خودروهای برقی

فروش جهانی خودروهای برقی الکتریکی در سال 2021 به 6.75 میلیون‌دستگاه رسید که 108 درصد بیشتر از سال  2020 است. پس از کووید 19 و محدودیت‌های آن که موانع  سال‌های 2019 و 2020 برای تولید و عرضه کالا بودند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فروش جهانی خودروهای برقی الکتریکی در سال 2021 به 6.75 میلیون‌دستگاه رسید که 108 درصد بیشتر از سال 2020 است. پس از کووید 19 و محدودیت‌های آن که موانع سال‌های 2019 و 2020 برای تولید و عرضه کالا بودند، فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2021 به‌مسیر خود بازگشت و درصورتی که مشکلات باقیمانده در تامین و تدارکات برطرف شود، انتظار داریم که فروش این نوع خودروها به‌رشد و حجم عادی‌تری بازگردد. با توجه به‌افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی درمیان مردم به‌دلایل گوناگون اعم از بهبود عملکرد و محدوده پیمایش این خودروها درمقایسه با اجداد کم‌توان با ظرفیت باتری محدودشان، پیشرفت فناوری و دردسترس قرار گرفتن بیشتر آن‌ها با تولید انبوه در بازه قیمت‌های مناسب برای عموم مردم و همچنین حمایت دولت‌های گوناگون از این مدل خودروها بسیاری بر آن شده‌اند که از این خودروهای پاک و تمام‌الکتریکی بهره ببرند. در این گزارش به‌بررسی پرفروش‌ترین‌ها در سال 2021 می‌پردازیم .

سرآمدان آخرین‌ماه سال
مقام نخست فروش الکتریکی‌ها به‌خودروساز آمریکایی رسید

برای چهارمین‌بار متوالی شرکت تسلا توانست عنوان «پرفروش‌ترین سازنده خودروهای برقی» را به‌خود اختصاص دهد. این درحالی است که مقام چهارم این جدول به‌فولکس‌واگن رسیده و دو شرکت چینی BYD و SGMW نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. تسلایِ همیشه در اوج بازهم توانست عنوان بهترین فروش را درماه دسامبر از آنِ خود کند و برای نخستین‌بار تسلا از میانگین ۱۰۰ هزار ثبت‌نام در سه‌ماهه چهارم هم عبور کرد.شرکت چینی BYD نیز چندان از میانگین عقب نماند و رکورد 93 هزار و ۲۹۳ ثبت‌نام در ماه دسامبر را ثبت کرد. بنابراین اگر خودروساز چینی امسال به‌رشد سریع خود ادامه دهد، می‌تواند در سال ۲۰۲۲ شانس رقابت با تسلا را داشته باشد.
شرکت سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌وینچر) *SGMW در دسامبر ۲۰۲۱ نیز با تعداد 61 هزار و ۳۰۶ فقره ثبت‌نام خودرو الکتریکی جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داد.
SGMW*: سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) بین کمپانی‌های وولینگ (Wuling) جنرال‌موتورز (GM) و شانگهای‌اتو (SAIC) است که آخرین آن‌ها (SAIC) 50.1 درصد از سرمایه‌گذاری مشترک را دراختیار دارد. همچنین خودروساز آمریکایی (GM) 44 درصد سهم دارد و وولینگ نیز 5.9 درصد از سرمایه‌گذاری مشترک را دراختیار دارد.

شگفتی‌سازها

درچند جایگاه پایین‌تر دو عملکرد شگفت‌انگیز به‌چشم‌ می‌خورد و درجایگاه هشتم گریت ‌وال (Great Wall) به‌لطف مجموعه گربه‌ها (Cats) توانست به‌رکورد چشمگیر 22 هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو برای تحویل برسد. درجایگاه نهم حضور ناگهانی چری با مجموعه QQ (که ترکیب دلنشین و جذابی در میان سایر تولیدات را به‌خود اختصاص داده است) توانست خود را در نیمه بالایی جدول جای دهد. چری از برترین خودروهای شهری چینی بوده است و درسال 2022 باید شاهد صعود مجدد چری QQ روی سکو باشیم. این درحالی است که تنها خودرو برقی غیرچینی که شانس رقابت با بهترین‌ها را دارد Dacia Spring است. آیا مجموعه QQ می‌تواند چری را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مهره‌های‌ ۲۰۲۲ مطرح کند؟

تلاش برای بقا در جدول
در نیمه پایین جدول نام دانگ‌فنگ (Dongfeng) با ثبت رکورد 17 هزار و ۲۵۱ ثبت‌نام به‌چشم می‌خورد. البته Li Auto با تکیه بر یک مدل و با تحویل به‌موقع ۱۴ هزار و 78 دستگاه توانست نام خود را درفهرست ۲۰ خودروساز برتر ماه دسامبر ثبت کند. بعد از ۲۰ برند پرفروش، خودروهای برقی فورد با ۵۰۰ دستگاه کمتر درجایگاه بیست‌ویکم قرار گرفت. همچنین جیلی که بزرگ‌ترین خودروساز چینی در بازارهای جهانی است، توانست با 11 هزار و ۳۴۸ فقره سفارش رکوردی را از خود برجای بگذارد.

برترین برترین‌ها 2021

پس از عبور آسوده تسلا از سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این حامی آمریکایی انرژی ‌پاک یک برد بی‌دغدغه دیگر را نیز در ۲۰۲۱ تجربه و چهارمین عنوان بهترین فروش را به‌شکل متوالی از آنِ ‌خود کرد. تسلا سهم خود را در رشد بازار داشت و با تحویل 936 هزار و 172 دستگاه‌خودرو با 436 هزار دستگاه بیشتر از سال 2020 در رتبه‌بندی OEM خودروهای برقی پیشتاز بود. اگرچه با کاهش ارزش سهام‌ بازار این خودروساز (۱۲درصد در ۲۰۱۸، ۱۷ درصد در ۲۰۱۹، ۱۶ درصد در ۲۰۲۰‌ و ۱۴ درصد در ۲۰۲۱) احتمال به‌چالش کشیدن تسلا توسط BYD بسیار زیاد است.
درواقع اگر این خودروساز چینی درسال ۲۰۲۲ مانند سال گذشته که حجم تحویلش سه‌برابر شد به‌رشد خود ادامه دهد، می‌توانیم شاهد رقابتی جذاب بین این دو اَبَرخودروساز باشیم . البته رشد BYD در بازارهای داخلی مانند سالی که گذشت نیست؛ اما گفته می‌شود BYD در بازارهای خارجی در ۲۰۲۲ شرط‌بندی می‌کند؛ بنابراین می‌توانیم این اقدام را مسیری برای رشد آن در نظر بگیریم. شرکت سرمایه‌گذاری مشترک SGMW نخستین حضور خود بر سکوهای جهانی را در ۲۰۲۱ با رنگ برنز ثبت کرد؛ درحالی ‌که فولکس‌واگن که در سال ۲۰۲۰‌ نایب‌قهرمان بود، درسال ۲۰۲۱ از سکوها بازماند.

چه اتفاقاتی در ۲۰۲۱ رخ داد؟
پس از بررسی عملکرد بالانشینان جدول فروش نوبت به‌سایر برندها می‌رسد. ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز به‌ترتیب جایگاه پنجم و ششم خود را از سال 2020 حفظ کردند. از سوی‌ دیگر SAIC نیز از مقام دهم در سال ۲۰۲۰ به‌مقام هفتم در سال ۲۰۲۱ رسید. در نیمه اول جدول اتفاق چشمگیر دیگری رخ نداد. اما در نیمه دوم جدول رتبه‌های جهانی می‌توان به‌چند شگفتی دیگر مانند پیشرفت چهارپله‌ای گریت وال (Great Wall) از رتبه شانزدهم سال ۲۰۲۰ به‌رتبه دوازدهم و صعود یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی خودرو الکتریکی یعنی گک (GAC) به‌رتبه ۱۴ در آخرین مرحله مسابقه اشاره کرد.

رقابت در یک‌چهارم پایینی جدول برترین‌ها

تویوتا، فورد، چری، ایکس‌پنگ (Xpeng) و چنگان (Changan) رقیبان یکدیگر در این مرحله از جدول فروش سالانه بودند. چری به‌جایگاه هجدهم در جدول بازگشت، درحالی که ایکس‌پنگ (Xpeng) با یک پله صعود در رتبه ۱۹ قرار گرفت و سال را با عنوان «پرفروش‌ترین استارت‌آپ چینی خودروهای برقی» به‌پایان رساند.

نویسنده:فاطمه ممقانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =