خودروهای برقی

براساس آمار منتشرشده توسط انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در اروپا، مجموع فروش خودروهای تمام‌الکتریکی و پلاگین-هیبرید با رشد 66 درصدی نسبت به‌سال قبل از آن دربازارهای اتحادیه‌اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو پیمان تجارت آزاد اروپا به 2.26 میلیون‌دستگاه رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال گذشته برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت‌خودرو، فروش خودروهای برقی از خودروهای دیزل فراتر رفت. براساس آمار منتشرشده توسط انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در اروپا، مجموع فروش خودروهای تمام‌الکتریکی و پلاگین-هیبرید با رشد 66 درصدی نسبت به‌سال قبل از آن دربازارهای اتحادیه‌اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو پیمان تجارت آزاد اروپا به 2.26 میلیون‌دستگاه رسید. درهمین مدت فروش خودروهای دیزلی با کاهش 33 درصدی نسبت به‌سال 2020 به 2.08 میلیون‌دستگاه رسید و این نشان‌دهنده روند نزولی محبوبیت خودروهای گازوئیل‌سوز از زمان رسوایی دیزلی فولکس‌واگن در سال 2015 است. با وضع قوانین سختگیرانه از سوی مقامات کشورهای اروپایی برای کاهش آلاینده‌های ناشی از خودروها طرفداران خودروهای دیزل در اروپا روز به‌روز کمتر می‌شوند.

محبوبیت فزاینده
این درست است که خودروهای بنزین‌سوز هنوز دست بالا را دارند و مدل‌های مجهز به‌موتورهای درون‌سوز همچنان از محبوبیت زیادی برخوردارند، اما آن‌طور که آمار نشان می‌دهد پیشتازی آن‌ها در بازار رو به‌افول است و درسال گذشته مجموع فروش خودروهای درون‌سوز با افتی 17 درصدی به 4.76 میلیون‌دستگاه رسید. این درحالی است که محبوبیت خودروهای تمام‌الکتریکی که برای حرکت خود تنها از نیروی باتری بهره می‌برند، روز به‌روز درحال افزایش است و مجموع فروش این خودروها با رشد 63 درصدی نسبت به‌دوره مشابه در سال قبل از آن به 1.22 میلیون‌دستگاه رسید. رقابت مدل‌های متنوع ساخته‌شده توسط خودروسازانی همچون تسلا و فولکس‌واگن در داغ‌تر شدن بازار این خودروها بسیار تاثیرگذار بوده است. درسال 2021 تسلا مدل 3 پرفروش‌ترین خودرو برقی اروپا بود و توانست گوی سبقت را از مدل‌های تمام‌الکتریکی همچون فولکس‌واگن ID3 و رنو زویی برباید. به‌گفته فلیپه مانوز، تحلیلگر موسسه JATO داینامیبکس رشد فروش خودروهای برقی در قاره سبز به‌این بازار کمک کرد بعد از چین جایگاه بزرگ‌ترین بازار خودروهای تمام‌الکتریکی را به‌دست آورد. آلمان و بریتانیا به‌ترتیب بزرگ‌ترین بازارهای اروپایی بودند که از خودروهای برقی استقبال کردند. محبوبیت فزاینده خودروهای برقی در این کشورها از یک سو محصول تداوم دسترس‌پذیری مشوق‌های سخاوتمندانه دولت‌های این کشورها بوده و از سوی دیگر نیز باید به‌این نکته اشاره کرد که در میانه بحران کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی، خودروسازان فروش خودروهای برقی را نسبت به‌خودروهای درون‌سوز اولویت بخشیدند. به‌گفته مانوز این بدان معنا بود که نمایندگی‌های فروش نسبتا با کمبود کمتری درزمینه عرضه خودروهای برقی روبه‌رو بودند.

برنده‌های بازار خودروهای برقی
مانوز در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده نوشته است: «ظرف 10 سال گذشته، بازار خودروهای تمام‌الکتریکی رشدی بسیار سریع‌تر از سایر بخش‌های بازار داشته است و این حتی شامل بازار خودروهای شاسی‌بلند نیز می‌شود و در سال گذشته هم ما شاهد رکوردشکنی فروش این خودروها بودیم.» به‌گفته مانوز تسلا دیگر جایگاه غالبی در بازار خودروهای تمام‌الکتریکی در اروپا ندارد و دو سال قبل تسلا به‌لطف مدل 3 توانست سهمی 31 درصدی از بازار خودروهای تمام‌الکتریکی را در اروپا به‌دست آورد. درسال 2021 گرچه تسلا همچنان به‌عنوان پرطرفدارترین برند تمام‌الکتریکی شناخته می‌شد، اما سهم بازار آن طبق گزارش‌های موسسه JATO به 13.9 درصد تنزل پیدا کرد. براساس آمار منتشرشده از سوی موسسه JATO با این‌که تسلا پرفروش‌ترین برند تولیدکننده خودروهای برقی بوده، اما گروه فولکس‌واگن درمجموع با برندهای مختلف خود خودروهای برقی بیشتری را به‌فروش رساند. براساس این آمار از هر چهار دستگاه خودرو برقی فروخته‌شده در اروپا یک دستگاه به‌یکی از برندهای ششگانه فولکس‌واگن تعلق داشته‌اند. استلانتیس با یک‌دهم فروش کمتر و اختصاص دادن 14.5 درصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار گرفت و بعد از آن تسلا با 13.9 درصد از سهم بازار در جایگاه سوم قرار گرفت.

وضعیت پلاگین-هیبریدها
فروش خودروهای پلاگین-هیبریدی که هم شامل موتورهای درون‌سوز و هم باتری می‌شوند نیز در سال گذشته با رشد 69 درصدی به 1.05 میلیون‌دستگاه رسید. فورد ماه گذشته اعلام کرد که مدل پلاگین-هیبرید کوگا درسال 2021 پرفروش‌ترین خودرو پلاگین-هیبرید در میان تمام برندهای موجود در بازار اروپا بوده است. گلن گولد، مدیر خط‌تولید کـــوگا گفته که این مدل شاسی‌بلند نیازهای آن دسته از مشتریانی را برطرف می‌کند که خواهان تغییر از خودروهای درون‌سوز به‌خودروهای برقی هستند؛ اما هنوز آمادگی استفاده از خودروهای تمام‌الکتریکی را ندارند. هرچند گروه‌های طرفدار محیط‌زیست پاک بودن خودروهای هیبرید را زیر سوال می‌برند؛ زیرا براساس گزارش‌ها رانندگان این خودروها عموما از موتورهای درون‌سوز آن‌ها استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =