دوچرخه

به‌تازگی شرکت موتورسیکلت‌سازی Hookie در درسدنِ آلمان ایده‌ای را برای دوچرخه قابل‌استفاده روی کره ماه معرفی کرده که براساس آن این دوچرخه دارای چرخ‌های پلیمری توسعه‌یافته با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌تازگی شرکت موتورسیکلت‌سازی Hookie در درسدنِ آلمان ایده‌ای را برای دوچرخه قابل‌استفاده روی کره ماه معرفی کرده که براساس آن این دوچرخه دارای چرخ‌های پلیمری توسعه‌یافته با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی است. این دوچرخه Tardigrade (خرس آبی) نام دارد زیرا این موجود کوچک به‌دلیل توانایی زنده ماندن در خلأ و تشعشعات فضا مشهور است.
به‌گفته وب‌سایت شرکت Hookie، نامگذاری این دوچرخه به این دلیل است که خرس‌های آبی بازمانده‌های واقعی هستند که شرایط سخت فضایی را نیز تحمل کرده‌اند. بنابراین ما نیز حدس می‌زنیم این دوچرخه بتواند این کار را انجام دهد. بدیهی است این دوچرخه کاملا برقی است زیرا با کمبود اکسیژن، پمپ‌بنزین و غیره، راه‌اندازی موتور احتراق داخلی روی ماه با مشکل مواجه خواهد شد! دوچرخه Tardigrade با ۱۳۴کیلوگرم وزن و ۶/۲متر طول دارای برد ۱۱۰کیلومتری و حداکثر سرعت ۱۵کیلومتر در ساعت است.
این ویژگی‌ها باعث شده‌اند دوچرخه Tardigrade سبک‌تر از Moon Buggy قبلی که ۲۱۰ کیلوگرم جرم داشت و در آپولو ۱۵ به سطح ماه فرستاده‌شده بود، باشد. البته Moon Buggy برای دو نفر طراحی‌شده بود، درحالی‌که به نظر می‌رسد دوچرخه Tardigrade برای یک سرنشین طراحی‌شده است. می‌توان حدس زد این دوچرخه بسیار ارزان‌تر هم باشد، زیرا Moon Buggy اصلی با هزینه توسعه ۳۸میلیون دلاری گران‌ترین وسیله‌نقلیه‌ای که تاکنون ساخته‌شده؛ ابتدا ۱۹میلیون دلار برای توسعه این پروژه در نظر گرفته‌شده بود، اما پروژه‌های فضایی ارزان نیستند و هزینه‌های بیش‌ازحد در نهایت قیمت را تا حدی افزایش داد. لاستیک‌های بدون هوا در دوچرخه Tardigrade با استفاده از ماده پلی‌اورتان پرینت سه‌بعدی می‌شوند. هر چرخ شامل ۱۲بخش چاپ‌شده است که برای تشکیل لاستیک مونتاژ می‌شوند. اما سوال این است آیا پلی‌اورتان بهترین انتخاب برای این کاربرد است؟ زیرا پلی اورتان در برابر اشعه ماورای بنفش و حتی نور مرئی تجزیه می‌شود. پلی‌اورتان در نسخه‌های ترموست و ترموپلاستیک در بازار عرضه می‌شود. باتوجه به اینکه سطح ماه گاهی اوقات تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود، امیدواریم طراحان پلاستیک تروموست را به‌جای ترموپلاستیک با نقطه ذوب پایین انتخاب کرده باشند. باوجوداینکه شرکت Hookie جزئیات چندانی از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی مورداستفاده برای توسعه لاستیک‌های Tardigrade را منتشر نکرده است، اما این شرکت با یک شرکت آلمانی متخصص درزمینه چاپگرهای سه بعدی بایندر جت همکاری کرده‌، بنابراین امکان دارد این گروه از فناوری بایندرجت استفاده کرده باشند. دیگر قطعات پرینت سه‌بعدی در این سیستم شامل فرمان دوچرخه و کلاهک چرخ‌هاست. بخش عمده‌ ساختار دوچرخه نیز با استفاده از لوله‌های آلومینیومی و فولادی و برش لیزری ساخته‌شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

آخرین اخبار