کیا ریو به‌عنوان یکی از سدان‌های اقتصادی بازار ایران شناخته می‌شود و این خودرو به‌عنوان یکی از گزینه‌های کم‌مصرف با استهلاک پایین به‌شمار می‌رود.

به گزارش «اخبار خودرو»،کیا ریو به‌عنوان یکی از سدان‌های اقتصادی بازار ایران شناخته می‌شود و این خودرو به‌عنوان یکی از گزینه‌های کم‌مصرف با استهلاک پایین به‌شمار می‌رود. کیا ریو از سال 1384 تا سال 1390 توسط شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ شد و با ظاهر نه‌چندان جذاب به‌بازار آمد که باتوجه به این طراحی نامناسب و بخش فنی ضعیف، محصول ناموفق کیاموتورز به‌حساب می‌آید.
درحقیقت نسل اول کیا ریو با اندکی تغییرات در بخش ظاهر فیس‌لیفت شد و فیس‌لیفت آن توسط شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ شد. قوای محرکه کیا ریو را یک موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپه تشکیل می‌دهد و این موتور باتوجه به‌پاشش سوخت انژکتوری و وجود چهارسوپاپ در هر سیلندر می‌تواند حداکثر 98 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 135 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور به‌وسیله گیربکس پنج‌سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و اگرچه قدرت نه‌چندان زیادی از موتور تولید می‌شود، اما این پیشرانه 1.5 لیتری با ضعف‌هایی دربخش روانکاری مواجه است. به‌طوری‌ که اگر در یک بازه زمانی مشخص، تعویض دنده‌ها در دورهای بالا انجام شود، یاتاقان‌های موتور بسیار سریع مستهلک می‌شوند و موتور به‌اصطلاح یاتاقان می‌زند. از سوی دیگر به‌دلیل ضعف در طراحی اویل‌پمپ در کارکردهای بالا، معیوب شدن میل‌سوپاپ‌ها محتمل است. اما مصرف سوخت پایین تنها مزیت کیا ریو محسوب می‌شود و طبق آمار رسمی از سایت خودروسازی سایپا، نسخه دنده‌دستی ریو به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر بنزین می‌سوزاند. از سوی دیگر سواری این خودرو مورد رضایت مالکان است؛ زیرا ساختار مک‌فرسون در جلو و اکسل پیچشی در عقب با تایرهای 7/175 با رینگ 13 اینچی سواری با این خودرو را رضایت‌بخش کرده است. اما درنظر داشته باشید که در بازه قیمتی 135 میلیون‌تومانی، خرید کیا ریو مدل 1388 با کارکرد 200 هزار کیلومتر یک اشتباه بزرگ است. زیرا کیا ریو درحالت استاندارد مشروط بر نگهداری صحیح و کارکرد سالانه 20 هزار کیلومتر، حداکثر تا 100 هزار کیلومتر خودرو مناسبی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =