خودروهای تجاری

در حوزه خودروهای تجاری، نمی‌توان گفت با کمبود تقاضا همراه هستیم؛ تقاضا در بازار تجاری‌ها وجود دارد، اما نیازمند ارائه تسهیلات مالی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای تجاری در چند سال اخیر و در مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی، روند کاهشی به خود گرفت و در بسیاری از خودروسازی‌های داخلی رفته‌رفته با توقف همراه شد. حالا اما برخی از خودروسازان داخلی از این گپ زمانی در تولید استفاده کرده و برنامه‌های توسعه‌ای بلندمدتی را برای تولیدات خود در نظر گرفته‌اند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به گروه مایان اشاره کرد که در یک سال گذشته از محصولات خود با برند دیما رونمایی کرده است. در این زمینه آیدین اکبرزاده، معاون مهندسی و کیفیت «مایان» در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرد این شرکت امکان افزایش ظرفیت تولید محصولات دیما تا 10هزار دستگاه در سال را دارد.

وضعیت فعلی بازار خودروهای تجاری کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حوزه خودروهای تجاری، نمی‌توان گفت با کمبود تقاضا همراه هستیم؛ تقاضا در بازار تجاری‌ها وجود دارد، اما نیازمند ارائه تسهیلات مالی است. نمی‌توان این موضوع را از نظر دور داشت که هزینه‌ها بالا رفته، باتوجه به ارزبری محصولات و افزایش نرخ ارز، بهای تمام‌شده و متعاقب آن قیمت فروش محصولات برای مشتریان نهایی بسیار بالاست. البته این موضوع به سودی که خودروسازان برای خود قائل هستند، برنمی‌گردد بلکه دلیل اصلی آن هزینه تولید محصول است. بازار تشنه است و نیاز به محصولات جدیدی دارد، اما دولت باید تسهیلات مالی برای فعالان صنعت حمل‌ونقل و لجستیک را در نظر بگیرد تا از نظر مالی توانمند شوند. ازسوی‌دیگر خودروسازان نیز آمادگی آن را دارند که شرایط فروش اقساطی و لیزینگ خودرو را برای متقاضیان فراهم کنند تا این تقاضای خاموش و بالقوه به حالت بالفعل دربیاید.

آیا طرح جدید نوسازی ناوگان فرسوده نیز می‌تواند بر تقاضای خودروهای تجاری تاثیر بگذارد؟
نوسازی ناوگان فرسوده که دولت جدید در نظر دارد، طرح بزرگی است. اما آن‌چه می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت این طرح باشد، همان افزایش حمایت مالی است.

مایان چه برنامه‌ای برای تولید محصولات جدید با برند دیما و عرضه آن‌ها به بازار دارد؟
شرکت مایان در یک سال گذشته محصولات خود را معرفی کرده‌ که نخستین محصول، کشنده بوده است. این شرکت از اسفندماه سال گذشته شروع به تولید کرده و حدود 500 دستگاه هم از کشنده‌های دیما را تحویل داده است. در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک و صنایع وابسته، محصول جدید دیما رونمایی شد که کامیون باری و اتوبوس شهری دیما بود. این دو محصول به سبد محصولات دیما اضافه شد و به‌زودی تولید انبوه آن آغاز می‌شود. تا پایان سال نیز در نظر داریم سه تیپ از محصولات جدید در رده‌های سبک‌تر با برند دیما رونمایی کنیم.

درحال‌حاضر شرکت دیما از چه ظرفیتی برای تولید خودروهای تجاری خود برخوردار است؟
اگر ظرفیت بازار افزایش یابد و طرح نوسازی ناوگان فرسوده که دولت جدید پیگیری‌ می‌کند به نتیجه برسد، امکان آن را داریم که ظرفیت تولید خود را تا 10هزار دستگاه در سال افزایش دهیم.

آیا برنامه‌ای برای توسعه تولید خودروهای مسافری هم دارید؟
در گروه ما مجموعه دیگری در حوزه خودروهای مسافری فعالیت می‌کند. البته برنامه‌هایی برای تولید این خودروها داریم که هنوز به نتیجه نهایی دست نیافته‌ایم.

برای تولید این محصولات با کدام شرکت خارجی همکاری دارید؟
در حوزه مهندسی با چند شرکت همکاری می‌کنیم. اما از نظر طراحی محصول و تامین قطعات درنهایت محصول با برند دیما تولید می‌شود. دیما تنها برند خودروهای تجاری ایرانی است. محصولات دیگری هم در بازار وجود دارند که با برندهای ایرانی عرضه می‌شوند، اما هیچ‌یک از این محصولات با تاییدیه مراجع اروپایی عرضه نمی‌شوند. درواقع حق مالکیت معنوی این محصولات، برای گروه مایان است اما در حوزه مهندسی، طراحی و تامین قطعات با چند شرکت بین‌المللی اعم‌از اروپایی، ژاپنی و چینی همکاری می‌کنیم.

برای تامین قطعات اصلی از چه برندهایی استفاده می‌کنید؟
عمدتا تامین موتور در کشنده‌، اتوبوس و کامیون‌ها، از برند کامینز بوده اما گیربکس محصولات متنوع هستند. به‌عنوان‌مثال گیربکس ZF آلمان برای کشنده‌های دیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کل قطعات‌ را از یک سازنده بین‌المللی خودرو نمی‌گیریم، بلکه خودمان تامین قطعات انجام می‌دهیم. برای تولید این محصولات از گیربکس ZF آلمان، موتور کامینز، سیستم ترمز وبکو آلمان، سیستم‌های کنترل کانتیننتال آلمان استفاده می‌کنیم. در مجموع سعی کرده‌ایم تجهیزات را از بهترین برندها تهیه کنیم.

محصولات دیما با چه حجمی از داخلی‌سازی تولید می‌شوند؟
عمق داخلی‌سازی در هر یک از محصولات دیما، متفاوت است. برای کشنده حدود 25درصد داخلی‌سازی داریم. این رقم برای کامیون باری نیز بالای 20 درصد است. برای اتوبوس اما بیش‌از 30 درصد داخلی‌سازی داریم. رقم داخلی‌سازی برای اتوبوس در مقایسه با دو محصول دیگر بالاتر است که دلیل اصلی آن را باید در بالابودن عمق داخلی‌سازی بدنه و تریم این خودروها دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =