مرسدس‌بنز G63

اخیرا تصاویری از خودروهای خارجی در شهر مرزی آستارا به‌دستمان رسیده که به‌دلیل مصادف شدن با اخبار آزاد شدن احتمالی واردات خودرو در سال 1401 سبب ایجاد شایعه نزد مردم این منطقه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اخیرا تصاویری از خودروهای خارجی در شهر مرزی آستارا به‌دستمان رسیده که به‌دلیل مصادف شدن با اخبار آزاد شدن احتمالی واردات خودرو در سال 1401 سبب ایجاد شایعه نزد مردم این منطقه شده است. بسیاری بر این باورند که خودروهای مورد نظر برای عرضه در بازار ایران با کامیون‌های خودروبر وارد خاک کشور شده‌اند؛ اما درحقیقت ماجرا چیز دیگری است. در اصل این خودروها که غالبا هم لوکس هستند، به‌تازگی میهمان جاده‌های کشورمان بوده‌اند. مبدا و مقصدا همه آن‌ها کشورهای خارجی در همسایگی ایران هستند و صرفا جاده‌های ایران را برای تردد انتخاب کرده‌اند. در میان محموله خودروهای خارجی که تعدادشان هم کم نیست، برخی مدل‌های خاص از خودروهای لوکس نیز به‌چشم می‌خورد. در این شماره از روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد داریم شش مدل مهم از خودروهایی را که به‌تازگی از گمرک شهر مرزی آستارا عبور کرده‌اند، معرفی کنیم.

مرسدس‌بنز G63
بی‌شک مرسدس G63 یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهایی است که در این محموله ترانزیتی جلب‌توجه می‌کند و این شاسی‌بلند آفرود لوکس با ابعاد بزرگ و ارتفاع نسبتا زیاد توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. در سال 2018 هم‌زمان با معرفی نسل دوم مرسدس G کلاس، تولید نسل اول این شاسی‌بلند سایز متوسط آفرود بعد از چند دهه متوقف شد و G63 مورد نظر ما در شهر آستارا نیز متعلق به‌آخرین سال‌های عرضه نسل اول بوده که از نظر ظاهری تغییراتی با نسخه فابریک دارد و به‌قطعات تیونینگ بدنه شرکت برابوس مزین شده است. درحال حاضر بهای مدل‌های 2013 تا 2018 آن در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که به‌احتمال زیاد مبدا این خودروهاست، از یک‌میلیارد و 979 میلیون‌تومان آغاز شده و تا دو میلیارد و 960 میلیون‌تومان ادامه دارد. این مکعب شگفت‌انگیز آلمانی درحالت استاندارد زیر کاپوت خود به‌یک موتور هشت‌سیلندر 5.5 لیتری توربو مجهز شده که توانایی تولید 571 اسب‌بخار قدرت و 760 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گیربکس این مرسدس از نوع هفت‌سرعته اتوماتیک بوده و ناگفته مشخص است که از سیستم دو دیفرانسیل بهره می‌برد. به‌لطف موتور قدرتمند G63 که بیش از 2.5 تن وزن دارد، این خودرو تنها درعرض 5.4 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت سیری‌ناپذیری 13.8 لیتر بنزین می‌سوزاند.

آئودی A8L 55 TFSI
در کنار مرسدس G63 که متعلق به‌نسل قدیم است و در بازار جهانی به‌روز محسوب نمی‌شود، شاهد حضور یک مدل روز از محصولات آئودی هستیم. به‌لطف طول بسیار زیاد و ابعاد بزرگ آئودی مورد نظر، از چند فرسخی می‌توان تشخیص داد که این مدل A8 است. A8 بزرگ‌ترین خودرو سواری بوده که آئودی تولید می‌کند و این سدان فول‌سایز لوکس از سال 2017 وارد نسل چهارم خود شده و A8 مورد نظر نیز متعلق به‌همین نسل است. البته باید گفت مدل دقیق‌تر این خودرو A8L بوده و حرف L در انتهای نام آن خبر از 13 سانتی‌متر طول بیشتر نسبت به‌مدل معمولی می‌دهد. با توجه به‌این‌که A8L مورد نظر در شهر آستارا از نوع 55 TFSI بوده، از یک موتور شش‌سیلندر سه‌لیتری توربو بهره می‌برد. موتوری که توانایی تولید 340 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌مترگشتاور دارد. این خودرو به‌سیستم کواترو یا همان سیستم چهارچرخ‌محرک اختصاصی آئودی مجهز بوده و این یعنی گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به‌تمام چرخ‌های خودرو را برعهده دارد. باید گفت مدل 55 TFSI درنسل جدید آئودی ضعیف‌ترین موتور بنزینی قابل سفارش است و درحال حاضر مدل 2022 و صفرکیلومتر A8L 55 TFSI در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برچسب قیمت دو میلیارد و 723 تا دو میلیارد و 759 میلیون‌تومانی به‌خود می‌بیند.

میتسوبیشی L200
در کنار همه خودروهای لوکسی که در شهر آستارا رویت شده، اشاره به‌چند دستگاه میتسوبیشی L200 صفرکیلومتر هم خالی از لطف نیست. میتسوبیشی‌های مورد نظر همگی از نوع L200 هستند که به‌صورت صفر کیلومتر توسط یک کامیون خودروبر حمل شده بودند و با وجود این‌که کمی تا قسمتی با محصولات برند میتسوبیشی ژاپن در بازار کشورمان آشنا شدیم، اما مدل L200 برای ما شناخته‌شده نیست. این مدل در اصل یک پیکاپ سایز کامپکت بوده که درحال حاضر نسل چهارم آن از سال 2014 عرضه می‌شود. L200 های مورد نظر ما همگی نسخه فیس‌لیفت‌شده هستند که از سال 2019 در بازار جهانی موجود است. این محصول تجاری میتسوبیشی با دو نوع موتور بنزینی چهار سیلندر 2.4 لیتری اتمسفریک با 145 اسب‌بخار قدرت و 219 نیوتون‌متر گشتاور و موتور دیزلی چهار سیلندر 2.5 لیتری توربو با 136 اسب‌بخار قدرت و 314 نیوتون‌متر گشتاور در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عرضه می‌شود. هر دو مدل به‌گیربکس پنج‌سرعته دستی و پلت‌فرم دیفرانسیل‌عقب مجهز هستند؛ اما مدل دیزلی را می‌توان با پلت‌فرم چهارچرخ‌محرک نیز سفارش داد. نمونه‌های صفرکیلومتر این پیکاپ ژاپنی هم‌اکنون در مدل 2022 دارای قیمت 389 تا 609 میلیون‌تومان هستند.

مازراتی کواتراپورته
در گوشه‌ای از گمرک شهر آستارا شاهد حضور یک دستگاه مازراتی کواتراپورته نسل پنجم با پلاک کشور روسیه هستیم که جدا از محموله مورد نظر درحال خاک خوردن است. علت حضور طولانی‌مدت آن در اینجا مشخص نبوده، اما گفته می‌شود جزو اموال تملیکی است. به‌هر حال هر چه هست این سدان لوکس ایتالیایی به‌هر فردی که از این محل تردد می‌کند چشمک می‌زند. کواتراپورته مورد نظر ما به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل قبلی تعلق دارد که نزدیک به دو دهه پیش عرضه شد. درحال حاضر مدل‌های 2005 تا 2008 این خودرو در بازار خودروهای دست‌دوم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در محدوده قیمت 561 تا 843 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شوند. نسل مورد نظر از کواتراپورته بی‌شک یکی از زیباترین خودروهای ساخته‌شده در قرن 21 بوده که کم‌کم درحال تبدیل شدن به‌خودرو کلاسیک با ارزشی است. بنابراین مشاهده این‌گونه خودروهای با ارزش که درحال خاک خوردن هستند برای هر علاقه‌مند به‌خودرویی دردناک است. این کواتراپورته به‌موتور بزرگ هشت‌سیلندر 4.2 لیتری مجهز بوده که به‌صورت تنفس‌طبیعی 400 اسب‌بخار قدرت و 451 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. کواتراپورته یک خودرو دیفرانسیل‌عقب بوده و با گیربکس‌های شش‌سرعته اتوماتیک و دستی عرضه شده است. شتاب صفر تا صد مازراتی مورد نظر 5.2 ثانیه بوده و مصرف سوخت آن 15.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

آئودی A4 2.0T
در کنار کواتراپورته مورد نظر، یک دستگاه آئودی A4 با پلاک کشور آذربایجان نیز به‌چشم می‌خورد. این سدان کامپکت پرمیوم آلمانی نیز ظاهرا سرنوشتی مشابه کواتراپورته داشته و درحال خاک خوردن است. همان‌طور که گفتیم آئودی مورد نظر از نوع A4 سدان بوده و مانند کواتراپورته به‌نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل پیشین یعنی نسل چهارم تعلق دارد. این سدان جمع‌وجور از نوع 2.0T بوده و این یعنی از یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو بهره می‌برد. موتوری که 180 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. آئودی برای انتقال نیرو به‌چرخ‌های جلو در این نسخه از یک گیربکس CVT بهره گرفته است و گیربکس CVT گیربکس چندان سریعی نبوده؛ اما تاثیر مثبتی در کاهش مصرف سوخت خودرو دارد. از این حیث A4 مورد نظر دارای شتاب صفر تا صد 8.2 ثانیه‌ای بوده و شتاب صفر تا صد آن 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. باورنکردنی‌ترن مساله درمورد این خودرو قیمت آن است و درحال حاضر مدل‌های 2009 تا 2012 از این مدل در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارای قیمتی بین 142 تا 202 میلیون‌تومان هستند. به‌عبارت دیگر این خودرو پرمیوم آلمانی با یک دهه کارکرد هم‌قیمت پراید و ارزان‌تر از پژو 206 است!

لندروور رنجروور اسپرت
باز هم یک خودرو لوکس دیگر با پلاک اروپایی درحال نابود شدن در گمرک شهر آستاراست. این بار شاهد حضور یک دستگاه لندروور رنجروور اسپرت با پلاک کشور گرجستان هستیم که درکنار دو خودرو دیگر درحال پوسیدن است. رنجروور اسپرت مورد نظر نیز همچون دو خودرو دیگر جزو مدل‌های روز در بازار جهانی نبوده و در اصل به‌نسل پیشین رنجروور اسپرت تعلق دارد. این شاسی‌بلند سایز متوسط لوکس انگلیسی که نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل اول است، به‌تازگی پا به‌سن گذاشته و سن و سال دو رقمی را تجربه می‌کند. در کشور ما که محصولات لندروور به‌صورت انگشت‌شمار و با برچسب قیمت‌های نجومی (حتی تا بیش از 10 میلیاردتومان) نیز موجود است، تصور خرید و سوار شدن رنجروور اسپرت با بودجه 200 میلیون‌تومان محال به‌نظر می‌رسد؛ اما حقیقت این است که رنجروور اسپرت مورد نظر در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بازه 200 تا 341 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. در دل این شاسی‌بلند لوکس یک قلب تپنده هشت‌سیلندر پنج لیتری جا خوش کرده که به‌صورت تنفس‌طبیعی 375 اسب‌بخار قدرت و 508 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک نیرو را به‌تمام چرخ‌های خودرو هدایت می‌کند تا رنجروور ظرف 7.5 ثانیه از حات سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. مصرف سوخت این لندروور در هر صد کیلومتر 14 لیتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =