کامیون ‌های کارکرده

برخی کارشناسان بر این باورند خرید مدل‌های سه‌سال‌کارکرده اروپایی، بازار این کشورها را هم دستخوش تغییراتی کرده و باعث شده است قیمت‌ این خودروها با افزایش تقاضا، در کشورهای مبدأ نیز افزایش یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هم‌زمان با اجرای طرح نوسازی ناوگان‌ تجاری کشور از طریق واردات مدل‌های کارکرده اروپایی در یک‌سال اخیر، برخی افراد گلایه‌هایی را درخصوص قیمت‌های نجومی این خودروها مطرح کرده‌اند. واردات این خودروها قرار بود به کاهش قیمت مدل‌های موجود در بازار کمک کند، اما روند آن به‌گونه‌ای پیش رفت که بعد از ترخیص برخی مدل‌ها، شاهد افزایش قیمت مدل‌هـــــای موجود در بازار داخلی نیز بودیم! در زمینه این نابسامانی قیمت، فاکتورهای بسیـــــاری از ســــوی کارشناسان مطرح می‌شود که شامل هجوم دلالان به این طرح و عدم برنامه‌ریزی درست و مدون برای خرید این خودروهاست.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان بر این باورند خرید مدل‌های سه‌سال‌کارکرده اروپایی، بازار این کشورها را هم دستخوش تغییراتی کرده و باعث شده است قیمت‌ این خودروها با افزایش تقاضا، در کشورهای مبدأ نیز افزایش یابد.
افزایش قیمت تجاری‌ها در بازار داخلی

در یک‌سال اخیر بیش از 6هزار دستگاه انواع کشنده‌ و کامیون با عمر سه‌سال‌کارکرده از کشورهای اروپایی وارد گمرکات کشور شدند. اما در این مدت، بر اساس اعلام مسئولان تنها 2هزار دستگاه توانسته‌اند پلاک‌گذاری شده و به بازار داخلی راه پیدا کنند. گرچه به نظر نمی‌رسد 2هزار دستگاه بتواند تاثیر چندانی بر بازار کشور داشته باشد، اما انتظار متقاضیان برای خرید این خودروها و تاثیر روانی این واردات بر بازار داخلی باعث شد قیمت‌ مدل‌های صفرکیلومتر موجود در بازار افزایش یابد و این خودروها به معیاری برای قیمت‌گذاری تبدیل شوند. آن‌طور که برخی فعالان بازار تجاری‌های کشور اعلام کرده‌اند؛ مالکان خودروهای صفرکیلومتر قیمت‌گذاری این خودروها را براساس وارداتی‌های کارکرده انجام می‌دهند.

تاثیر ناچیز تقاضای 3 درصدی کامیون‌های اروپایی

یکی از فعالان و کارشناسان صنعت و بازار خودرو درخصوص افزایش قیمت خودروهای سه‌سال‌کارکرده اروپا در پی خرید از سوی متقاضیان ایرانی عنوان کرد: «به‌طور کلی در بازارهایی اروپایی بالغ بر 200هزار دستگاه انواع کامیون و کشنده سه‌سال کارکرده می‌توان پیدا کرد که تا امروز تقاضای ایران برای این خودروها به 6هزار دستگاه رسیده است.» فربد زاوه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» افزود: «خرید این تعداد خودرو که تنها 3درصد از کل موجودی آن‌ها را شامل می‌شود، نمی‌تواند بر قیمت‌های پایه تاثیر چندانی داشته باشد.» وی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای دست‌دوم در تمام کشورها اظهار کرد: «خودرو در سراسر دنیا گران شده است. افزایش قیمت حتی شامل سواری‌هایی مانند فورد موستانگ و تویوتای توندرا هم می‌شود. این در حالی است که هیچ‌یک از این خودروها به ایران وارد نمی‌شود.»

افزایش تقاضا قیمت‌ کارکرده‌های اروپایی را افزایش داد

برخی دیگر از کارشناسان اما هجوم متقاضیان واردات به کشورهای اروپایی برای خرید این کامیون‌ها را عامل مهمی در افزایش قیمت این خودروها می‌دانند. آن‌طور که رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرده؛ زیرساخت مربوط به اجرای این طرح نادرست بوده و در کنار هجوم دلالان به این بخش باعث شده است قیمت‌ها در کشورهای اروپایی نیز هم‌زمان با افزایش تقاضا، صعودی شود. احمد کریمی معتقد است وزارت راه و شهرسازی به‌جای آنکه اختیار خرید این خودروها را به شرکت‌های حمل‌ونقل، خودروسازان و مالکان خودروهای فرسوده واگذار کند، باید یک تیم کارشناسی را برای ارزیابی قیمت و مدل‌های موجود در بازارهای اروپایی به این کشورها می‌فرستاد و این واردات را براساس قرارداد با قیمتی مشخص انجام می‌داد تا هم تعداد و هم هزینه مربوط به این طرح مشخص باشد.

افزایش قیمت کامیون‌ درپی کاهش 30درصدی تولید
زاوه درخصوص چرایی افزایش قیمت خودروهای دست‌دوم اظهار کرد: «تولید خودرو در دنیا 30 درصد کاهش داشته، درنتیجه عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند و قیمت دست‌دوم‌ها افزایش یافته است.» وی در ادامه اشاره کرد:‌ «تورم آمریکا به 7.5درصد رسیده است بنابراین دور از انتظار نبود که روی قیمت خودروها هم تاثیر بگذارد. این تورم ناشی‌از شیوع کروناست. زیرا قرنطینه‌ها موجب کاهش مصرف و به همان نسبت کاهش تولید شد و زنجیره‌های تولیدی را از بین برد. پول جمع‌شده در دست مردم نیز در دوره‌ای به سمت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال رفته است.» وی در پایان بیان کرد: «تمام این موارد باعث شدند قیمت خودرو بالا برود. سه سال پیش یک کامیون صفرکیلومتر رنو با 64هزار یورو خریداری می‌شد، اما امروز این خودرو با قیمت کمتر از 110هزار یورو عرضه نمی‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =