بازار خودرو

درشرایطی که آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه گذشته خودروسازان افزایش تولید داشتند، اما با این وجود همچنان قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه گذشته خودروسازان افزایش تولید داشتند، اما با این وجود همچنان قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی است. افزایش بها در بازار آزاد سبب شده است قیمت پراید 111 به 190 میلیون‌تومان برسد. البته شاید افزایش تولید در بازار به‌منزله کاهش قیمت‌ها قلمداد نشود؛ اما با عرضه این خودروها در بازار می‌توان شاهد شکسته شدن بهای خودرو در بازار آزاد بود.
تولید خودرو در دی‌ماه امسال نسبت به‌سال گذشته رشد چهار درصدی را تجربه کرد؛ حال آن‌که رشد تولید خودرو در ماه گذشته نسبت به‌آذرماه به‌حدود هفت‌درصد رسیده است. به‌این ترتیب خودروسازان تا پایان نخستین‌ماه از فصل زمستان مجموعا 738‌ هزار و 500 دستگاه خودرو تولید کرده‌‎اند. درحال حاضر از مجموع خودروهای تولیدشده 88‌ هزار و 700 دستگاه متعلق به‌دی‌ماه است. براین اساس درشرایطی تولید ماهانه خودرو در دی‌ماه حدود هفت ‌درصد رشد را به‌خود می‌بیند که در ماه آذر نسبت به‌آبان تولید خودرو رشد 5/3‌ درصدی داشته است. متاسفانه باید گفت که شاید از مجموع حدود 88 هزار و 700 دستگاه خودرو تولیدشده در دی‌ماه چیزی بالغ بر 60 درصد آن‌ها به‌دلیل نقص در تکمیل خودروها و کمبود برخی قطعات ضروری مانند ریزتراشه‌ها در پارکینگ‌های خودروسازان دپو شدند. اتفاقی که عامل اصلی عرضه نشدن خودروها به‌بازار و کنترل نشدن قیمت‌هاست. درحال حاضر باید گفت ریشه رشد تولید در دی‌ماه به‌اعمال افزایش قیمت خودرو در آذرماه برمی‌گردد. در 17 آذرماه امسال بعد از لغو رشد قیمت‌ها در آبان‌ماه توسط رئیس‌جمهور، رشد 18‌ درصدی قیمت‌ها کلید خورد و همراه با افزایش دستوری قیمت‌ها، وعده و وعیدها مبنی بر ساماندهی تولید و عرضه نیز آغاز شد. این درشرایطی است که بنابر آمار و ارقام‌ منتشرشده، خودروسازان در کنار تولید سالانه، رکورد جدیدی را در رشد تیراژ ماهانه به‌ثبت رساندند. حال دراینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا رشد تولید به‌عرضه مناسب و ساماندهی بازار منجر شده است؟ درپاسخ باید گفت درآخرین روز هفته گذشته، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران عنوان کرد که عرضه خودرو از سوی خودروسازان درپایین‌ترین سطح خود قرار دارد و به‌همین دلیل بازار در رکود فرو رفته است. اظهارات موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران از سوی برخی سیاست‌گزاران صنعت‌خودرو و همچنین مقامات سازمان بازرسی نیز مورد تایید قرار گرفته؛ چراکه آن‌ها نیز اذعان کرده‌اند اگرچه خودروساز تولید را افزایش داده، اما به‌همراه رشد تیراژ، تعداد خودروهای ناقص و دپویی نیز روند صعودی به‌خود گرفته است. بنابراین مشخص است که خودروساز لزوما هرآنچه را تولید کرده است به‌بازار عرضه نکرده و به‌دلایلی واضح این خودروها در پارکینگ خودروسازان قرار دارند.
متاسفانه مشکلات مربوط به‌تامین ریزتراشه‌های الکترونیکی و همچنین دشواری درتهیه برخی قطعات خطوط تولید، منجر به‌رشد تعداد خودروهای ناقص در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور شده است. این درحالی است که چندی پیش درهمین رابطه یکی از کارشناسان صنعت‌خودرو در کشور اعلام کرده بود که هرچه تولید خودرو افزایش یابد، قطعا میزان تیراژ خودروهای ناقص نیز سیر صعودی خواهد داشت. این درحالی است که نباید به‌افزایش تولید در نبود این قطعات ضروری چندان دل بست. اتفاقی که سبب می‌شود در بازار عرضه خودرو اتفاق قابل توجهی نیفتد و شاهد تغییراتی در قیمت‌ها نیز نباشیم. درحال حاضر خریداران خودرو درانتظار اخبار مثبت از وین و کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند. چنانچه سیگنال‌هایی که از مذاکرات پیرامون لغو تحریم‌ها به‌گوش می‌رسد، خود عاملی شده تا معاملات در این بازار به‌صفر برسد و قیمت خودرو درهفته اخیر دستخوش نوساناتی هرچند جزئی شود. بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال همواره با افزایش تقاضا روبه‌رو است و عرضه خودروهای مدل جدید معمولا عاملی برای تشویق خریداران این بازار است؛ اما برخی گزارش‌های میدانی از نمایشگاه‌ها و بازار خودرو نشان می‌دهد که با توجه به‌نامشخص بودن نتایج مذاکرات و نواسانات احتمالی نرخ دلار امسال با ورود به‌ماه بهمن بازار همچنان با رکود تقاضا مواجه است.
این درحالی است که تا همین چندماه پیش خودروسازان وعده دادند که با افزایش نرخ محصول درکارخانه، به‌روند تولید خود سرعت می‌بخشند و از این رو پیش‌بینی‌ها از تغییر رفتار بازار خودرو درروزهای پایانی سال حکایت داشت؛ اما به‌اذعان کارشناسان و خریداران خودرو همچنان تا دستیابی به‌هدف فوق فاصله زیادی داریم و درروزهای اخیر عمده واکنش‌ها در بازار خودرو به‌تحولات بازار ارز و اخبار درج‌شده از مذاکرات مربوط بوده است. جریانی که درکنار سردرگمی فروشندگان خودرو به‌بلاتکلیفی خریداران نیز دامن می‌زند.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت «ایران‌خودرو» درمدل‌ 1400 شامل سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات و تارای دنده‌ای می‌شود که به‌ترتیب با قیمت 272، 283، 316، 272، 316، 281، 339، 362، 371، 550، 270، 273، 372، 417، 480، 501 و 410 میلیون‌تومان معامله شدند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX هر دو مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 332 و 249 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین در معاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 هر دو مدل 1399 و پراید 132 مدل 1398 به‌ترتیب با قیمت 190، 173 و 166 میلیون‌تومان معامله شدند و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 181، 196، 188، 212، 197، 225، 196، 201، 202، 286 و 345 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =