فرمولاوان

موسسه برگزارکننده مسابقات فرمول‌یک به طور رسمی اعلام کرد قوای محرکه مورداستفاده‌ تیم‌ها از فصل 2025 به‌طور کامل از سوخت‌های سنتتیک و پاک بهره خواهند برد.

به گزارش «اخبار خودرو»،موسسه برگزارکننده مسابقات فرمول‌یک به طور رسمی اعلام کرد قوای محرکه مورداستفاده‌ تیم‌ها از فصل 2025 به‌طور کامل از سوخت‌های سنتتیک و پاک بهره خواهند برد. در نتیجه تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروهای این مسابقات به صفر خواهد رسید. همچنین در ابعاد کلان‌تر استفاده از این نوع سوخت در خودروهای بنزین‌سوز فعلی به کاهش 65درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود. فرمول‌یک پیش‌بینی می‌کند این سوخت‌ها در میلیون‌ها خودرو احتراق داخلی استفاده خواهند شد. این خبر می‌تواند درها را به‌روی شرکت پورشه که درحال کار روی سوخت‌های مصنوعی است، باز کند. در این صورت، پورشه باردیگر وظیفه تامین قوای محرکه را برعهده خواهد گرفت. البته فروش خودروهای تمام‌برقی در سال 2021 میلادی رکورد زده است.
هرچند با فروش 310 هزار دستگاهی از 8 میلیون خودرو فروخته‌شده در بازار ایالات‌متحده این رقم چندان چشمگیر نیست. اما فرمول‌یک به‌عنوان محبوب‌ترین رشته موتور اسپرت به‌دنبال حفظ موتورهای احتراق داخلی است، در نتیجه استفاده از سوخت‌های مصنوعی و پاک می‌تواند این موتورها را حفظ کند. برای فصل جدید رقابت‌های فرمول‌یک به جای سوخت با اکتان بالا از سوخت E10 استفاده خواهد شد. این سوخت حاوی بنزین با اکتان 87درصد و 10درصد اتانول است. اما موتورها باید در فصل 2025 میلادی صددرصد از سوخت‌های پاک و پایدار بهره ببرند. یکی از این شیوه‌ها استفاده از منبع برای جذب و استفاده مجدد از دی‌اکسیدکربن تولیدی است. همچنین سوخت می‌تواند از زباله‌های شهری یا زیست‌توده‌های غیرخوراکی مانند جلبک‌ها یا زباله‌های کشاورزی تامین شود. هدف کلی برگزارکنندگان رقابت‌های فرمول‌یک رسیدن به چگالی انرژی مشابه با بنزینی است که درحال‌حاضر در خودروهای فرمول‌یک استفاده می‌شود. در نتیجه عملکرد خودروها کاهش پیدا نمی‌کند. شاید این سوال مطرح شود استفاده از همین سوخت‌ها و عمل احتراق باعث تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود. مدیرفنی رقابت‌های فرمول‌یک می‌گوید: «ما هیچ گاز کربن‌دی‌اکسید خالصی منتشر نمی‌کنیم. بلکه آنچه را که در جو زمین وجود دارد، جذب و سپس مصرف می‌کنیم و این روند تکرار می‌شود. فرمول‌یک انتظار دارد سوخت جدید حدود 65درصد به نسبت سوخت‌های سنتی در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای صرفه‌جویی کند.» فرمول‌یک پیش‌بینی می‌کند تنها 8درصد از 1.8میلیارد خودرویی که در سال 2030 مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمام‌برقی باشد. در نتیجه با استفاده از بنزین تجدیدپذیر می‌توان به شکل محسوسی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد. این سوخت قابلیت استفاده در تمام موتورهای احتراقی فعلی را دارد. این سوخت در صنایع هوایی و دریایی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا بخش لجستیکی فرمول‌یک نیز سبز شود. فشار برای توسعه سوخت پایدار می‌تواند م به مشارکت شرکت‌های جدید در رقابت‌های فرمول‌یک منتج شود. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به پورشه و آئودی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =