روغن‌پایه

براساس آمار و اطلاعات، صادرات روغن پایه روسیه در ماه دسامبر پس از کاهش 11درصدی در نوامبر، 21درصد افزایش یافته بود و پایانِ خوبی را برای سال پرنوسانی که با کمبود عرضه همراه بود، رقم زد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آمار و اطلاعات، صادرات روغن پایه روسیه در ماه دسامبر پس از کاهش 11درصدی در نوامبر، 21درصد افزایش یافته بود و پایانِ خوبی را برای سال پرنوسانی که با کمبود عرضه همراه بود، رقم زد. دنیس واراکسین، تاجر روغن‌پایه موسسه DYM Resources در یک بیانیه خبری گفت: «در ماه دسامبر، روسیه 123 هزار تن روغن‌پایه به خارج کشور تحویل داد که بالاترین حجم ماهانه در کل سال است.»
این درحالی است که روسیه در ماه نوامبر 102 هزار تن روغن‌پایه صادر کرده بود که در مقایسه با بارگیری‌های اکتبر 11درصد کاهش داشت. به‌گفته موسسه برلینی، این روند به توقف فصلی صادرات آبی مربوط بوده زیرا یک ماه زودتر از حد معمول آغاز شد. این شرایط نشان داد صادرات از بنادر کلیدی دریای سیاه از 21هزار تن در نوامبر به 28هزار تن در دسامبر افزایش یافته بود البته 33درصد آن به‌صورت ماهانه افزایش یافت و بهترین نتیجه برای سال به حساب می‌آمد. صادرات روغن‌پایه روسیه از بنادر دریای بالتیک با رشد 7درصدی به 42هزار تن در دسامبر رسید،‌ رقمی که در نوامبر برابر با 39 هزار تن بود. واراکسین افزود: «در ماه دسامبر صادرات به قزاقستان دوبرابر کمتر از نوامبر بود. البته این امر مربوط به تقاضای اندک فصلی در طول دوره سرد سال است.» DYM در ماه دسامبر 22درصد افزایش صادرات روغن‌پایه را از طریق راه‌آهن روسیه ثبت کرد. به‌گفته واراکسین صادرات از طریق راه‌آهن به بلاروس 43درصد و به لیتوانی 46‌درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است. این تاجر بین‌المللی گفته بود عرضه روغن‌پایه در بازار داخلی روسیه در ماه نوامبر با 6درصد کاهش به 116 هزار تن رسید که در مقام مقایسه با ۱۲۳ هزار تن در ماه اکتبر عرضه شده بود. DYM دریافت صادرات ریلی دسامبر شرکت Lukoil از ولگوگراد به 23هزار تن رسیده؛ این در حالی است که بارگیری‌های نوامبر به میزان 21 هزار تن ثبت شده بود. صادرات روغن پایه پالایشگاه پرم‌لوک‌اویل در ماه دسامبر 21درصد و همچنین پالایشگاه نووکوی‌بیشفسک روس‌نفت 29‌درصد نسبت به نوامبر خروجی خود را افزایش دادند. واراکسین ادامه داد: «انتظار می‌رود پالایشگاه لوک‌اویل در پرم به‌دلیل شروع تعمیرات، تولید روغن‌پایه خود را در ماه مارس کاهش دهد.» به‌گفته‌ او در پایان ماه مارس، روس‌نفت درحال برنامه‌ریزی برای شروع تعمیر و نگهداری در پالایشگاه نووکوی‌بیشفسک خواهد بود و احتمالا صادرات روغن‌پایه خود را از ماه ژوئن از سر خواهد گرفت. این شرایط درحالی مطرح بودند که هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد طی دو هفته چنین تغییراتی در ارزش نفت خام و شرایط صادراتی محصولات روسی پیش خواهد آمد. در هرصورت پیش‌بینی می‌شود ارقامی که طی ماه گذشته میلادی روند صعودی به‌خود گرفته بودند، در ماه مارس به سمت نزولی شدن حرکت می‌کنند و شاید هم در ماه جاری میلادی بدترین شرایط رقم بخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =