وانت‌ها

وانت‌ها به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از صنعت حمل‌ونقل کشور در سال‌های اخیر جایگاه‌ ویژه‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ کمبود خودروهای سنگین به‌دلیل وابستگی بیش از حد خودروسازان به تولیدکنندگان داخلی باعث شد وانت‌ها بیش از پیش مورد استقبال متقاضیان صنعت حمل‌ونقل قرار بگیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»، وانت‌ها به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از صنعت حمل‌ونقل کشور در سال‌های اخیر جایگاه‌ ویژه‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ کمبود خودروهای سنگین به‌دلیل وابستگی بیش از حد خودروسازان به تولیدکنندگان داخلی باعث شد وانت‌ها بیش از پیش مورد استقبال متقاضیان صنعت حمل‌ونقل قرار بگیرند. با این‌حال اما به نظر می‌رسد کیفیت ساخت این خودروها از تقاضا عقب مانده است و محصولات موجود در بازار با اختلاف بسیاری نسبت‌به مدل‌های روز خارجی عرضه می‌شوند. گرچه خودروسازان و سازمان‌های مرتبط با حقوق مصرف‌کنندگان نیز از این وضعیت مطلع هستند اما همچنان برخی از این خودروها در خطوط تولید باقی مانده‌اند و در خلأ مدل‌های باکیفیت، در بازار داخلی جولان می‌دهند و مصرف‌کنندگان نیز که حق انتخاب دیگری ندارند، مجبور به استفاده از این خودروها هستند. با این‌حال، برخی کارشناسان خودروهای تجاری کشور بر این باورند عامل اصلی استمرار تولید این خودرو نبود قوانین سختگیرانه و عدم اصلاح روش‌های حمل‌ونقلی است.

ورود وانت‌ها به عرصه حمل‌ونقل سنگین
درحال‌حاضر وانت‌های کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین خودروهای ناوگان حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود. اگرچه این خودروها نباید در مسیرهای بین‌شهری همراه با بار تردد داشته باشند، اما وانت‌های تولید داخل پابه‌پای خودروهای سنگین در جاده‌ها تردد می‌کنند و هیچ قانون یا عامل بازدارنده‌ای مانع از فعالیت این خودروها نمی‌شود. این در حالی است که کیفیت پایین ساخت و ایمنی بسیار کم برخی از این خودروها، در سال‌های اخیر مساله‌ساز شده و خسارات بسیاری را به ویژه در جاده‌های بین‌شهری به وجود آورده است. فربد زاوه در این خصوص به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «در هیچ کشوری بارهای بین‌شهری توسط وانت‌ها حمل نمی‌شوند.»
نیاز به قانون‌گذاری برای تغییر روش استفاده از وانت‌ها

پیش از این بارها ازسوی متخصصان صنعت حمل‌ونقل و پلیس راهور و سایر سازمان‌ها خواسته شده بود که خودروهای بی‌کیفیت ساخت داخل که شامل برخی وانت‌بارها هم می‌شوند، از خطوط تولید حذف و هرچه سریع‌تر فروش آن‌ها متوقف شود. گرچه قرار بود تولید برخی از این مدل‌ها که در گزارش‌های بازرسی کیفی کشور نیز کارنامه چندان درخشانی ندارند، متوقف شود با این‌حال تا امروز نه‌تنها تولید این خودروها پابرجاست، بلکه مدل‌های دیگری هم به سبد محصولات خودروسازان تجاری اضافه شده است. آن‌طور که این کارشناس صنعت حمل‌ونقل کشور عنوان کرد عامل اصلی مشکلات این حوزه، قوانین استفاده از این خودروهاست. به‌گفته زاوه؛ این قوانین آن طور که باید در تولید وانت‌بارها سختگیری ایجاد نمی‌کند و ازسوی‌دیگر مانع از تردد این خودروها در مسیرهای بین‌شهری نیز نمی‌شود. وی در این خصوص اظهار کرد: «قرار بر این بود افرادی که توان خرید کامیون‌ و کشنده ندارند، با خرید وانت‌های ارزان‌، در حوزه حمل‌ونقل مشغول به‌کار شوند، اما این خودروها به مشکل بزرگی برای ایمنی جاده‌های کشور تبدیل شدند و مسائل بسیاری مانند یارانه سوخت نیز مشکلات دیگری را برای این صنعت به وجود آورده است.»
وی درخصوص نبود قوانین سختگیرانه برای تردد این خودروها بیان کرد: «در هیچ کشوری وانت‌های مشابه امکان جابه‌جایی دو تن بار را ندارند. خودروهای شش تن نباید مجوز ورود و تردد به جاده‌ها را داشته باشند، درحالی‌که همچنان در کشور ما این اتفاق می‌افتد.»
وی در ادامه افزود: «در کل اروپا یا چین، هیچ وانتی را درحال بارگیری یا تردد در جاده‌های بین‌شهری نمی‌بینیم. تنها کشوری که مانند ایران از وانت برای حمل‌ونقل‌های نسبتا سنگین استفاده می‌کند، هند است. باید برای اصلاح حمل‌ونقل از طریق خودروهای مناسب، روش‌ها اصلاح شوند.»

تغییر تفکر و قانون؛ لازمه دستیابی به کیفیت بالا

زاوه با اشاره به کیفیت وانت‌های ساخت داخل اظهار داشت: «در شرایطی که صنعت خودرو دنیا به سمت تولید و عرضه خودروهای پاک می‌رود، اما همچنان در کشور ما وانت‌هایی ساخته می‌شوند که متاسفانه به ازای هر 100کیلومتر، 18 تا 23 لیتر مصرف می‌کنند؛ یعنی هیچ گامی به سمت پاک‌شدن این خودروها برداشته نشده است.» زاوه همچنین افزود: «در کنار مصرف سوخت بالا، این خودروها از نظر کیفی و ایمنی نیز در سطح پایینی قرار دارند که امکان رقابت آن‌ها با مدل‌های خارجی را به شدت کاهش می‌دهد.» وی افزود: «البته تردد این خودروها در شهرها و جاده‌های بین‌شهری نیز خسارات بسیاری را به بار و سرنشین وارد کرده که نیاز به حذف هرچه سریع‌تر آن‌ها را نشان می‌دهد.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «لازم است تفکر تولید وانت‌ها و قانون‌گذاری آن‌ها تغییر کند تا شاهد ورود مدل‌های جدیدتر و البته باکیفیت‌تری به بازار داخلی باشیم.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    شرکت خودروسازی فورد علاوه بر تولید خودروهای شاسی بلند خودرو وانت هم تولید می کند در این حد پیشرفت کرده اند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =