آئومان H5

ایران‌خودرودیزل در حالی عرضه محصول جدید خود یعنی کامیون کشنده فوتون آئومان H5 را در برنامه دارد که برخی خودروسازان دیگر هم محصولات مشابهی را با مشخصات نزدیک به این محصول برای عرضه به بازار تدارک دیده‌اند.آ

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود دو هفته پیش مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن تاکید بر حمایت از ایران‌خودرودیزل برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های ترسیم‌شده، اظهار کرد: «تنوع محصولات تولیدی، کاهش زیان و به‌روز بودن محصولات ایران‌خودرودیزل ازجمله اخبار امیدبخش صنعت خودرو است.» وی با اشاره به ناوگان فرسوده تجاری و باری در کشور گفت: «درپی کاهش تولیــــد خودروهای تجاری طی چند سال اخیر، بازار به خودروهــایی ازجمله مینی‌بوس، ون، کامیونت و کشنده نیاز دارد و باید اقدامات لازم در قالب توسعه خطوط تولید برای رفع این نیاز صورت گیرد.»
خطیبی به آینده روشن ایران‌خودرودیزل اشاره کرد و افزود: «با مدیریت خوب و برنامه‌ریزی درست صورت‌گرفته، در سال آینده شاهد کاهش زیان و افزایش شاخص‌های مالی این شرکت خواهیم بود.» یکی از خبرها و برنامه‌هایی که نویدبخش اتفاقات خوب در ایران‌خودرودیزل است، ورود قریب‌الوقوع نخستین کامیون‌کشنده اتوماتیک این شرکت با استانداردهای 85گانه به بازار است. در این زمینه با مهدی بالو، نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرودیزل گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

ایران‌خودرودیزل در حالی عرضه محصول جدید خود یعنی کامیون کشنده فوتون آئومان H5 را در برنامه دارد که برخی خودروسازان دیگر هم محصولات مشابهی را با مشخصات نزدیک به این محصول برای عرضه به بازار تدارک دیده‌اند.آیا بدین‌ترتیب رقابت در این بخش از بازار دشوار نخواهد بود؟
بازار خودروهای تجاری درحال‌حاضر به اندازه‌ای بزرگ و نیازمند عرضه محصولات جدید است که حضور دیگر خودروسازان، چالشی برای ما ایجاد نمی‌کند. طی یکی دو سال اخیر اتفاقات مثبتی در شرکت رخ داد و محصولات متنوعی را توسعه دادیم که بنا بر دلایل مختلف امکان رونمایی آن‌ها را نداشتیم. به‌هرحال ایران‌خودرو دیزل سابقه 60 ساله در زمینه تولید خودروهای تجاری دارد؛ فعالیت این شرکت با همکاری بنز آلمان آغاز شد و بعد از تحریم نیز به دنبال یک شریک تجاری بودیم که ارتباط نزدیکی با بنز داشته باشد. بر این اساس، در سال 90 به دنبال شرکت فوتون رفتیم که با دایملربنز همکاری استراتژیک تنگاتنگی دارد. ارتباط تکنولوژیک این دو شرکت همچنین نقش مهمی در تولید کشنده جدید «آتامان» با شاسی‌درایو بنز داشته است که در سال آینده آن را رونمایی و تولید خواهیم کرد.
بعد از تحریم‌ها و قطع همکاری مستقیم با آلمانی‌ها چه محصولی را به بازار عرضه کردید؟
در حوزه کشنده از سال 96 به بعد، محصول کشنده فوتون H4 را عرضه کردیم که 430اسب‌بخار قدرت و 2000نیوتون‌متر گشتاور دارد. این کشنده 18تن مانند سایر کشنده‌های استاندارد، ویژگی‌های مشخصی دارد که قدرت کشندگی آن‌ها را تا 40تن هم افزایش می‌دهد. در جاده‌های ایران به توان و گشتاور زیاد نیازی نیست و 300 تا 350 اسب‌بخار برای تردد در این جاده‌ها کافی‌ است. اما رقابتی بین خود رانندگان وجود دارد که به دنبال توان‌های بالاتر در خودروهای سنگین هستند.

کشنده «H5» با گیربکس اتوماتیک و استانداردهای 85گانه می‌آید

در سال گذشته چه تعداد کشنده H4 تولید کردید؟
سال گذشته حدود 700 دستگاه از کشنده H4 را به بازار عرضه کردیم که این رقم در سال جاری به 2.5 برابر نیز افزایش یافت و توانستیم 1700 دستگاه از این خودروها را به فروش برسانیم. به پشتوانه این‌که از نمایندگی‌های گسترده‌ای در کشور بهره‌ می‌بریم، توانستیم کشنده H4 را در کشور جا بیندازیم و فوتون نیز خود را با نیاز مشتریان داخلی ما منطبق کرد. حتی به‌تازگی نمایندگی‌های ما در کنار نمایندگی‌های گواه رأسا و به‌صورت اختصاصی قطعات مورد نیاز خود را وارد می‌کنند و ما هم با این موضوع مخالفتی نداشته‌ایم. البته باید به این موضوع اشاره کرد که 57 نمایندگی پس از فروش (گواه) در سطح کشور داریم.

آیا می‌توان کشنده H5 ایران‌خودرودیزل را نسل ارتقایافته H4 دانست؟
باتوجه به روند روبه‌رشد تکنولوژی و نیاز بازار خودروهای تجاری کشور، کشنده H5 به عنوان نسل جدید این کشنده مطرح شد. در نسل جدید این کشنده از گیربکس اتومات 2+12 دنده ZF آلمان و موتورکامینز 460اسب‌بخار بهره گرفته شده که با استاندارد یورو4 به همراه DPF عرضه می‌شود. البته سیاست ایران‌خودرودیزل این بود که به دنبال عرضه یورو5+EEV برود تا سیستم DPF را حذف کند. استفاده از سیستم DPF باتوجه به نبود سوخت مناسب در کشور، از ابتدا هم یک کار غیرمنطقی بود. چراکه سوخت متناسب آن عرضه نمی‌شود و این موضوع به خودرو آسیب وارد می‌کند.

شاهد چه ویژگی‌هایی در محصول H5 هستیم؟
کامیون‌کشنده H5 نخستین محصول ایران‌خودرودیزل است که با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. این خودرو تمام استانداردهای 85گانه را پاس می‌کند، همچنین تنها خودرو ترانزیتی ایران‌خودرودیزل است که می‌توان در مسیرهای بین‌ کشورها از آن استفاده کرد و استاندارد حمل کالاهای خطرناک را نیز دارد. در ماه‌های آینده قصد داریم استاندارد آلایندگی این خودرو را از یورو4+DPF به یورو5+EEV تبدیل کنیم. کشنده H5 در واقع یک خودرو لوکس محسوب می‌شود که از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد و مجهز به ریتاردر است.

آیا برنامه‌ای برای عرضه نسل قدرتمندتری از H5 را هم در نظر گرفته‌اید؟
براساس مذاکراتی که با فوتون انجام داده‌ایم، از نیمه‌دوم سال آینده نسخه جدید 520 اسب‌بخاری این کشنده را با استاندارد آلایندگی یورو5+EEV را عرضه خواهیم کرد.

تا امروز چند دستگاه از این خودرو را عرضه کرده‌اید و چه تعداد از آن به فروش رسیده است؟
تاکنون تعدادی از این خودرو به فروش رسیده و عملیات تولید آن به‌تازگی آغاز شده است. تعدادی از این خودروها تا پایان سال تولید خواهد شد. 48 دستگاه از این خودرو تا امروز رسیده و 96 دستگاه دیگر در راه است که امیدواریم تا پایان سال به دست ما برسد.

برنامه تولید ایران‌خودرودیزل برای امسال تا چه اندازه محقق شده است و برای سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟
ما هر سال برنامه‌ای چالشی برای تولید در نظر می‌گیریم. سال گذشته برنامه تولید 7400 دستگاه را برای امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم و در سال جاری و تا کنون با تولید بیش از 6300 دستگاه به این برنامه بسیار نزدیک شده‌ایم. این در حالی است که سال گذشته 3700 دستگاه خودرو تجاری تولید کردیم. برای سال آینده نیز تولید 15هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده که 750 دستگاه از آن مربوط به کشنده H5است. مجموع تیراژ تولیدی که ایران‌خودرودیزل برای تمام کشنده‌های خود در سال 1401 در نظر گرفته، ۲۵۰۰دستگاه است. در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال 144 دستگاه از این خودرو را تولید خواهیم کرد که با آمار تولید سال آینده به رقم 900 دستگاه خواهد رسید. معمولا برای ورود محصول به بازار در سال اول، تیراژ بالایی در نظر نمی‌گیریم؛ سعی ما بر این است که ابتدا بازخورد محصول را از بازار دریافت کنیم و اصلاحات احتمالی را در خودروهای بعدی انجام دهیم.

چه برنامه‌ای برای تحویل به‌موقع این کشنده در نظر گرفته‌اید؟
در پیش‌فروش‌ها معمولا بازه 4 تا 5ماه را برای تحویل در نظر می‌گیریم، اما باتوجه به این‌که این خودرو تقریبا آماده است، امیدواریم تا اردیبهشت‌ماه این محصول را تحویل مشتریان دهیم. هرچه خودروها دیرتر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه تاخـــیر می‌شود که ما هم از آن پرهیز داریم.
خوشبختانه ایران‌خودرودیزل در حوزه H4 عملکرد خوبی در زمینه تحویل به‌موقع داشته است. سفارش‌گذاری قطعات در یک بازه 4ماهه انجام و بدون تاخیر تحویل شده است. در حوزه خودروهای H4 و H5 هیچ مشکلی برای تحویل خودروها نداریم. حتی اگر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای را شاهد باشیم، در نهایت بیش‌از یک‌ماه تاخیر در تحویل نخواهیم داشت. در سال جاری نیز برخی کشنده‌ها را حتی کمتر از یک‌ماه و به‌صورت فوری تحویل دادیم.

امکانات و ویژگی‌های ظاهری این خودرو برای رقابت با سایر محصولات بازار چیست؟
اتاق H5 پیشرفته‌ترین و به‌روزترین کابین در میان محصولات ایران‌خودرودیزل است. کابین این خودرو دید کاملی را به راننده ارائه می‌دهد. ازجمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کروزکنترل، اتاق‌خواب بسیار راحت برای رانندگان، سامانه‌های کنترل پایداری، ترمز خودکار اضطراری و سامانه هوشمند هشدار انحراف از مسیر اشاره کرد.

آیا با ارائه این محصول، کامیون H4 را به عنوان نسل قدیمی‌تر از بازار حذف خواهید کرد؟
در سال بعد H4 همچنان تولید خواهد شد، چراکه بازار خود را پیدا کرده است. 1700 دستگاه از این خودرو طی سال جاری و 700 دستگاه هم سال گذشته به بازار عرضه شدند و جایگاه خود را میان متقاضیان بازار باز کردند. اما برنامه درازمدت ما این است که H4 از مدار خارج و محصول داخلی «آتامان» با شاسی‌درایو بنز جایگزین آن شود. خودکفایی آتامان 70 درصد و تمام شاسی‌درایو آن تولید داخل است.

آیا تدابیری برای افزایش ظرفیت تولید H5 براساس نیاز بازار در نظر گرفته شده است؟
تا امروز از H5 استقبال خوبی شده است و نمایندگی‌ها تبلیغات مناسبی برای این خودرو انجام داده‌اند. بر این اساس، از سال 1402 به فراخور نیاز بازار، تولید این خودرو را افزایش خواهیم داد.
درحال‌حاضر در یکی از سالن‌های جنبی شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در فکر تجهیز آن هستیم تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم. در سال جاری که سه خط کامیون، اتوبوس و پیکاپ هم‌زمان کار می‌کردند، روزانه 55دستگاه خودرو تجاری تولید کردیم.

آیا برای افزایش سطح داخلی‌سازی کشنده‌های خود برنامه‌ای در نظر دارید؟
بله، برنامه‌ای برای داخلی‌سازی اتاق در نظر گرفته‌ایم. زیرا قرار است برای محصول آتامان از اتاق H4 استفاده کنیم. بدین‌منظور مذاکراتی با فوتون انجام داده‌ایم تا جیگ و فیکسچرهای اتاق را بیاوریم و تولید آن را انجام دهیم. در این صورت می‌توانیم قیمت خودرو را کاهش دهیم و هزینه حمل اتاق را حذف کنیم. به مرور زمان هم قالب‌های تولید این اتاق را دریافت خواهیم کرد تا اتاق آتامان نیز در کشور تولید شود.

کدام بخش بازار را با H5 هدف قرار داده‌اید و چه سقف فروشی را برای آن پیش‌بینی می‌کنید؟
در ایران به‌دلیل شرایط ژئوپلتیک، در حوزه حمل‌ونقل تقاضای بالایی برای کشنده وجود دارد. حدود 300هزار خودرو تجاری فرسوده در کشور داریم که از بین آن‌ها 110هزار دستگاه کامیون و کشنده نیاز به جایگزینی فوری دارند. برخلاف خودروهای سواری، دولت باید از بازار تجاری‌ها حمایت هوشمندانه‌ای به عمل بیاورد.
اگر حتی 3هزار خودرو کشنده در سال تولید شود، بازار به‌راحتی کشش جذب آن را دارد البته این آمار به‌جز خودروهای فرسوده است. با توجه به ظرفیت‌ها و ارتقای آن‌ها، برنامه تولید ۲۵۰۰ دستگاه کشنده را نیز داریم.

قیمت نهایی محصول H5 چقدر خواهد بود؟
قیمت نهایی این محصول هنوز مشخص نیست. اما قیمت محصول H4 در کارخانه 2میلیارد و 400میلیون تومان است که در بازار تا 3میلیارد تومان هم معامله شده، تعرفه گمرکی ما نیز براساس میزان داخلی‌سازی 30درصد است. با احتساب این ارقام و امتیازات محصول H5 نسبت‌به H4؛ قیمت محصول جدید به‌زودی محاسبه و اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =