم کردند و بنز، رنو و ولوو از بازار داخلی رفتند، همین موضوع باعث شد همه شرکت‌های خودروساز ازجمله سایپادیزل به سمت صنعت خودرو چین بروند. باتوجه به آنکه سایپادیزل تولیدکننده محصولات ولوو بود، باید به دنبال همکاری با برندی از چین می‌رفت که مانند ولوو نامبروان و برند اول چین باشد. بنابراین شرکت دانگ‌فنگ را برای همکاری انتخاب کردیم. این خودروسازی در زمینه تولید مدل‌های سنگین در چین همچنان پیشرو است. برند فوتون نیز در بازار سبک‌های چین شرایط مشابهی با دانگ‌فنگ دارد. محصول KX در شرکت دانگ‌فنگ نتیجه همکاری با شرکت ولوتراکس است. این دو شرکت درحال‌حاضر سهامدار همدیگر هستند و همکاری تجاری با همدیگر دارند. همکاری این دو برند باعث شد تحول ویژه‌ای در شرکت دانگ‌فنگ ایجاد شود. چراکه استانداردها و تکنولوژی‌های روز ولوو به این شرکت آمد. به همین دلیل در برخی نمایشگاه‌های تجاری اروپا محصولات KX به نمایش گذاشته می‌شود. محصول KX تمامی استانداردهای مربوط به طراحی اروپایی را پاس کرده است.

پیش از این، ورود این کشنده به بازار داخلی و عرضه آن با تشدید تحریم‌ها متوقف شد. محصول جدید KX همان کشنده قبلی است یا تغییراتی نسبت به مدل قبل دارد؟
زمانی که برای نخستین‌بار این محصول را به کشور آوردیم، به دلیل تشدید تحریم‌ها واردات این کشنده متوقف شد. نسل قبلی آن یورو4 بود که نسل جدید به یورو5 ارتقا پیدا کرده است و در تولید جدید نیز تغییراتی در آپشن‌های رفاهی محصول اتفاق خواهد افتاد. همچنین تغییراتی درمونتاژ، تریم و ارگونومی محصول داشته‌ایم که باعث افزایش کیفیت آن شده است.

سایپادیزل چه برنامه‌ای برای توسعه این محصول در نظر گرفته است؟
درحال‌حاضر تنها استانداردهای 55گانه در کشور اجباری است، اما بحث بر سر این است که استانداردهای 85گانه اجباری شود. ما هم برای این‌که آمادگی لازم برای پاس‌کردن این استانداردها را داشته باشیم، اقداماتی را انجام داده‌ایم که به محض اجباری‌شدن استانداردهای جدید علاوه‌بر افزودن تجهیزات برای پوشش سطح این استانداردها، تغییرات ویژه‌ای نیز در محصول ایجاد شود.

در بخش باری‌های سبک، چه محصول جدیدی را برای تامین نیاز بازار عرضه خواهید کرد؟
برای تامین نیاز و سهم‌خواهی از بازار تجاری‌های سبک نیز مانند دانگ‌فنگ به دنبال برند برتری از چین بودیم. بنابراین برند فوتون را انتخاب کردیم. محصول نسل M3 این برند را سال‌ها در کشور تولید کردیم و توانستیم رضایت مشتریان را به‌دست بیاوریم و بازخورد بسیار خوبی داریم. بنابراین به دنبال نسخه جدیدی از این خودرو رفتیم و نسل M4 را در بازار عرضه خواهیم کرد. محصول M4 نسل جدید کامیونت فوتون در رده 6 و 8.5تن است که با هدف صادرات جهانی، براساس آخرین نسخه استانداردهای اروپایی 85گانه طراحی شده، طراحی ابعاد محصول به‌گونه‌ای است که برای انواع کاربرهای تجاری باری و خدمات شهری و زیرساختی مناسب است. محصول M4 در زمینه موتور و گیربکس و اکسل مشابه همان مدل قبلی است، اما شاهد ارتقای قدرت موتور، همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی‌ این محصول را به یورو5 و نسل گیربکس را به نسل جدید ZF ارتقا خواهیم بود. علاوه‌بر این، سیستم و سطح تکنولوژی ترمز این محصول به‌طور کامل ارتقا پیدا کرده و اتاق آن نیز کاملا عوض شده و از نسل جدید اتاق آئومارک در این خودرو با تجهیزات کنترلی و داشبورد کاملا جدید استفاده شده است. تغییراتی نیز در سیستم تعلیق خودرو اعمال شده که در ضمن ارتقای آرامش حرکتی، تحمل و ظرفیت بارپذیری را افزایش داده است. در مجموع تغییرات ویژه‌ای در طراحی نسل M4 اعمال در مقایسه با نسل قبلی اعمال شده است که در یک جمله ارتقای بسیار زیاد در ایمنی، ارگونومی، سهولت در رانندگی و کنترل خودرو و در نهایت بهره‌وری و کاربری این نسل کاملا برای راننده و مالک خودرو محسوس خواهد بود. نمونه این محصول مورد آزمایش جاده ممتد به مسافت یک‌میلیون و 600هزار کیلومتر در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی متنوع سرد و گرم و خشک و مرطوب با جاده‌های در شرایط سخت قرار گرفته است.

باتوجه به این‌که درحال‌حاضر وضعیت بازار چندان رضایت‌بخش نیست و قدرت خرید بسیار کم شده و قیمت‌ها هم افزایش یافته است، شما چه سهم بازاری برای این دو محصول در نظر گرفته‌اید؟
ما به‌رغم شرایط فعلی بازار، با توجه به کیفیت مناسب محصولات KX و فوتون، آینده درخشانی را برای این دو محصول پیش‌بینی می‌کنیم. اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری در همین بازه زمانی و به منظور تامین ناوگان خود به دنبال خرید محصولات یادشده بوده‌اند.

باتوجه به این که تجاری‌های باری در کشور معمولا با کاربری‌های مختلف به فروش می‌رسند. آیا برای تامین تقاضا در این بخش نیز برنامه‌ای داشته‌اید؟
باتوجه به آن‌که تا امروز تقاضای بسیاری برای کاربری‌های مختلف داشته‌ایم، درحال‌حاضر با شرکت ایران‌کاوه و شرکت‌های کاربری‌ساز معتبر قرارداد مشترکی به امضا رسانده‌ایم تا براساس آن بتوانیم کاربری‌های موردنیاز را از کارخانه تحویل مشتریان دهیم.

چه برنامه‌ای برای افزایش سطح داخلی‌سازی این خودروها دارید؟
باتوجه به لزوم حمایت از تولید داخل و از آن‌جاکه در صورت داخلی‌سازی، خودروسازان از تخفیفات گمرکی برخوردار می‌شوند، به‌طور قطع برنامه‌هایی برای افزایش داخلی‌سازی این خودروها خواهیم داشت. باید این موضوع را درنظر گرفت که تیراژ پایین تولید محصولات تجاری باری، امکان افزایش سطح داخلی‌سازی را به‌حداقل رسانده و محدودیت‌های بسیاری را ایجاد می‌کند. گاهی قیمت قطعه داخلی‌سازی‌شده دو تا سه برابر مدل وارداتی آن تمام می‌شود. اما باز هم با دید حمایتی به تولید داخل، به دنبال افزایش داخلی‌سازی بوده‌ایم. درحال‌حاضر تمام محصولاتی که در سایپادیزل تولید می‌شوند، بالای 30درصد ساخت داخل هستند و این شرکت در نظر دارد این رقم را افزایش دهد. برنامه‌هایی هم برای استفاده از موتور مشترک در نظر گرفته‌ایم و مذاکراتی با برخی شرکت‌های داخلی انجام داده‌ایم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در بازدید خود از نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل تاکیداتی در این خصوص داشتند تا تجاری‌سازان کشور موتور و گیربکس مشترک بهره ببرند. در صورت تحقق این کار درصد داخلی‌سازی خودروها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، باز هم سایپادیزل با برند چینی دانگ‌فنگ همکاری خود را ادامه می‌دهد؟
قطعا. اگرچه سایپادیزل بعد از قطع همکاری خود با ولووتراکس، شرکت دانگ‌فنگ چین را انتخاب کرد، اما بعد از بازگشت دوباره ولوو نیز همکاری خود را با این شرکت ادامه خواهیم داد. دلیل آن هم مشتریانی است که متقاضیان این خودرو هستند. محصولات دانگ‌فنگ مزایای خود را دارند و هزینه خدمات پس از فروش آن به مراتب پایین‌تر از محصولاتی مانند ولوو است. محصولات این شرکت از نظر فنی و کیفی تفاوت چندانی با ولوو ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =