لکسوس LS460 نسل چهارم

نکته نخست این‌که ما سدان‌های کوپه را نیز در فهرست لحاظ کرده‌ایم و نکته بعدی آن است که اگر از یک خودرو و یک نسل، چندنسخه با پیشرانه‌های مختلف در بازار ایران موجود باشد، تنها قوی‌ترین نسخه را در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای سدان معمولا با هدف خدمت‌رسانی به‌خانواده‌ها طراحی می‌شوند و مواردی مثل سواری نرم، آپشن‌های کافی و استهلاک پایین درتولید آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرند؛ اما سدان‌های اسپرت و با عملکرد فنی بالا هم در دنیا کم‌ نیستند. این سدان‌ها علاوه‌بر انجام وظیفه اصلی خود به‌عنوان خودروهای خانوادگی و مسافرتی، می‌توانند عملکرد خیره‌کننده‌ای را از خود به‌نمایش بگذارند و حتی خواب را از چشم بسیاری از کوپه‌های اسپرت بربایند. به‌همین بهانه روزنامه «دنیای‌خودرو» درقالب این مطلب سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران را معرفی کرده و قصد دارد فهرست 10 سدان سریع بازار ایران را به‌ترتیب شتاب صفر تا صد آن‌ها مرور کند. اما قبل از آن، ذکر دو نکته ضروری است. نکته نخست این‌که ما سدان‌های کوپه را نیز در فهرست لحاظ کرده‌ایم و نکته بعدی آن است که اگر از یک خودرو و یک نسل، چندنسخه با پیشرانه‌های مختلف در بازار ایران موجود باشد، تنها قوی‌ترین نسخه را در نظر گرفته‌ایم.

رتبه دهم: BMW 730Li نسل ششم
رتبه دهم فهرست سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران، به‌پرفروش‌ترین سدان لوکس بازار کشور درچند سال اخیر می‌رسد. ب‌ام‌و 730Li نسل ششم که با خوش‌شانسی تمام از قید محدودیت‌های دست‌وپاگیر واردات خودرو به‌کشور، جان سالم به‌در برد و تعداد بالایی از آن در سال‌های 2017 و 2018 در ایران عرضه شد. این خودرو نیروی خود را از یک پیشرانه دو لیتری توربو با حداکثر قدرت 258 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتون‌متر می‌گیرد. این پیشرانه با اتصال به‌یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 6.3 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو به‌ارمغان می‌آورد که عملکردی فوق‌العاده برای یک سدان 1795 کیلوگرمی چهارسیلندر محسوب می‌شود.

رتبه نهم: BMW 330i نسل ششم
رتبه نهم رده‌بندی ما بازهم به‌یک ب‌ام‌و می‌رسد تا شروعی توفانی برای خودروساز باواریایی رقم بخورد. ب‌ام‌و 330i هم از یک پیشرانه دو لیتری توربو متصل به‌گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که این پیشرانه با تولید حداکثر قدرت 252 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتون‌متر، شتاب صفرتاصد 5.8 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت را برای این سدان اسپرت به‌ارمغان می‌آورد. هرچند پیشرانه مذکور نسبت به‌نسخه به‌کاررفته در ب‌ام‌و 730Li، 50 نیوتون‌متر گشتاور کم‌تری را تولید می‌کند، اما 300 کیلوگرم سبک‌تر بودن ب‌ام‌و 330i نسبت به 730Li سبب شده است این خودرو در شتاب صفرتاصد، 0.5 ثانیه سریع‌تر باشد.

رتبه هشتم: لکسوس LS460 نسل چهارم
لکسوس LS460 جزو نخستین خودروهای هشت‌سیلندر بود که در دوره جدید واردات خودرو مجوز حضور در بازار کشور را کسب کرد و حتی در دوره نسبتا کوتاهی، عنوان قوی‌ترین و پرشتاب‌ترین خودرو صفرکیلومتر بازار ایران را دراختیار داشت. قوای محرکه این سدان فول‌سایز ژاپنی شامل یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.6 لیتری تنفس‌طبیعی با حداکثر قدرت 379 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 498 نیوتون‌متر است که با اتصال به‌یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 5.7 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت را برای این خودرو به‌ارمغان می‌آورد. این سطح از عملکرد، لکسوس LS460 را به‌عنوان تنها آسیایی حاضر در فهرست سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران در جایگاه هشتم این لیست قرار می‌دهد.

رتبه هفتم: BMW 750Li نسل پنجم
نسل پنجم ب‌ام‌و سری 7 حدفاصل سال‌های 2009 تا 2011 و درنسخه‌های 730Li، 740Li و 750Li دربازار کشور ما عرضه شد که در این میان، نسخه 750Li به‌عنوان گل‌سرسبد ب‌ام‌و سری 7 موجود در ایران، از یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.4 لیتری توربو با حداکثر قدرت 408 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 600 نیوتون‌متر بهره‌مند است. این پیشرانه با اتصال به‌یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 5.3 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت را برای این آلمانی لوکس به‌ارمغان می‌آورد. این عملکرد، به‌خوبی ذات اصلی یک ب‌ام‌و سری 7 را درجایگاه خودرو دومنظوره لوکس – اسپرت به‌رخ می‌کشد.

رتبه ششم: مرسدس‌بنز CLS500 نسل دوم
مرسدس‌بنز کلاس CLS به‌عنوان بنیان‌گذار سگمنت سدان‌های کوپه، محبوبیت بسیار بالایی نزد خودرودوستان دنیا دارد. این خودرو در نسل‌های اول و دوم خود و با نسخه‌های CLS350 و CLS500 به‌ایران وارد شد که در این میان، نسخه مدنظر ما یعنی CLS500 نسل دوم، از یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.7 لیتری توربو با حداکثر قدرت 408 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 599 نیوتون‌متر بهره می‌برد. نتیجه همکاری این پیشرانه حجیم با یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 5.2 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت است تا این مرسدس‌بنز دوست‌داشتنی، خود را در جایگاه ششم سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران ببیند.

رتبه پنجم: مازراتی کواتروپورته GTS نسل پنجم
نسل پنجم مازراتی کواتروپورته که به‌عنوان یکی از گران‌ترین سدان‌های موجود در بازار کشور ما شناخته می‌شود، در سه‌نسخه معمولی، S و GTS به‌ایران وارد شد که نسخه GTS به‌عنوان قوی‌ترین نسخه، نیروی خود را از یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.7 لیتری تنفس‌طبیعی با حداکثر قدرت 440 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 490 نیوتون‌متر می‌گیرد. این پیشرانه که توسط شرکت فراری ساخته شده‌است، با اتصال به‌یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 5.1 ثانیه و حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت را برای این نیزه‌دار لوکس به‌ارمغان می‌آورد تا تنها نماینده ایتالیا در فهرست ما به‌جایگاه پنجم رضایت دهد.

رتبه چهارم: مرسدس‌بنز S500 نسل پنجم فیس‌لیفت
نوبت به‌محبوب‌ترین سدان لوکس بازار کشور ما در 15 سال اخیر می‌رسد. درباره نسل پنجم مرسدس‌بنز S کلاس W221 صحبت می‌کنیم که از آغاز تا پایان عمر خود (2006 – 2013) در دو نسخه S350 و S500 به‌بازار کشور ما وارد شد و نسبت به‌قیمت نجومی خود، آمار فروش استثنایی را ثبت کرد. چابک‌ترین نسخه این خودرو در بازار کشور ما، S500 فیس‌لیفت (2010 – 2013) است که نیروی خود را از یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.7 لیتری با حداکثر قدرت 435 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 700 نیوتون‌متر می‌گیرد. این پیشرانه با همکاری یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد پنج ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای مرسدس‌بنز S500 به‌ارمغان می‌آورد تا این آلمانی باوقار، علاوه‌بر تامین حداکثر راحتی و امکانات رفاهی برای سرنشینان خود، در هیجان و لذت رانندگی نیز چیزی از کوپه‌های اسپرت کم نداشته باشد.

رتبه سوم: مرسدس‌بنز S500 نسل ششم
در رتبه سوم فهرست ما نیز دوباره نام مرسدس‌بنز S500 به‌چشم می‌خورد. البته این بار نسل ششم این خودرو مدنظر است که تنها با مدل 2014 و در تعداد خیلی محدود در بازار کشور ما موجود است. مرسدس‌بنز S500 نسل ششم از همان پیشرانه هشت‌سیلندر 4.7 لیتری توربو نسل قبلی با حداکثر گشتاور 700 نیوتون‌متر بهره می‌برد که البته حداکثر قدرت آن با 20 واحد افزایش به 455 اسب‌بخار رسیده است.
این پیشرانه با همکاری یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 4.8 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعــــت را برای این سدان لوکس به‌ارمغان می‌آورد تا مرسدس‌بنز S500 W222 با شایستگی، مدال برنز رقابــــت سریع‌ترین سدان‌های بـــازار ایران را به‌گردن آویزد.

رتبه دوم: BMW 650i گرن‌کوپه
در رتبه دوم بازهم نام یک ب‌ام‌و می‌درخشد تا این خودروساز نامدار آلمانی با چهار نماینده در فهرست سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران رکورددار باشد. ب‌ام‌و سری 6 گرن‌کوپه در نسخه‌های 640i و 650i به‌بازار ایران راه پیدا کرده است که نسخه قوی‌تر یعنی 650i مجهز به‌یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.4 لیتری توربو با حداکثر قدرت 449 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 650 نیوتون‌متر و یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک است. این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صد 4.6 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای ب‌ام‌و 650i گرن‌کوپه به‌ارمغان می‌آورد تا این سدان کوپه آلمانی، مدال نقره رقابت ما را کسب کند.

رتبه اول: پورشه پانامرا توربو
مگر امکان دارد که جایی صحبت از سریع‌ترین باشد و نامی از محصولات شرکت پورشه به‌میان نیاید؟ این اسپرت‌ساز نامدار آلمانی، میدان را در رده‌های قبلی برای رقبا خالی کرده بود تا درنهایت، غول مرحله آخر خود را در رده اول رو کند! نسل اول پورشه پانامرا درنسخه‌های معمولی (شش‌سیلندر)، 4S و توربو دربازار ایران عرضه شد و آمار فروش مناسبی را ثبت کرد. قطعا منظور ما از غول مرحله آخر، نسخه توربو این خودرو است که با بهره‌گیری از یک پیشرانه هشت‌سیلندر 4.8 لیتری توربو با حداکثر قدرت 500 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 700 نیوتون‌متر، در کنار یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه، شتاب صفر تا صد 4.2 ثانیه و حداکثر سرعت 303 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. پورشه پانامرا توربو با این عملکرد فوق‌العاده، بدون هیچ‌ چون‌وچرایی مدال طلای رقابت سریع‌ترین سدان‌های بازار ایران را به‌گردن می‌آویزد و ثابت می‌کند که در یک پورشه حتی از نوع خانوادگی، عملکرد فنی و لذت رانندگی در اولویت نخست است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =