مسیریاب‌های ایرانی

با گسترش استفاده از گوشی‌های موبایل، برنامه‌های کاربردی آن مانند برنامه‌های مسیریابی هم توسعه یافته‌اند. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام سفر یا جابه‌جایی در شهرها با آنها روبه‌رو شویم، گم کردن مسیر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،با گسترش استفاده از گوشی‌های موبایل، برنامه‌های کاربردی آن مانند برنامه‌های مسیریابی هم توسعه یافته‌اند. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام سفر یا جابه‌جایی در شهرها با آنها روبه‌رو شویم، گم کردن مسیر است. اما خوشبختانه چند سالی است برنامه‌های مختلفی در این زمینه ارائه شده‌اند و توانسته‌اند نیاز اصلی رانندگان را برطرف کنند. به‌این‌ترتیب افراد در مسیرهای ناشناس ترجیح می‌دهند به جای نقشه کاغذی از نقشه‌ها و برنامه‌های مسیریاب آنلاین استفاده کنند؛ زیرا این برنامه‌ها علاوه‌بر مشخص کردن مکان‌ها باتوجه به ترافیک می‌توانند بهترین مسیر را به کاربران پیشنهاد دهند.
در این راستا چندی قبل رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران اظهار کرد: «استفاده مردم از مسیریاب و نقشه‌های ترافیکی در یکی دو سال اخیر به بهبود وضعیت ترافیک تهران بسیار کمک کرده و پلیس راهور هم در این سال‌ها برای بهبود این مسیریاب‌ها راهکارهایی ارائه داده است. به‌عنوان‌مثال به مسیریاب «بلد» و «نشان» نقاط حادثه‌خیز را داده‌ایم. اگر دستیار صوتی در این اپلیکیشن‌ها هنگام رانندگی فعال باشد وقتی شما به نقطه حادثه خیز برسید به شما هشدار داده می‌شود.»
سرهنگ محمد رازقی با اشاره به مزایای استفاده از مسیریاب‌های ایرانی گفت: «اگر اتفاقی در جایی رخ دهد و تصادفی منجر به راهبندان شود، در مسیریاب خارجی باید آن را ثبت کنند تا در برنامه اعمال شود اما در نقشه مسیریاب ایرانی در لحظه بسته بودن مسیر، برنامه آن را نشان می‌دهد و کسانی که آنجا هستند به‌صورت آنلاین متوجه می‌شوند مسیر بسته است. این موضوع ازجمله مزایای این مسیریاب‌هاست. برنامه‌های خارجی این قابلیت را ندارند. البته باید تاکید کرد مسیریاب‌های ایرانی بدون نقص نیستند اما می‌توان با کمک پلیس و مردم آنها را برطرف کرد. پلیس به‌عنوان یکی از نهادهایی که مستقیما با ایمنی و نظم تردد شهری درگیر است، نسبت به استفاده از این برنامه ها نظر مثبت دارد. درواقع ترویج فرهنگ استفاده از این برنامه‌ها سبب می‌شود با اطلاع‌رسانی صحیح، از حجم ترافیک‌های سنگین هنگام وقوع تصادفات کاسته و تردد درکلانشهرها به‌نوعی تسهیل شود. از این‌رو استفاده از برنامه‌های مسیریاب منطقی و حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد.» در ادامه برخی مسیریاب‌های پرکاربر داخلی را معرفی می‌کنیم.

نشانی را از «نشان» بپرسید!
نکته جالب درباره مسیریاب نشان، عدم استفاده از نقشه‌های گوگل و توسعه نقشه بومی است. از قابیلت‌های قابل‌توجه این اپلیکیشن می‌توان به این موارد اشاره کرد: مسیریابی با پیش‌بینی ترافیک، دارای طرح‌های ترافیک و زوج‌وفرد و مسیریابی خارج طرح، سخنگو و محیط‌فارسی، نمایش لحظه‌ای ترافیک، امکان جست‌وجوی سریع مکان‌های پرکاربرد و... .
در مسیریاب نشان، علامت دوربین کنترل سرعت روی نقشه دیده می‌شود؛ به طوری که می‌توان قبل از حرکت، مکان آنها را شناسایی کرد و جریمه نشد.

راه «بلد»!
از ویژگی‌های قابل‌توجه «بلد» می‌توان به نمایش پلاک ساختمان‌ها (در شهر تهران)؛ مسیریابی متفاوت، رابط کاربری مناسب، راهنمای صوتی و... اشاره کرد. در بلد وضعیت ترافیک به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود؛ بنابراین خیالتان راحت است که در بهترین مسیر ممکن رانندگی می‌کنید. بلد نیز مانند سایر مسیریاب‌ها به راهنمای صوتی مجهز است.

«دال» به جای «وِیز»؟
اپلیکیشن «دال» هم‌زمان با مسدود شدن وِیز در ایران وارد بازار شد و همین موضوع انتظارات را از این اپلیکیشن بالا برد. از ویژگی‌های این مسیریاب می‌توان به مسیریابی تعاملی، طرح زوج‌وفرد، راهنمای صوتی، نمایش دوربین کنترل سرعت، اطلاع‌رسانی درباره حوادث و ... اشاره کرد. «دال» برخلاف «نشان» از نقشه‌های گوگل استفاده می‌کند و در آن خبری از نقشه بومی نیست. دال، کاملا شبیه نسخه قدیمی گوگل‌مپ است. در دال پس از انتخاب مقصد، زمان و فاصله برای شما مشخص می‌شود. طراحان مسیریاب دال این مرحله را کاملا شبیه ویز اجرا کرده‌اند؛ به طوری که شاید گمان کنید با برنامه خارجی در حال کار هستید!

«رایا»، مسیریابی دولتی!
رایا که توسط سازمان فناوری شهرداری تهران روانه بازار شده، بیشتر به یک نقشه همراه شبیه است تا نرم‌افراری برای مسیریابی. از ویژگی‌های این مسیریاب می‌توان به داشتن نقشه ماهواره‌ای و توپوگرافی، نمایش آنلاین ترافیک، امکان جست‌وجوی قبور، نقشه آفلاین تهران و کرج، سرویس پیشنهاد مسیر حمل‌ونقل همگانی و... اشاره کرد. نقشه رایا کمی با نقشه‌های دیگر اپلیکیشن‌ها متفاوت است. در رایا می‌توانید حجم ترافیک را به صورت لحظه‌ای مشاهده و خطوط اتوبوس را نیز پیدا کنید. داشتن نقشه‌های توپوگرافی و ماهواره‌ای از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه است. همچنین کاربر با استفاده از منوی برنامه؛ خطوط مترو، محدوده آلودگی هوا و زوج‌وفرد را مشاهده می‌کند.ویژگی جالب و البته عجیب مسیریاب رایا، امکان جست‌وجوی قبور در بهشت‌زهرای تهران است! کاربران می‌توانند با استفاده از نام، نام‌خانوادگی و تاریخ وفات مقبره موردنظر را پیدا کنند.

«مَپ» ایرانی!
شاید جالب باشد بدانید مَپ ایرانی نیز طراحی شده است. سرویس نقشه و مسیریاب مپ ایرانی به کاربران کمک می‌کند محل موردنظرشان را روی نقشه پیدا کنند. سِرورهای این برنامه در کشور قرار دارند و اطلاعات موجود در نقشه نیز از داده‌های بومی تهیه شده‌اند، بنابراین کار کردن با این اپلیکیشن ساده و دقیق است. در Map ایرانی می‌توانید اطلاعاتی همچون طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد، نقشه مترو، خطوط اتوبوس بی‌آرتی و همچنین آب‌وهوا را هم ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =