سیستم ترمز

در گذشته برای تولید لنت‌ترمز از آزبست که ماده‌ای سرطان‌زاست استفاده می‌شد. اما امروزه این ماده دیگر جایی در تولید لنت‌ترمز ندارد. همچنین طی سال‌های اخیر بسیاری از مواد دیگر از فرمول تولید لنت حذف یا مواد جدیدی به‌آن افزوده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،لنت‌ترمز جزو قطعاتی است که فرمول ساخت آن با توجه به‌نیازهای خودرو و همچنین مسائل زیست‌محیطی مدام در حال تغییر است. در گذشته برای تولید لنت‌ترمز از آزبست که ماده‌ای سرطان‌زاست استفاده می‌شد. اما امروزه این ماده دیگر جایی در تولید لنت‌ترمز ندارد. همچنین طی سال‌های اخیر بسیاری از مواد دیگر از فرمول تولید لنت حذف یا مواد جدیدی به‌آن افزوده شده است.
اما یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های گذشته روی آن اقدامات بسیاری انجام شده تولید لنت‌ترمز مبتنی بر پلیمر است و هدف این فناوری را ایجاد انقلاب در سیستم‌های ترمز استاندارد اعلام کرده‌اند. یک لنت‌ترمز جدید مبتنی بر پلیمر می‌تواند تجهیزات استاندارد ترمز خودروها و قطارها را کارآمدتر و مقرون به‌صرفه‌تر کند و عملکرد آن‌ها را هم تا حد بسیاری بهبود بخشد. محققان با اختلاط الیاف کربن در ترمزهای مبتنی بر پلیمر اعلام کردند که توانسته‌اند ترمزهایی طراحی کنند که خودروان‌کار هستند.
محققان درخصوص این فناوری اظهار کرده‌اند که این ترمزهای جدید و بهبودیافته می‌توانند از ساییدگی و پارگی جلوگیری کنند و خواص اصطکاکی بهتری نسبت به‌ترمزهای موجود در بازار ارائه دهند. مواد لنت‌ترمز معمولا در سه‌دسته فلزی، سرامیکی و ارگانیک موجود است و تمام این لنت‌ها مزایا و نقاط ضعف ذاتی طراحی خود را دارند. هزینه بالا، دوام، نویز، زمان پاسخ آهسته یا افزایش دما در حین استفاده، از جمله معایب یا مزایای این لنت‌ها در دسته‌های مختلف است. این تحقیق جدید به‌مواردی مانند تجزیه کامپوزیت درطول دماهای بالا، دوام، اصطکاک و تست سایش می‌پردازد و یافته‌های محققان نشان می‌دهد که ترمزهای پلیمری فیبرکربنی جدید طراحی‌شده می‌توانند یک موهبت واقعی برای صنعت لنت‌ترمز و مصرف‌کنندگان آن باشد.
فناوری جدید می‌تواند منجر به‌ایجاد لنت‌های ترمز کوچک‌تر شود که کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. زیرا لنت‌های کوچک می‌توانند اصطکاک و دمای بیشتری را تحمل کنند. محققان با استناد به‌آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه وزارت حمل‌ونقل ایالات‌متحده گفته‌اند که خرابی اجزای خودرو تقریبا دو درصد از تصادفات را تشکیل می‌دهد و حدود 22 درصد از ایرادات اجزای خودرو ناشی از مشکلات مربوط به‌ترمز است.
این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که توسعه نانومواد و مخلوط کردن آن‌ها با پلیمرها برای تولید ترکیبات کامپوزیتی چندمنظوره که می‌تواند مسائلی مانند اصطکاک، سایش و توزیع گرما را درسطح مولکولی برطرف کند، جوابگو خواهد بود. بنابراین این روش به‌توسعه صنعت کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =