ون تمام‌الکتریکی فیات

با آن که برخی خودروسازان در یکی، دو سال اخیر و با گسترش شیوع ویروس کرونا، رونمایی از مدل‌های خود را به‌تعویق انداخته‌اند اما برخی دیگر برنامه‌های خود را با وجود تمام مشکلات تسریع بخشیده و از مدل‌های جدیدی رونمایی کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با آن که برخی خودروسازان در یکی، دو سال اخیر و با گسترش شیوع ویروس کرونا، رونمایی از مدل‌های خود را به‌تعویق انداخته‌اند اما برخی دیگر برنامه‌های خود را با وجود تمام مشکلات تسریع بخشیده و از مدل‌های جدیدی رونمایی کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد بازار ون‌ها برای برخی خودروسازان بزرگ، از جذابیت بسیاری برخوردار شده است. درهمین‌راستا خودروسازان مطرح جهانی به‌ویژه اروپایی‌ها در تلاشند تا محصولات تازه خود را هرچه سریع‌تر به این بازار برسانند. با آنکه از ابتدای سال 2022 تنها دوماه سپری شده است اما تولیدکنندگان بزرگ اروپایی در همین مدت‌زمان محدود از سه نسخه ون برای بازارهای جهانی رونمایی کرده‌اند و در این سگمنت به رقابت پرداخته‌اند. فیات، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن سه خودروساز ارشدی هستند که در کنار تازه‌واردهای این صنعت در دوماه ابتدایی سال 2022، از جدیدترین ون‌ خود رونمایی کرده‌اند.

اولیس؛ ون تمام‌الکتریکی فیات
خودروسازی فیات از بازگشت دوباره ون Ulysse پس از 10سال خبر داده و از نسخه الکتریکی آن رونمایی کرده است. اولیس از یک موتور برقی با 136اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد و براساس اعلام فیات سرعت این خودرو 130کیلومتر بر ساعت است. این ون الکتریکی از دو باتری مختلف 50 یا 75کیلووات ساعتی در دسترس خواهد بود. نسخه مجهز به پک باتری بزرگ‌تر می‌تواند در حالت شارژ کامل 330 کیلومتر مسافت را طی کند. این ون برقی دارای سیستم شارژ سریع 100 کیلوواتی بوده و طی 45 دقیقه شارژ می‌توان انرژی ذخیره شده در باتری‌های خود را به 80 درصد برساند. این ون در دو مدل هفت و هشتنفره قابل سفارش است. هدف از تولید این ون، تامین ناوگان تاکسیرانی، هتل‌ها یا شرکت‌هایی هستند که قرار است از خودروهای پاک بهره ببرند. فیات اظهار کرده که ون اولیس Ulysse را می‌توان به صورت هفت یا هشت نفره سفارش داد. همچنین طبق اعلام فیات امکان شخصی‌سازی این ون الکتریکی نیز وجود دارد؛ 12 حالت برای مدل هشت نفره و 16 حالت برای مدل هفت نفره.

اضافه‌شدن پیشرانه‌ الکتریکی در به‌روزرسانی «ویتو»مرسدس بنز

شرکت مرسدس‌بنز در ابتدای سال 2021، از ون ویتو رونمایی کرده است. گرچه این ون مانند مدل فیات تنها در نسخه الکتریکی تولید نمی‌شود اما در برخی بازارها نیز مدل الکتریکی آن تولید خواهد شد. البته این مدل قرار است نسخه به‌روزرسانی‌شده ویتو باشد که از نظر ظاهری تغییرات چندانی نسبت‌به مدل قبلی ندارد. ازجمله مهم‌ترین تغییراتی که در کابین آن اتفاق افتاده است می‌توان به اضافه شدن یک صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 7اینچی، دوربین دیدعقب بهتر و آینه دیدعقب دیجیتال اشاره کرد. پیشرانه‌های قابل‌سفارش برای ون ویتو در بازار اروپا از تنوع بالایی برخوردار هستند، این در حالی است که مدل بنزینی در این بازار عرضه نخواهد شد. پیشرانه‌های در دسترس این خودرو شامل یک‌موتور چهار سیلندر توربودیزلی در یک مدل ۱.۷لیتری با ۱۰۲ و ۱۳۶اسب‌بخار قدرت و یک مدل ۲لیتری در نسخه‌های ۱۶۳، ۱۹۰ و ۲۳۶اسب‌بخاری خواهند بود. این پیشرانه‌ها با گیربکس‌های 6 و 9سرعته در دسترس خواهند بود. پیشرانه الکتریکی ویتو نیز ۲۰۱اسب‌بخار قدرت دارد و روی چرخ‌های جلو نصب‌شده، به یک پک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی لیتیم-یونی مجهز بوده و ظرفیت پیمایش الکتریکی برابر با ۴۲۱ کیلومتر دارد. شارژ باتری این خودرو از ۱۰ تا ۸۰درصد با استفاده از شارژر سریع ۱۱۰کیلوواتی فقط ۴۵دقیقه زمان خواهد برد، ولی اگر از یک شارژر ۱۱کیلوواتی خانگی استفاده کنید، برای شارژ کامل پک باتری باید ۱۰ساعت تقریبا صبر کنید. نسخه الکتریکی این ون ظرفیت ۹سرنشین را دارد.

رونمایی از «آیدی‌باز» فولکس‌واگن
فولکس واگن، دیگر خودروساز اروپایی است که از ابتدای سال 2022 برنامه‌هایی برای تولید مدل‌های تازه خود در نظر گرفته، این خودروساز در نظر دارد در نیمه نخست سال جاری میلادی ون آیدی‌باز را روانه بازار کند. ون این خودروساز برخلاف دیگر مدل‌ها در دو نسخه باری و مسافری تولید خواهد شد. آیدی‌باز تنها در نسخه یک‌موتوره و به صورت عقب محرک و با یک موتور الکتریکی 201اسب‌بخاری به بازار عرضه می‌شود. یک پک باتری لیتیوم-یونی 77 کیلووات ساعتی نیز برای این ون در نظر گرفته شده است. بیشینه سرعت این خودرو در هر دو مدل باری و مسافری به 145 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و ظرفیت حمل پنج سرنشین را در مدل مسافری خواهد داشت. نسخه باری آیدی‌باز دارای سه صندلی در ردیف جلو بوده و دارای 1900 لیتر فضای بار در عقب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

آخرین اخبار