برقی‌سازی خودروهای تجاری

ارزش بازار جهانی خودروهای تجاری در سال 2021 به 1.71تریلیون دلار رسیدن و انتظار می‌رود تا سال 2030 این رقم به 3.07تریلیون‌دلار برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارزش بازار جهانی خودروهای تجاری در سال 2021 به 1.71تریلیون دلار رسیدن و انتظار می‌رود تا سال 2030 این رقم به 3.07تریلیون‌دلار برسد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است طی این 10سال، نرخ رشد مرکب سالانه 6.8درصد افزایش یابد. اگرچه مطالعه بازار جهانی خودروهای تجاری در این سال‌ها نشان داده است رشد این بازار به کندی اتفاق افتاده اما پیش‌بینی می‌شود عملکرد کلی فروش در خودروهای تجاری، به ویژه در کشورهای در حال توسعه تا سال 2030 بهبود یابد. اهمیت استفاده از خودروهای تجاری و ورود تکنولوژی‌های روز به صنعت این خودروها، باعث شده تا تقاضای این محصولات افزایش یابد. این در حالی است که برخی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه و روبه رشد، نقش بیشتری در توسعه این صنعت تا سال 2030 ایفا خواهند کرد.

انتظار رشد بازار در 10 سال آینده

تقاضا و سطح فروش خودروهای تجاری در تمام کشورهای پیشرفته و درحال پیشرفت بستگی به عوامل و فاکتورهای بسیاری دارد. از این رو در 10سال آینده اما پیش‌بینی می‌شود موارد بسیاری ازجمله دیجیتالی‌سازی به همراه ورود فناوری‌های پیشرفته به این خودروها، عامل اصلی افزایش تقاضا باشند. همچنین انتظار می‌رود با افزایش هزینه‌های زیرساختی و تشدید ساخت‌وساز و بازسازی در بسیاری از کشورها، رشد بازار خودروهای تجاری در سال‌های آینده افزایش یابد. در سال‌های گذشته توسعه بازار خودروهای تجاری، ارتباط نزدیکی با رشد اقتصاد جهانی داشت اما آمارها حاکی از آن است که این رابطه متقابل به سرعت در حال فروپاشی است. ازسوی‌دیگر باید به این موضوع توجه داشت که تقاضا برای فناوری‌ها و راهکارهای خاص حمل‌ونقل توسط مصرف‌کنندگان،‌ ادغام خدمات و افزایش محبوبیت حمل‌ونقل متصل، برخی روندهای اصلی هستند که رشد بازار خودروهای تجاری را شکل می‌دهند.

سیاست‌ دولت‌ها؛ عامل اصلی تحریک تقاضا

فاکتور اصلی که در تمام سال‌ها روی بازار خودروهای تجاری هر یک از کشورها تاثیرگذار بوده، سیاست‌های اتخاذشده ازسوی دولت‌هاست. دولت‌ها، سیاست‌ها و مقررات مختلفی را برای مدیریت موثر تولید و واردات و صادرات این خودروها در نظر می‌گیرند که تاثیر بسیاری بر حجم تقاضا برای این خودروها دارد. تعرفه‌های وضع‌شده برای واردات و صادرات و قوانین تولید در هر کشوری، به‌طور مستقیم بر قیمت نهایی محصولات موجود در بازار اثر می‌گذارد. در همین راستا قوانین ایجادشده توسط دولت‌ها، درنهایت بر وضعیت فروش و تقاضای خودروهای تجاری تاثیرگذار است. بنابراین انتظار می‌رود فروش خودروهای تجاری در آینده به ویژه در دوره مورد پیش‌بینی این گزارش همچنان براساس سیاست‌های هر کشور متناوب باشد.

سهم 76درصدی تجاری‌های سبک از بازارهای جهانی

در سال 2020، خودروهای تجاری سبک با سهم قابل توجهی در حدود 76درصد، بازار خودروهای تجاری جهانی را رهبری کردند و پیش‌بینی می‌شد جایگاه خود را در این دوره حفظ کنند. ماهیت دینامیکی این خودروها که امکان ادغام فناوری‌های پیشرفته را فراهم می‌کند، به رشد این بخش کمک می‌کند. علاوه‌بر این انتظار می‌رود ظهور موتورهای برقی و باتری‌دار وسایل نقلیه باعث افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری سبک در سال‌های آینده شود. رشد در صنایع مختلف که نیازمند خودروهای سبک برای ناوگان خود هستند، عامل دیگری است که انتظار می‌رود تقاضا برای خودروهای تجاری سبک را به شدت افزایش دهد. درحال‌حاضر ظهور صنایع هوشمند سیستم‌های مدیریت ناوگان را ارتقا داده است. نیاز به نظارت، ردیابی و مدیریت موثر سیستم‌های تحویل محصول در زمان واقعی، نیاز به وسیله نقلیه هوشمند و موثر را برانگیخته است. این امر به افزایش قابل‌توجه فروش خودروهای تجاری سبک در آینده نزدیک نسبت داده می‌شود.

پیش‌بینی افزایش تقاضا برای اتوبوس‌ها

ازسوی‌دیگر بخش اتوبوس‌ها به‌دلیل افزایش تقاضا آن در بخش مراقبت‌های بهداشتی و گردشگری، انتظار می‌رود در طول دوره تحلیل موردتوجه قرار گیرند. اتوبوس مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حمل‌ونقل است که بر فروش آن در بازار جهانی وسایل نقلیه تجاری تاثیر مثبت دارد. علاوه‌بر این دولت‌های مناطق مختلف به‌طور قابل‌توجهی بر حمل‌ونقل سبز متمرکز شده‌اند و به سرعت اتوبوس‌های سنتی و سایر روش‌های حمل‌ونقل عمومی را با وسایل‌نقلیه هوشمند و برقی جایگزین کرده‌اند که به طور برجسته به رشد این بخش کمک می‌کند. ازسوی‌دیگر، بخش لجستیک به دلیل رشد فعالیت‌های تجاری در سراسر جهان، در چند سال گذشته شاهد تقاضای برجسته‌ای بوده است. علاوه بر این، این بخش به‌دلیل افزایش نفوذ تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی، سهم درآمد قابل‌توجهی را در سال 2019 به خود اختصاص داد. تغییر روند مصرف‌کننده برای خرید آنلاین، رشد بخش تجارت الکترونیک را شکوفا کرده و در نتیجه رشد بازار برای بخش لجستیک را تقویت کرده است.

آسیا و اقیانوسیه؛ صدرنشین رشد تقاضا تا 2030

علاوه‌بر این، آسیا و اقیانوسیه بالاترین نرخ رشد را در دوره تحلیلی به ثبت رسانده است. این امر به افزایش زیرساخت‌های جاده‌ای همراه با افزایش امکانات تولیدی به دلیل مواد اولیه مقرون‌به‌صرفه و نیروی کار، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین نسبت داده می‌شود. علاوه‌بر این، به‌دلیل سیاست‌های مطلوب دولت‌های منطقه که انتظار می‌رود رشد بازار را به شدت تسریع کند، این منطقه برای رشد راه‌حل‌های حمل‌ونقل هوشمند بسیار امیدوارکننده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =