کد خبر: 238573
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

ورود یکباره یک تلویزیون‌ساز به صنعت خودرو همان‌قدر شگرف است که عقب‌ماندگی صنعت خودرو ما با داشتن بیش‌از نیم قرن سابقه و تعداد زیاد نیروی انسانی متخصص عجیب به‌نظر می‌رسد. اما

به گزارش «اخبار خودرو»،مسیر حرکت صنعت خودرو در دنیا درحال تغییر است؛ نمونه بارز آن ورود شرکت سونی به عرصه خودروسازی است. شاید چند سال قبل که این غول تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی اولین کانسپت خودرویش را به دنیا معرفی کرد، کسی باور نداشت یک تولیدکننده تلویزیون روزی خودروساز شود. اما حالا سونی در نمایشگاه CES (تجهیزات الکترونیک مصرفی) در آمریکا از دومین کانسپت خود نیز رونمایی و به صورت رسمی اعلام کرد در بهار پیش‌رو شرکتی تحت‌عنوان حمل ونقل سونی را ایجاد خواهد کرد و به‌صورت رسمی به دنیای خودروهای برقی ورود می‌کند.
ورود یکباره یک تلویزیون‌ساز به صنعت خودرو همان‌قدر شگرف است که عقب‌ماندگی صنعت خودرو ما با داشتن بیش‌از نیم قرن سابقه و تعداد زیاد نیروی انسانی متخصص عجیب به‌نظر می‌رسد. اما اینکه خودروساز شدن سونی چه پیامی برای خودروسازی ایران می‌تواند داشته باشد، خود نکته‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخت. سونی در زمینه خودروسازی نه به‌دنبال طراحی پلت‌فرم رفته است و نه حتی قصد دارد خط تولید افتتاح کند. دقیقا دو اصل مهمی که سال‌هاست صنعت خودرو ایران درگیر آن بوده و با پلت‌فرم‌های قدیمی سر وکله می‌زند که آنها هم درخط تولید حرف چندانی برای گفتن ندارند. اما این غول فناوری تنها بر مهندسی کلان خودرو تمرکز کرده و ترجیح داده است به جای صرف انرژی برای طراحی پلت‌فرم از پلت‌فرم‌های مستقلِ‌ماژولار استفاده کند. این پلت‌فرم که چند سالی است توسط برخی شرکت های قطعه‌ساز طراحی و عرضه شده، در اختیار خودروسازان به‌ویژه چینی ها قرار گرفته است. همین نکته می‌تواند درس بزرگی برای صنعت خودرو ایران باشد که بدون وابستگی به برندهای بزرگ و کوچک دنیا، با استفاده از پلت‌فرم‌های مستقلِ‌ماژولار اقدام به طراحی و تولید خودرو کند. زیرا تجربه نشان داده توان مهندسی خودرو در ایران بسیار بالاست و می‌تواند فارغ از وابستگی‌هایی از این دست اقدام به تولید خودرو کند. ازآنجاکه استفاده از پلت‌فرم مستقلِ‌ماژولار گرفتاری‌های معمول مانند انتخاب پیشرانه،‌ ابعاد کلی و بسیاری از موارد فنی را حذف کرده است، سود جستن از این شیوه می‌تواند دست مهندسان خودروساز داخلی را بسیار باز بگذارد و سرعت حرکت صنعت کشور را تسریع بخشد. تجربه نشان داده است در سال‌های اخیر دو خودروساز بزرگ ما توانسته‌اند با استفاده از پلت‌فرم‌های رایج، ‌دیگر قطعات خودرو را طراحی و تولید کنند، به‌همین‌دلیل با کمی تغییر در نگاه مدیریتی می‌توان به این صنعت در مسیر رشد و حضور در بازارهای جهانی کمک کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =