کامیون‌های اروپایی

تولید خودروهای سنگین باری یعنی انواع کامیونت، کشنده و کامیونت در 9ماه سال جاری با رشد همراه بوده است. این رشد نشان می‌دهد خودروسازان به‌رغم بازار سرد سال‌های اخیر در این سگمنت، همچنان امـــید بسیاری به این بخش داشته و سعی دارند نیاز بازار داخلی را از طریق تولید داخل تامین کــــــرده و هرچند اندک اما سهمی در بهبود ناوگان تجاری کشور داشته باشند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای تجاری در 9ماه سال جاری در مقایسه با آنچه در سال گذشته روی داد، نشانگر توان بیشتر تجاری‌سازان کشور و اتفاقات مثبتی است که به‌رغم مشکلات و موانع در این صنعت، روی می‌دهد. آن طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام کرده است خودروسازان در بخش تجاری موفق شده‌اند در سه فصل گذشته از سال 67هزار و 700 دستگاه انواع خودروهای تجاری در تمام سگمنت‌ها را تولید کنند. این در حالی است که رقم تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته به 66هزار و 190 دستگاه می‌رسید. باید به این موضوع توجه داشت بخش تجاری‌سازی کشور در این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم‌ کرده‌اند و همین رشد اندک می‌تواند نشانگر گام‌ آن‌ها در مسیر توسعه و تامین نیاز بازار باشد.

رشد 93درصدی تولید باری‌های سنگین
تولید خودروهای سنگین باری یعنی انواع کامیونت، کشنده و کامیونت در 9ماه سال جاری با رشد همراه بوده است. این رشد نشان می‌دهد خودروسازان به‌رغم بازار سرد سال‌های اخیر در این سگمنت، همچنان امـــید بسیاری به این بخش داشته و سعی دارند نیاز بازار داخلی را از طریق تولید داخل تامین کــــــرده و هرچند اندک اما سهمی در بهبود ناوگان تجاری کشور داشته باشند.
تجاری‌سازان کشور در 9ماه سال جاری براساس آمار وزارت صمت، 7هزار و 565 دستگاه تولید انواع باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین را داشته‌اند که براساس اعلام وزارت صمت، رشد 93درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
باید به این موضوع نیز توجه داشت این خودروها باتوجه به تحریم‌ها و همچنین افت تقاضا، کماکان تولیدی زیرظرفیت دارند و کمی حمایت و توجه ازسوی دولت نیاز است تا تولید در این بخش توسعه یافته و به بالاترین میزان برسد.

کاهش تولید وانت‌ها؛ به رغم افزایش تقاضا
باری‌های سبک اما برخلاف محصولات سنگین باری، با کاهش تولید همراه بوده‌اند. در شرایطی که افزایش قیمت‌ خودروهای سنگین و کوچک شدن فضای کار برای کشنده‌ها و کامیون‌ها، بخشی از متقاضیان این خودروها را به سمت خرید باری‌های سبک و وانت‌ها سوق داده اما تولید در این بخش با کاهش نسبت به سال گذشته همراه بوده است.
تولیدکنندگان داخلی در این مدت 58هزار و 370 دستگاه انواع وانت‌ را تولید و روانه بازار کردند که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش تقریبا 4 درصدی را به ثبت رسانده است. سال گذشته خودروسازان داخلی در همین خطوط موفق به تولید 60هزار و ۸۵۰ دستگاه وانت تولید کنند. شاید بخشی از این کاهش تولید مربوط به کمبود قطعه در میان خودروسازان و بخشی از آن به تغییر رویکرد آن‌ها در تولید باشد.

افزایش 220درصدی تولید ون‌ها در کشور

تولید خودروهای مسافری در داخل نیز مانند وانت‌ها و تقریبا همچون سال‌های اخیر با کاهش تولید همراه بوده‌اند. براساس این آمارها تولید انواع خودروهای مسافری سنگین و نیمه‌سنگین با افت تولید حدود 9درصدی همراه بود. تولیدکنندگان داخلی در این بخش تنها یک‌هزار و 140 دستگاه از انواع مینی‌بوس، اتوبوس و میدل‌باس را تولید کرده‌اند.
هرچند در 9ماه سال پیش از این نیز تنها 1270 دستگاه از این خودروها در کشور تولید شد. آن‌طور که در آمارها آمده است، اتوبوس‌ها بیشترین سهم از این کاهش را داشته‌اند؛ کاهش 24درصدی در تولید اتوبوس و رشد 5درصدی در تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مجموع این سگمنت را با افت 10درصدی نسبت‌به سال گذشته همراه کرده است. سال گذشته 650 دستگاه اتوبوس در کشور تولید شد که این رقم در سال جاری به 500 دستگاه رسیده است.
عامل اصلی کاهش تولید در خودروهای مسافری، عدم ثبت‌سفارش از سوی شهرداری‌ها و تزریق بودجه برای خرید اتوبوس است، در حالی که به نظر می‌رسد اتوبوس‌سازان کشور نیز از این فرصت استفاده و برای تولید الکتروباس‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.
بیشترین رشد در میان خودروهای تجاری مربوط به تولید مسافری‌های سبک؛ ون‌ها بوده است. این بخش از تولید خودروها در مقایسه با 9ماه سال جاری رشد 220درصدی را به ثبت رساند. در سال جاری 640 دستگاه از مدل ون‌های داخلی به تولید رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 200 دستگاه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =