کانتیننتال

یک گروه تحقیقاتی در آلمان با هدایت غول قطعه‌سازی کانتیننتال درحال کار روی ترکیبی از لاستیک و قطعات الکترونیکی چاپی هستند به‌گونه‌ای‌که حسگرها می‌توانند میزان خوردگی و فرسودگی تایرها و قطعات لاستیکی را ردگیری کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک گروه تحقیقاتی در آلمان با هدایت غول قطعه‌سازی کانتیننتال درحال کار روی ترکیبی از لاستیک و قطعات الکترونیکی چاپی هستند به‌گونه‌ای‌که حسگرها می‌توانند میزان خوردگی و فرسودگی تایرها و قطعات لاستیکی را ردگیری کنند. قطعات لاستیکی یا rubber فقط در تولید تایرها به‌کار نمی‌روند، بلکه قطعات متعدد و متنوعی مثل تسمه‌ها هم هستند که در ساخت خودرو استفاده می‌شوند و جنس آنها از لاستیک [رابر] است. با این حال هنوز شیوه موثر و قابل اطمینانی وجود ندارد که میزان خوردگی و فرسودگی این قطعات را به دقت اندازه‌گیری کند و پیش از حادثه به راننده هشدار لازم را بدهد.
به‌همین‌دلیل تیمی از محققان کمپانی قطعه‌سازی کانتیننتال و شرکت‌های تایرسازی دورهم جمع شده‌اند و در حال کار روی قطعاتی هستند که ترکیبی از لاستیک و مدارهای الکترونیکی است. پروژه‌ای به‌نام «سِنس آی‌سی» (SenseIC ) درحال تست فناوری‌هایی است که تلفیق یا ترکیبی از فناوری‌های حسگر با مدارهای الکترونیکی چاپی در شلنگ‌های لاستیکی بوده، البته وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان نیز درحال جذب سرمایه برای اجرای یک برنامه 3ساله است. در پایان این دوره، شرکای مختلف باید نتیجه‌ای را ارائه دهند که با عنوان demonstrator یا نشانگر نمایشگر شناخته می‌شود. این محققان، درحال کار روی مایعی هستند که از این شلنگ می‌گذرد و نقش نشانگر یا نمایشگر را دارد. محل پژوهش نیز در مرکز کانتیننتال برای فناوری‌های چاپی کارکردی Functional Printing Technologies در فرایبورگ است. پروژه «سنس آی‌سی»؛ کمپانی‌های مختلف و دانشگاه‌های متعددی را در جنوب‌غربی آلمان گرد هم آورده است زیرا هر یک از آنها در یک بخش خاص از این پروژه تخصص دارند. کانتیننتال وظیفه چاپ کارکردی لاستیک، سامانه یکپارچه‌سازی حسگر و به‌طور کلی هماهنگی کل پروژه را برعهده دارد.
تیم ولفر، مهندس مکانیک و مدیر پروژه کانتیننتال می‌گوید: «امروزه، محصولات لاستیکی فقط کاربرد مکانیکی دارند و در آنها مدارهای الکترونیکی به‌کار نرفته است. یکی از نیازهای ما این است که از وضعیت قطعات و میزان فرسودگی و خوردگی آنها باخبر شویم، بدانیم طول عمر آنها چقدر است و چه زمانی به پایان می‌رسند.» باتوجه به اینکه امکان افزودن یا یکپارچه‌سازی مدارهای الکترونیکی چاپ به برخی قطعات وجود دارد، کمپانی‌های آلمانی امیدوارند از این فناوری به شکل بهینه بهره‌برداری کنند. درحال‌حاضر شلنگ‌ها،‌ تایرها و فنرهای بادی بیشترین استفاده را از این پروژه خواهند برد. اینها فقط چند مثال از پتانسیل عظیمی است که این فناوری جدید در آینده خواهد داشت. درحال‌حاضر داده‌های بسیار ارزشمندی از قطعات مختلف خودرو پردازش و ذخیره می‌شوند که تایرها جزو این قطعات نیستند. ولفر در این باره می‌گوید: «هدف اصلی، رصد و مانیتور قطعات از طریق حسگرهاست. محصول هم باید بتواند وضعیت خود را مشخص کند. اگر دما به بیش‌از حد طاقت قطعه برسد باید هشدار بدهد یا اگر فشار بار قطعه‌ای بیش از طاقت آن باشد راننده باید از آن مطلع شود.» درحال‌حاضر اینکه یک قطعه چقدر عمر می‌کند، در حد حدس و گمان مکانیک و تعمیرکار است. با به‌کارگیری این فناوری، تعمیر و نگهداری از خودرو هوشمندتر خواهد شد. همچنین علاوه‌بر ایمنی بالاتر، از تعویض بی‌دلیل هم جلوگیری خواهد شد. چه بهتر خود قطعات به ما بگویند چه زمانی موقع تعویض آنهاست. البته این پروژه در ابتدای راه بوده و تا حصول نتیجه به زمان زیادی نیاز داریم. تولید انبوه قطعات تفاوت زیادی با تولید یک قطعه در مرکز تحقیقات دارد. معمولا بسیاری از ایده‌های خوب برای رسیدن به خط تولید نیاز به گذراندن مراحل طولانی و تست‌های متعدد دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =