لکسوس LS

امروز به‌سراغ لوکس‌ترین محصول برند لکسوس در ایران رفته‌ایم. شاید لوکس‌ترین لکسوس موجود در بازار ایران در ذهن بسیاری از شما LX570 باشد؛ اما باید گفت سخت در اشتباه هستید. چراکه پرچمدار محصولات لکسوس که لوکس‌ترین مدل این برند محسوب می‌شود، LS است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرو یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است.
امروز به‌سراغ لوکس‌ترین محصول برند لکسوس در ایران رفته‌ایم. شاید لوکس‌ترین لکسوس موجود در بازار ایران در ذهن بسیاری از شما LX570 باشد؛ اما باید گفت سخت در اشتباه هستید. چراکه پرچمدار محصولات لکسوس که لوکس‌ترین مدل این برند محسوب می‌شود، LS است. این مدل بیش از یک دهه پیش در بازار کشورمان در نسخه LS460 عرضه شد و امروز قصد داریم آن را با مدل روزش در بازار جهانی مقایسه کنیم.
معرفی لکسوس LS
پیش از مقایسه لکسوس LS موجود در ایران با نمونه جدید آن در بازار جهانی بهتر است با این خودرو لوکس ژاپنی آشنا شویم. LS یکی از نخستین محصولاتی است که برند لکسوس تولید کرده و تویوتا در سال 1989 برند لوکس‌ساز خود را با نام لکسوس معرفی و در همان سال نخست LS را به‌عنوان یکی از محصولات لوکس این برند روانه خط‌تولید کرد. LS یک سدان فول‌سایز بود که برای رقابت با دیگر سدان‌های فول‌سایز معروف اروپایی و آمریکایی طراحی و تولید شد. عمر نسل نخست لکسوس LS بعد از گذشت پنج سال به‌سر رسید و در سال 1994 لکسوس آن را از خط تولید کنار زد. هم‌زمان با این اتفاق شاهد معرفی نسل دوم و آغاز تولید آن بودیم. در این نسل شاهد افزایش قدرت تولیدی موتور و همچنین افزایش تنوع گیربکس‌های اتوماتیک هستیم و در سال 2000 نوبت به‌نسل سوم LS رسید و در کنار تغییرات مختصری که در بخش فنی رخ داده بود، شاهد طراحی کاملا جدید نیز بودیم. درتاریخچه لکسوس LS، سال 2006 را باید یک سال مهم دانست و در آن سال، لکسوس نسل چهارم LS را با تغییراتی قابل توجه معرفی کرد. در کنار طراحی و امکانات جدید، شاهد تحولات مهم در بخش فنی خودرو نیز بودیم و برای نخستین‌بار در تاریخ، قدرت تولیدی LS به‌بالای 300 اسب‌بخار رسید و حتی در یکی از نسخه‌ها می‌توانستید از قدرت بالای 400 اسب‌بخار نیز بهره‌مند شوید. پیشرانه هیبرید، گیربکس هشت‌سرعته و همچنین گیربکس CVT از دیگر ویژگی‌هایی بودند که برای نخستین‌بار در لکسوس LS رویت می‌شد. علاوه‌بر این نسل چهارم LS دیگر تنها به‌صورت دیفرانسیل‌عقب عرضه نمی‌شد و در کنار آن می‌توانستید نسخه چهارچرخ‌محرک را نیز سفارش دهید. عمر نسل چهارم LS به‌مراتب بیشتر از سه نسل قبل از خود بود و به‌تنهایی به‌مدت یک دهه روی خط تولید ماند. بالاخره درسال 2017 نسل جدید این سدان فول‌سایز لوکس ژاپنی به‌عنوان نسل پنجم معرفی شد.

مقایسه آخرین مدل از لکسوس LS موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی


LS ما
حضور جدی لکسوس LS در بازار ایران تنها به‌نسل چهارم آن ختم می‌شود و حدود 14 سال پیش لکسوس LS وارد بازار ایران شد. به‌عبارت دیگر، نسل چهارم این سدان فول‌سایز لوکس در همان سال‌های اولیه عرضه خود به‌بازار جهانی، در بازار کشورمان نیز به‌فروش رسید. تا سال 2012 دو نسخه قبل از فیس‌لیفت و فیس‌لیفت اول از LS در ایران عرضه شد که از نظر ظاهری تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. تمام LS های عرضه‌شده در طول حدود چهار سال در کشورمان از نوع LS460 هستند و البته تعداد انگشت‌شماری از فیس‌لیفت دوم این نسل هم موفق شد وارد ایران شود؛ اما هرگز به‌صورت رسمی در بازار کشورمان حضور نداشت. اکثر LS460 هایی که این روزها در بازار خودروهای دست‌دوم به‌فروش گذاشته شده‌اند متعلق به‌سال 2008 هستند. LS460 یکی از معدود خودروهایی بود که در زمان عرضه خود به‌بازار هر آنچه از آپشن‌های رفاهی انتظار داشتید را برای شما فراهم می‌کرد. با وجود این‌که LS460 در باطن یک خودرو بسیار لوکس با امکانات رفاهی فراوان است، اما در ظاهر شاهد یک طراحی ساده و به‌دور از هر نوع زرق و برقی داشته باشد و تنها چیزی که ظاهر LS460 را جذاب و با ابهت کرده، ابعاد بسیار بزرگش است. با این تفاصیل LS460 تنها مشتریانی را مجذوب خود می‌کرد که می‌خواستند به‌دور از جلب‌توجه دیگران از سواری یک خودرو بسیار لوکس لذت ببرند. دربازاری همچون ایران که اکثر مشتریان به‌دنبال تجملات و جلب‌توجه هستند، لکسوس LS460 آن‌طور که باید نتوانست فروش بالایی را تجربه کند. این قصر متحرک دو تنی از یک نیروگاه هشت‌سیلندر 4.6 لیتری برای به‌حرکت در آمدن استفاده می‌کرد که به‌صورت تنفس‌طبیعی 380 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد. همچنین گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به‌چرخ‌های عقب را برعهده داشت. شاید یک خودرو 5.2 متری سنگین‌وزن با طراحی ساده همچون LS460 در نگاه نخست تنبل به‌نظر برسد، اما درون کابین این خودرو تنها 5.7 ثانیه زمان نیاز دارید تا از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسید و با این حساب باید LS460 را یک سدان فول‌سایز تند و تیز دانست. حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر برساعت اعلام شده و برای پیمودن هر صدکیلومتر به‌صورت ترکیبی به 11.1 لیتر بنزین نیاز دارد.

مقایسه آخرین مدل از لکسوس LS موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

LS آن‌ها
نسل جدید یا همان نسل پنجم لکسوس LS در سال 2017 وارد خط تولید شد و در سال 2020 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت. مدل فیس‌لیفت‌شده این خودرو به‌عنوان محصول 2021 روانه بازار جهانی شد و هم‌اکنون درحال عرضه است. در نسل جدید اگر از تحولات طراحی و اضافه شدن آپشن‌های جدید با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بگذریم، به‌بخش فنی خودرو می‌رسیم. جایی که برای نخستین‌بار گیربکس 10 سرعته اتوماتیک در آن به‌چشم می‌خورد. البته این مهم‌ترین تحول فنی نسل جدید لکسوس LS نیست. چراکه مهم‌تر از همه این‌ها، شاهد حذف موتورهای بزرگ هشت‌سیلندر و جایگزینی موتورهای کوچک‌تر شش‌سیلندر هستیم. بعد از گذشت نزدیک به سه‌دهه، اکنون باید با موتورهای هشتسیلندر LS خداحافظی کنیم. درحال حاضر LS جدید را از نظر فنی می‌توان در سه‌نسخه خریداری کرد. نسخه اول که LS350 نام دارد، مجهز به‌موتور شش سیلندر 3.5 لیتری تنفس‌طبیعی است. با این‌که قدرت تولیدی این مدل به‌پای قدرت نسل پیشین LS نمی‌رسد، اما باز هم بالای 300 اسب‌بخار قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد. نسخه دوم LS500 بوده و دارای یک موتور شش‌سیلندر 3.4 لیتری است و با وجود این‌که حجم موتور این مدل حدود 0.1 لیتر کمتر است، اما به‌کمک توربوشارژر بیش از 400 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. درنهایت به‌نسخه آخر می‌رسیم که با نام LS500h شناخته می‌شود. این نسخه به‌همان موتور شش‌سیلندر 3.5 لیتری نسخه قبلی مجهز است؛ با این تفاوت که به‌جای توربوشارژر از موتور برقی بهره می‌برد. همان‌طور که از حرف h در پسوند نام آن پیداست، این خودرو نسخه هیبرید از LS بوده و از نظر قدرت تولیدی در میان این سه‌نسخه در حد وسط قرار می‌گیرد.

این کجا و آن کجا!
نزدیک‌ترین نسخه از نسل جدید LS که می‌توان برای مقایسه با لکسوس LS460 موجود در ایران انتخاب کرد، نسخه LS500 است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، LS500 از موتوری کوچک‌تر نسبت به LS460 بهره می‌برد که دو سیلندر و 1.1 لیتر حجم کمتری دارد. البته حضور توربوشارژر درکنار پیشرفت مهندسی گروه تویوتا سبب شده است قدرت تولیدی LS500 با 76 اسب‌بخار افزایش نسبت به‌قبل اکنون به 416 اسب‌بخار برسد. همچنین گشتاور خودرو نیز با 99 واحد رشد به‌عدد 599 نیوتون‌متر رسیده است. با وجود این‌که موتور کوچک‌تر روی LS جدید نصب شده، اما درمجموع وزن خودرو نسبت به‌نسل قبل حدود 0.2 تن افزایش یافته است. با این حال LS500 باز هم وضعیت بهتری از نظر شتاب داشته و با 0.9 ثانیه اختلاف دارای شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه‌ای است. همچنین مصرف سوخت نیز 0.9 واحد کاهش یافته و به 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است. پلت‌فرم همچون گذشته دیفرانسیل‌عقب بوده، اما گیربکس 10 سرعته اتوماتیک بخش جدید دیگری از مشخصات فنی LS جدید است. قیمتی که اکنون بعد از گذشت 14 سال برای لکسوس LS460 مدل 2008 در ایران ارائه می‌شود، در محدوده دو میلیارد و 950 تا سه‌میلیارد و 200 میلیون تومان است. این درحالی است که شما می‌توانید مشابه همین خودرو را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بازه قیمتی 396 تا 495 میلیون‌تومان خریداری کنید. بله؛ به‌عبارت بهتر می‌توان گفت لکسوس LS460 اکنون در ایران هفت برابر ارزش واقعی‌اش درخارج از کشور به‌فروش می‌رسد که اختلاف وحشتناکی است. جالب است بدانید قیمت لکسوس LS500 صفرکیلومتر مدل 2022 هم‌اکنون در خارج از کشور از دو میلیارد و 754 میلیون‌تومان شروع می‌شود. در اصل ما در ایران با پول یک LS500 صفرکیلومتر مدل 2022، تنها صاحب یک LS460 کارکرده 14 ساله می‌شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =