بازار خودرو

درشرایطی که مذاکرات وین و احتمال گشایش گره برجام سبب شده است نرخ ارز به‌کانال ۲۸ هزارتومان برسد، اما قیمت خودرو در رفتاری عجیب و غیرمنتظره در بازار صعودی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که مذاکرات وین و احتمال گشایش گره برجام سبب شده است نرخ ارز به‌کانال ۲۸ هزارتومان برسد، اما قیمت خودرو در رفتاری عجیب و غیرمنتظره در بازار صعودی شده است. اتفاقی بی‌سابقه در بازار خودرو که برعکس همیشه که با وجود نوسان نرخ ارز قیمت خودرو نیز همسو و هم‌جهت با آن حرکت می‌کرد، اما این بار به‌رغم کاهش نرخ دلار قیمت خودرویی مانند پراید 111 به‌مرز 190 میلیون‌تومان رسیده است!
متاسفانه بازار خودرو سردرگم‌تر از آن است که به‌راحتی بتوان آن را سر و سامان داد. درحال حاضر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد درهرشرایطی روند صعودی به‌خود گرفته؛ اتفاقی که سبب شده است برخی کارشناسان بازار خودرو درمورد آینده آن نتوانند با قاطعیت نظر بدهند و برای بهبود اوضاع چاره‌ای بیندیشند. آن‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا خودرویی مانند پراید 111 که حدود دو سال است تولید آن متوقف شده و از کوچک‌ترین و معمولی‌ترین امکانات و آپشن نیز برخوردار نیست باید تا مرز 190 میلیون‌تومان پیش برود؟! این درحالی است که اگر چنین شرایطی در بازار آزاد ادامه پیدا کند باید منتظر ورود پراید به‌کانال خودروهای 200 میلیون‌تومانی نیز باشیم. باید گفت دراین صورت دیگر خودرو زیر 200 میلیون‌تومان در بازار وجود ندارد و متاسفانه مشخص نیست که این وضعیت آشفته تا چه‌زمانی ادامه خواهد داشت و آیا ستاد تنظیم بازار درچنین شرایطی که فعلا شورای‌رقابت درفرآیند قیمت‌گذاری دخالتی ندارد، می‌تواند ‌اوضاع پیچیده بازار خودرو را مدیریت کند و آن را از این نابسامانی نجات دهد؟
درحال حاضر تعلل دولت در افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا متناسب با نرخ تورم هشت‌سال اخیر سبب شده است بازار آزاد خودرو کشور در نبود عرضه قفل شده و درنتیجه بازار با کمبود خودرو مواجه شود. اتفاقی که سبب شده است برای نخستین‌بار بازار خودرو برخلاف نرخ ارز حرکت کند و قیمت خودرو در بازار آزاد درشرایطی بالا برود که نرخ ارز روند نزولی دارد. بدتر این‌که تمرکز بر قیمت به‌جای تمرکز بر بازار به‌ایجاد مشکلات زیادی در سیاستگزاری منجر شده است و این امر احساس ناامیدی از اصلاح بازار خودرو را به‌دنبال دارد. رویکرد نه‌چندان کارشناسی حاکم بر مجلس که به‌دنبال پایین نگه ‌داشتن قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان داخلی بدون توجه به‌تورم سنگین کشور در هشت‌سال اخیر است، به‌جای اصلاح صنعت‌خودرو سبب سقوط آزاد آن از دره مشکلات و گرفتن نتیجه معکوس دراین‌باره شده است. درسال 1392 قیمت پژو 405 بیش از 25 میلیون‌تومان بود؛ اما هم‌اکنون 120‌ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شود. یعنی قیمت کارخانه آن کمتر از 400 درصد افزایش یافته و این درحالی است که در این فاصله زمانی قیمت مواداولیه مورد استفاده برای ساخت خودرو شامل فلزات و پلاستیک‌ها 10 تا 20 برابر افزایش یافته است.
فروشندگان خودرو معتقدند قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمت‌ها عرضه خودرو در بازار افزایش یابد و تا حدودی شاهد کاهش قیمت در انواع محصولات خودرویی باشیم؛ اما نه‌تنها این موضوع هنوز اجرایی نشده است، بلکه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد همچون بسیاری از مواقع درماه‌های گذشته حالت روزافزون دارد. اواسط آذرماه امسال بود که خودروسازان بعد از کشمکش بسیار در نهایت توانستند مجوز افزایش 18 درصدی بهای محصولات خود را دریافت کنند و بلافاصله بعد از انتشار این خبر خودروسازان اعلام کردند که با اصلاح قیمت‌ها روند تولید با سرعت بیشتری همراه خواهد شد و عرضه محصولات را به‌بازار افزایش خواهیم داد. اما درحال حاضر با گذشت بیش از 20 روز از آن زمان هنوز عرضه محصولات خودروسازان به‌بازار تغییر خاصی نکرده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش یابد.
درهمین رابطه قیمت ۴۰۰ میلیون‌تومانی پژو پارس و رشد روزانه یک‌میلیون‌تومانی بهای پراید در دو روز گذشته خبرساز شده است. آن هم درشرایطی که مذاکرات دور هشتم وین شروع شده و اخبار منتشرشده در این زمینه حاکی از پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات است و همین مساله قیمت دلار را به‌کانال ۲۸ هزارتومان برگردانده است. حالا قیمت پژو پارس‌ اتوماتیک صفر مدل ۹۸ به‌حوالی ۴۰۰ میلیون‌تومان رسیده است.
البته قیمت این خودرو در هفت روز گذشته چهار میلیون‌تومان گران شده است. قیمت پژو پارس‌ صفر مدل LX نیز با رینگ فولادی در بازه ۳۴۵ میلیون‌تومان اعلام شد. پژو پارس‌ مدل ۹۹ اتوماتیک با رینگ فولادی حوالی ۴۲۵ میلیون‌تومان قیمت خورد و این خودرو حدودا در یک ماه گذشته ۲۰ میلیون‌تومان گران شده است. قیمت پژو پارس‌ دوگانه‌سوز مدل ۹۹ به ۳۲۷ میلیون‌تومان رسید و پژو پارس‌ صفر ۱۴۰۰ دوگانه‌سوز حوالی ۳۴۹ میلیون‌تومان خریدوفروش شد که به‌معنای افزایش دومیلیون‌تومانی بهای آن طی سه‌روز گذشته است. همچنین قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) آخرین روز هفته گذشته حوالی ۱۸۸ میلیون‌تومان بود و این خودرو نسبت به‌سه‌روز گذشته حدود دومیلیون‌تومان افزایش قیمت داشته است. درعین حال پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE حوالی ۱۷۰ میلیون‌تومان خرید و فروش شد که نسبت به‌معاملات روز پیش از آن یک‌میلیون‌تومان افزایش قیمت داشت. محاسبات حاکی از آن است که قیمت این خودرو در چهار روز گذشته حدود سه‌میلیون‌تومان افزایش یافته است. پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۸۴ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد که نسبت به‌روز چهارشنبه هفته گذشته یک میلیون‌تومان گران شد و پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ نیز با افزایش دومیلیون‌تومانی در بازه قیمتی ۱۶۰ میلیون‌تومان روانه بازار شد. درنهایت قیمت این مدل پراید در دو روز پایانی هفته گذشته سه‌میلیون‌تومان افزایش یافت.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران درباره این واکنش عجیب بازار و رفتار خلاف جهت نسبت به‌نرخ دلار اعلام کرده بود که درچند روز پایانی هفته گذشته با شروع مذاکرات وین تعداد معاملات بازار خودرو تقریبا به‌صفر رسید؛ اما فروشندگان، خودرو خود را با قیمت بالا آگهی‌ کردند. موتمنی نیز مانند دیگر کارشناسان معتقد است دلیل اصلی این ماجرا کاهش چشمگیر عرضه خودرو به‌بازار است و گاهی نمایشگاه‌داران برای تامین خودرو صفر باید با بیش از ۳۰ آگهی تماس بگیرند و با ده‌ها همکار خود صحبت کنند تا بتوانند خودرو مورد نظر مشتری خود را تامین کنند. درحال حاضر خودرو صفرکیلومتر برای فروش در بازار بسیار کم است و به‌دلیل ممنوعیت واردات، موجودی خودروهای خارجی نمایشگاه‌داران تقریبا به‌صفر رسیده و خودروهای خارجی نیز در دست مشتریان است و درعین حال به‌دلیل استهلاک بالا و عدم‌تامین قطعه از تعداد آن سال‌به‌سال کاسته می‌شود. از طرفی عرضه خودرو داخلی نیز قطره‌چکانی است و درمجموع نمایشگاه‌داران خودرو کالای چندانی دراختیار ندارند و این مساله عامل عمده افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =