جنگ روسیه

حمله برنامه‌ریزی‌شده و گسترده روسیه به‌اوکراین تاثیرات دومینویی زیادی را بر صنعت‌خودرو و زنجیره‌تامین این صنعت گذاشته است. این حمله همچنین بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی را به‌تعلیق یا انتقال فعالیت‌هایشان به‌کشورهای دیگر واداشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،حمله برنامه‌ریزی‌شده و گسترده روسیه به‌اوکراین تاثیرات دومینویی زیادی را بر صنعت‌خودرو و زنجیره‌تامین این صنعت گذاشته است. این حمله همچنین بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی را به‌تعلیق یا انتقال فعالیت‌هایشان به‌کشورهای دیگر واداشته است. در اینجا به‌برخی تاثیرات جنگ ویرانگر پوتین علیه اوکراین بر صنعت‌خودرو جهان نگاهی می‌اندازیم:

عدم‌اطمینان هیوندای
هیوندای اعلام کرده تصمیم نگرفته چه‌زمانی فعالیت‌های کارخانه‌ خود را در سن‌پترزبورگ از سر بگیرد. این کمپانی روسی به‌مشکلات موجود در تحویل قطعات مورد نیاز خود اشاره کرده است.

توقف تولید آئودی در آلمان
تولید مدل‌های A4 و A5 در کارخانه این شرکت آلمانی واقع در اینگولشتات آلمان از تاریخ هفتم تا یازدهم مارس (16 تا 21 اسفند) به‌حالت تعلیق درخواهد آمد. در نکراسولم (شهری دیگر در آلمان) نیز خط‌تولید مدل‌های A6 و A7 بین روزهای 16 تا 23 اسفند تعطیل خواهد شد. آئودی دلیل تعطیلی خط‌تولید خود را کمبود قطعات مورد نیاز اعلام کرده که به‌باور مدیران این شرکت با توجه به‌اوضاع جنگ اخیر ادامه خواهد داشت.

تغییر شیفت کاری کارخانه‌های مرسدس‌بنز
مرسدس‌بنز انتظار دارد با کم شدن موجودی برخی قطعات مورد نیازش که در اوکراین تولید می‌شدند، تولید برخی کارخانه‌هایش کاهش یابد. این خودروساز آلمانی گفته برنامه‌ریزی شیفت‌های کارخانه‌هایش تغییر خواهد کرد؛ اما هدفش این است که هر طور شده جلو توقف کامل تولید را در کارخانه‌هایش بگیرد.

تحریم روسیه توسط گروه فولکس‌واگن
گروه خودروسازی فولکس‌واگن به‌خودروسازانی پیوسته که فعالیت‌ خود را در روسیه متوقف کرده‌اند و در واکنش به‌حمله این کشور به‌روسیه صادرات و تولیدات محلی خود را متوقف کرده‌اند. این اقدام فولکس‌واگن فعالیت‌های دو کارخانه این گروه خودروسازی را که به‌تولید مدل‌های دو برند فولکس‌واگن و اشکودا اختصاص دارد، به‌حالت تعلیق درخواهد آورد. برندهای پورشه، لامبورگینی و بنتلی که از زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌روند، در میان ثروتمندان روسی بسیار پرطرفدار هستند.

توقف تولید پورشه
پورشه درحال تعطیل کردن تولید خود در کارخانه لایپزیگ آلمان است که در آن مدل‌های پانامرا و ماکان تولید می‌شود. دلیل این تصمیم پورشه نیز اختلال در زنجیره‌تامین ناشی از بحران اوکراین اعلام شده است.

توقف صادرات به‌روسیه از سوی نیسان
نیسان صادرات محصولاتش به‌روسیه را به‌خاطر چالش‌های لجستیکی موجود به‌خاطر بحران اوکراین متوقف کرده است. این خودروساز ژاپنی که سال گذشته 53 هزار دستگاه خودرو در روسیه به‌فروش رسانده انتظار دارد چالش‌های بیشتر به‌توقف تولیدات محلی در روسیه منجر شود.

توقف تولید بزرگ‌ترین خودروساز روسیه
آوتوواز به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز روسیه اعلام کرده روز شنبه تولیدات خود را در دو کارخانه‌اش واقع در توگالیتی و ایژوشک متوقف کرده و این تعطیلی به‌خاطر کمبود قطعات الکترونیکی تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

کاهش تولید در اروپا
خودروسازان از جمله فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و پورشه در تولید خود دچار مشکلات زیادی شده‌اند؛ زیرا این شرکت‌ها کابل‌های مورد نیاز در محصولات خود را از شرکت‌هایی واقع در غرب اوکراین تامین می‌کنند که حالا به‌خاطر وقوع جنگ مجبور به‌توقف فعالیت‌های خود شده‌اند و درنتیجه مخاطبان خود را تا حدی از دست خواهند داد.

تویوتا و توقف تولید و صادرات به روسیه
تویوتا اعلام کرد از روز جمعه تولید خود در روسیه را متوقف کرده و همچنین صادرات محصولاتش به‌این کشور نیز به‌خاطر اختلال موجود در زنجیره‌تامین تا اطلاع ثانوی به‌حالت تعلیق در خواهد آمد.
تویوتا پرفروش‌ترین برند ژاپنی در روسیه است و سالانه حدود 80 هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌اش واقع درسن‌پترزبورگ تولید می‌شود.

توقف فعالیت‌های فورد در روسیه
فوردموتور در واکنش به‌تهاجم روسیه به‌اوکراین، همکاری‌اش با جوینت‌ونچر سولرز را تا اطلاع ثانوی به‌حالت تعلیق در آورده است.

ریزش ارزش سهام رنو
با تلاش کشورهای مختلف برای تحت‌فشار قرار دادن اقتصاد روسیه درنتیجه تهاجم به‌اوکراین، ارزش سهام رنو به‌خاطر گستردگی فعالیت‌هایش در این کشور با کاهش شدید مواجه شده و به‌پایین‌ترین میزان خود از نوامبر سال 2020 رسیده است.

تشکیل دو کارگروه توسط استلانتیس
استلانتیس دو کارگروه ویژه را برای مقابله با آثار منفی حمله روسیه به‌اوکراین تشکیل داده است.
یکی از این کارگروه‌ها وظیفه نظارت بر تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات‌متحده و متحدانش بر اقتصاد روسیه و نحوه مدیریت کردن این تحریم‌ها توسط استلانتیس را برعهده دارد و کارگروه دیگر نیز وظیفه مراقبت از 71 کارمند این گروه خودروسازی در اوکراین را به‌عهده‌ گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =