کد خبر: 239242
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کنترل کیفی

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «ناکارامدی سیستم‌های کنترل کیفیت در صنعت خودرو داخلی» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

یکی از موارد شایع درخصوص خودروهای صفر داخلی، برچسب‌های عدیده‌ای هستند که هنگام تحویل خودرو، قسمت‌های مختلف آن را پوشانده‌اند؛ از دو طرفِ شیشه جلو و لَچَکی و بدنه گرفته تا قطعات زیر کاپوت خودرو و داخل کابین و صندوق عقب!

هرکدام از این برچسب‌ها که نمونه مشابه آن را کمتر در خودروهای صفر وارداتی یا حتی چینی می‌بینیم، قرار بوده است مؤید کیفیت مناسب یکی از قسمت‌های خودرو باشند. اما به فاصله کمی از تحویل خودرو، بسیاری از مشتریان متوجه می‌شوند؛ برخی از این برچسب‌ها کاملا صوری بوده و قطعات و قسمت‌های مونتاژشده به‌جای کنترل و نظارت کیفی صرفا برچسب‌کاری شده‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رفته علاوه بر عملکرد قطعات مختلف فنی و اتاق، مونتاژ این قطعات نیز عاری از عیب و ایراد بوده باشد؛ ایراداتی که بسیاری از آن‌ها پس از امضای مشتری ذیل جمله «خودرو صحیح و سالم تحویل گرفته شد» عیان می‌شوند.

به‌عنوان مثال، مشتری هنگام تحویل خودرو غیر از درِ سمت راننده، بقیه درهای آن را صِرفا از بیرون بازوبسته می‌کند و معمولا متوجه ایرادات احتمالی دستگیره‌های داخلی کابین نمی‌شود. ایرادات احتمالی در مونتاژ ترمز دستی و کنسول آن یا دسته‌دنده، پدال‌ها و... هم که حین رانندگی مشخص می‌شوند، از همین قبیل هستند. این در حالی است که پس از تحویل خودرو این‌گونه ایرادات (مثلا انواع شکستگی‌های پنهان در قطعات پلاستیکی همچون خارها و...) مشمول گارانتی نمی‌شوند.

از سوی دیگر، همین برچسب‌ها گاه خود به معضلی برای مشتریان تبدیل می‌شوند، به‌خصوص وقتی برای مدت طولانی خودرو به‌صورت ناقص و در انتظار رسیدن قطعات کسری، مهمان انبارهای روباز و پارکینگ‌های خودروسازان است. زیرا برچسب‌های الصاق‌شده بر روی بدنه خودرو در این مدت دچار فعل‌وانفعالات شیمیایی می‌شوند. این است که مشتری یا برای کندن آن‌ها به مشکل برمی‌خورد و برچسب به شکلی نصفه‌ونیمه و بدمنظره روی بدنه خودرو (عمدتا گلگیر عقب سمت راننده) باقی می‌ماند یا جای آن در صورت جداشدن با رنگی متفاوت (مثلا با رنگ زرد روی خودروهای سفید) مشخص خواهد بود.

اما در یک کلام؛ ای‌کاش به‌جای این همه برچسب و اتیکت، کیفیت خودرو و قطعات آن با الگوهای مرسوم در صنعت خودرو جهان به‌صورت موثرتری پایش می‌شد و ایراداتی مانند آن‌چه اشاره شد نیز به‌جای آن‌که به حساب مشتری گذاشته شود، مثل همه‌جای دنیا مشمول گارانتی قرار می‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =