روانکارها

درپی رویدادهایی که در اوکراین آغاز شده است، نوشتن درباره این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای روانکار در اروپا ضروری است. اوکراین نه‌تنها مصرف‌کننده اصلی انرژی روسیه است بلکه محصولات پتروشیمی و روغن پایه این کشور نیز از روسیه تامین می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،درپی رویدادهایی که در اوکراین آغاز شده است، نوشتن درباره این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای روانکار در اروپا ضروری است. اوکراین نه‌تنها مصرف‌کننده اصلی انرژی روسیه است بلکه محصولات پتروشیمی و روغن پایه این کشور نیز از روسیه تامین می‌شود. بنابراین حیات صنعت روانکاری اوکراین در خطر است، هرچند قبلا هم شرایط تاحدی مخاطره‌آمیز بود. دولت روسیه در گذشته بارها ممنوعیت صادرات محصولات به اوکراین ازجمله روانکارها و واکس‌های پارافینی را اعمال کرده و حجم واردات به این کشور را کاهش داده است.
پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی اوکراین علیه روسیه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این ممنوعیت بخشی از یک مناقشه تجاری بود. اما پس‌از آن در سال 2020، مقامات روسیه ممنوعیت صادرات روغن‌پایه، روانکارها و سایر فرآورده‌های نفتی را کاهش دادند. بازگشت به تحریم‌هایی که به تدریج توسط غرب اعمال شده بود، باعث شد برخی شرکت‌ها این ممنوعیت را تنها یک مانع بوروکراتیک بدانند بنابراین تعدادی از بازاریاب‌های روغن‌پایه و روانکار روسی راه‌هایی را برای دور زدن این تحریم‌ها پیدا کردند.
با این حال، اوایل سال 2021، اوکراین همچنان با کبود روغن پایه مواجه بود. مانند بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا، این کشور نیز با اثرات کاهش تقاضای سوخت ناشی‌از همه‌گیری کرونا و کاهش تولید در پالایشگاه‌ها مبارزه می‌کرد که این امر به نوبه خود باعث کاهش عرضه خام نفت و گاز و درنتیجه ایجاد خلأ در تولید روغن‌های‌پایه شد. پس از رفع یا کاهش قرنطینه‌ها در قاره اروپا در تابستان، تقاضا برای روانکارها و محصول نهایی (فینیش) تا سپتامبر به اوج رسید، اما به‌دلیل کاهش مستمر در تحویل محموله‌های روغن‌پایه از روسیه، بازار از محدودیت در دسترس بودن روغن پایه رنج می‌برد.
صحبت از پایداری در سال 2020 در اوکراین پاگرفت. اولین‌بار نیز یک لایه به کنترل مرزی واردات روغن‌پایه و روانکارها اضافه کرد تا از اختلاط غیرقانونی روغن‌های بازیافتی با محصولات نهایی و همچنین سوزاندن یا ریختن غیرقانونی در محل‌های دفن زباله جلوگیری کند. یکی از مشکلات اساسی در شکل‌گیری بازار روغن‌های بازیافتی اوکراین این است که حجم قابل‌توجهی از این روغن‌ها به بازار سیاه می‌رسند و درآنجا یا به‌عنوان سوخت گرمایشی استفاده یا با سایر محصولات نهایی مخلوط می‌شوند. مطمئنا درپی اتفاقات چند روز اخیر شرایط بدتر خواهد شد و صدمات بی‌شماری به ماشین‌آلات کشور وارد می‌شود که جایگزینی آن سال‌ها طول خواهد کشید.
تنها شش‌هفته پیش، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مقاله‌ای با عنوان «تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین» منتشر کرد که در آن آمده بود: «اگر بازدارندگی شکست خورد و نیروهای روسیه به اوکراین حمله کردند، ایالات‌متحده و متحدان و شرکای آن باید با به صورت فوری اقدام کنند. ازجمله این اقدامات می‌توان به تصویب قانون اجاره اوراق قرضه قرن بیست و یکمی برای ارائه مواد اولیه پتروشیمی بدون هزینه به اوکراین اشاره کرد. در این زمینه اولویت‌ باید شامل روانکارها باشد.»
هرچند ممکن است موارد ذکرشده باتوجه به رویدادهای جاری بی‌اهمیت به‌نظر برسند، اما مطمئنا تاثیر منفی بر پایداری اوکراین، اقتصاد، صنعت و شهروندان آن خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =