کره‌شمالی

در کره‌شمالی با 25 میلیون‌نفر جمعیت تنها حدود 30 هزار دستگاه خودرو در تردد است و این نشان‌دهنده پایین‌ترین نسبت مالکیت خودرو درجهان است.

به گزارش «اخبار خودرو»،وقتی درباره خودروسازان بزرگ جهان صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه نام‌هایی همچون فولکس‌واگن، تویوتا، مرسدس‌بنز یا فورد به‌ذهنمان خطور می‌کند که همه آن‌ها توانسته‌اند محصولات خود را در کشورهای مختلف جهان عرضه کنند. شرکت‌های خودروسازی مطرح آمریکایی، ژاپنی، آلمانی و کره‌ای توانسته‌اند مرزهای بسیاری را درنوردند و از جاده‌های چهارگوشه جهان سردرآورند. اما وقتی پای کشورهایی به‌میان می‌آید که با کشورهای دیگر مراوده کمی دارند به‌خودروهایی همچون ترابانت برمی‌خوریم که تا پیش از پایان جنگ سرد درکشور آلمان شرقی تولید می‌شد. این خودرو از دور خارج‌شده از سال 1957 تا 1991 تولید می‌شد و به‌خاطر فرهنگ کمونیستی کشور تولیدکننده‌اش درتمام مدت تولید تغییرات چندانی را شاهد نبود. اما این روزها دیگر نامی از آلمان شرقی به‌جا نمانده است. شاید درست باشد که بگوییم کره‌شمالی درحال حاضر نزدیک‌ترین وضعیت را به‌خودروسازی کشورهای بلوک شرق دارد.

کم‌رونق‌ترین بازار جهان
در کره‌شمالی با 25 میلیون‌نفر جمعیت تنها حدود 30 هزار دستگاه خودرو در تردد است و این نشان‌دهنده پایین‌ترین نسبت مالکیت خودرو درجهان است. از آنجا که بخش عمده سرمایه ملی این کشور صرف محصولات نظامی می‌شود، جای شگفتی نیست که برخی از اصلی‌ترین محصولات خودرویی که در کره‌شمالی تولید می‌شوند شامل خودروهای سبک و سنگین نظامی می‌شود. قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت خودروسازی کره‌شمالی سانگری موتور پلنت نام دارد که نخستین محصول خود با نام کامیون سانگری-58 را در سال 1958 تولید کرد. گرچه این شرکت در طول این سال‌ها به‌تولید خودروهای سواری و سبک نیز روی آورده، اما بیشتر محصولات تولیدی آن کپی‌هایی از خودروهای وارداتی بوده‌اند و فروش چندانی نداشته‌اند. سایر کمپانی‌هایی که در کره‌شمالی در بخش حمل‌ونقل مشغول به‌فعالیت هستند، به‌تولید اتوبوس و سایر خودروهای حمل‌ونقل عمومی مشغولند. بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی امروزی در کره‌شمالی پیونگ‌وا نام دارد که این شرکت درسال 2000 به‌عنوان جوینت‌ونچری مشترک بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی کار خود را آغاز کرد و درنتیجه همکاری با فیات و برلیانس بیشتر به‌واردات خودرو از ویتنام و چین می‌پردازد. درحال حاضر محصولات پیونگ‌وا کپی‌هایی از محصولات خودروسازان چینی هستند که آن‌ها نیز به‌نوبه خود کپی‌ از خودروهای آمریکایی، آلمانی یا کره‌ای هستند.

کپی‌هایی از کپی!
این مساله که کره‌شمالی سال‌هاست رابطه خود را با اکثر کشورهای جهان قطع کرده، سبب شده است خودروسازان این کشور در نوآوری و پیشرفت محصولات خود با مشکلات فراوانی مواجه باشند. همان‌طور که درسایر نقاط جهان نیز این مساله به‌اثبات رسیده، رقابت شرط نوآوری است و درغیاب رقابت، هیچ شانسی برای پیشرفت خودروسازان کره‌شمالی وجود ندارد. طبق گفته‌های برخی شهروندان کره‌شمالی که از این کشور گریخته‌اند، خودروسازان کره‌شمالی اغلب از رویه‌ کپی‌برداری مو به‌موی طراحی‌های خارجی استفاده می‌کنند. این خودروسازان با وارد کردن یک خودرو خارجی و اوراق کردن و پیاده کردن تک‌تک اجزای آن، به‌طراحی خودرو مورد نظر پی می‌برند و عینا آن را کپی می‌کنند. این مساله سبب شده است در کره‌شمالی خودروهایی در تردد باشند که از فاصله چندمتری کاملا شبیه به‌فولکس‌واگن جتا باشند، اما فاصله کیفی آن‌ها با جتای واقعی از زمین تا آسمان باشد.

پیام مقامات
درحالی ‌که کره‌شمالی همچنان به‌تولید خودرو در مرزهای خود ادامه می‌دهد، مقامات این کشور ترجیح می‌دهند که از خودروهای وارداتی استفاده کنند و اغلب آن‌ها از گران‌ترین مدل‌های تویوتا و مرسدس‌بنز استفاده می‌کنند که این مساله خود نشان‌دهنده عدم‌اعتماد مسئولان این کشور به‌تولیدات داخلی است. هرگز امکان ندارد که یک رئیس‌جمهور آمریکایی سوار خودرویی غیرآمریکایی شود و به‌همین دلیل این مساله که ارشدترین مقام کره‌شمالی حاضر به‌استفاده از محصولات تولید داخل کشور خودش نیست، پیام خوبی را درباره قدرت صنعتی این کشور مخابره نمی‌کند. واقعیت این است که بسیاری از دیپلمات‌ها و کارکنان دولتی در کره‌شمالی، تمایل به‌راندن خودروهای وارداتی دارند و کمتر پیش می‌آید مقامی که صلاحیت داشتن خودرو شخصی را داشته باشد، از تولیدات داخلی استفاده کند.

ماشین‌های کلاسیک
تقریبا درتمام کشورها خودروهای کلاسیک درمیان علاقه‌مندان به‌خودرو بسیار پرطرفدار بوده‌اند و کره‌شمالی هم از این قاعده مستثنا نیست. در این کشور یکی از پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک، مدلی روسی به‌نام ولگا است. این خودرو تولید کمپانی روسی GAZ است و محصولی لوکس به‌شمار می‌رود که در فاصله سال‌های 1956 تا 2010 درروسیه تولید می‌شد. مدل‌های اولیه ولگا که در آن ترکیبی از طراحی آمریکایی، آلمانی و روسی قابل مشاهده است، در کره‌شمالی نمادی از تجملات به‌شمار می‌رود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    کره شمالی صنعت خودروسازیش از ایران هم عقب مانده تره .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =