برقی‌سازی خودروهای تجاری

تکنولوژی الکتریکی‌سازی خودرو، به صنعت تجاری‌سازی دنیا نیز نفوذ کرده و تولیدکنندگان این سگمنت را بر آن داشته تا هرچه سریع‌تر مدل‌های الکتریکی را جایگزین مدل‌های دیزلی کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر رونق بسیاری در جوامع مختلف به‌ویژه کشورهای پیشرفته گرفته است. تکنولوژی الکتریکی‌سازی خودرو، به صنعت تجاری‌سازی دنیا نیز نفوذ کرده و تولیدکنندگان این سگمنت را بر آن داشته تا هرچه سریع‌تر مدل‌های الکتریکی را جایگزین مدل‌های دیزلی کنند. گرچه انتظار می‌رود، کامیون‌های الکتریکی ارزان‌تری در مقایسه با مدل‌های دیزلی داشته باشند اما آن‌طورکه انتظار می‌رود هنوز این خودروها به قیمت اصلی خود نزدیک نشده‌اند.
کاهش قیمت این خودروها در انتظار گسترش زنجیره تامین و افزایش حجم تولید مدل‌های الکتریکی است؛ موضوعی که در میان خودروهای تجاری شدت بیشتری درمقایسه‌با سواری‌ها دارد بنابراین توسعه مدل‌های الکتریکی در میان خودروهای تجاری زمان بیشتری را نسبت به سواری‌ها و مدل‌های سبک می‌طلبد.

کاهش قیمت 30درصد مدل‌های برقی
وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا مطالعه‌ای را منتشر کرده که براساس نشان می‌دهد تا سال 2030 تقریبا نیمی از کامیون‌های متوسط و سنگین که به‌عنوان مدل‌های بدون آلایندگی تولید می‌شوند، در مقایسه با خودروهای موتور احتراقی سنتی یا موتورهای دیزلی مشابه ارزان‌تری خواهند داشت.
یعنی اگر ارزیابی‌های این مطالعه محقق شود، تا یک‌دهه آینده تنها 30درصد خودروهای تجاری الکتریکی با قیمت ارزان‌تر تولید می‌شوند و 70درصد از آن‌ها قیمت‌هایی مشابه موتورهای دیزلی و احتراقی خواهند داشت.
این در حالی است که این ارقام مربوط به جوامع پیشرفته است و شاید در کشورهای جهان سوم و توسعه‌نیافته شاهد این موضوع نباشیم. باید به این موضوع توجه داشت که بازار تجاری‌های الکتریکی نیز در این شرایط تحت‌شعاع قرار می‌گیرند و ممکن است دستیابی به ناوگان پاک با تاخیر انجام شود.

افزایش تقاضای کامیون‌های پاک با بهبود مستمر فناوری‌ها
این مطالعه که توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر شده نشان می‌دهد که بهبود مستمر فناوری‌های مربوط به سوخت و وسایل نقلیه بدون آلایندگی باعث می‌شود کامیون‌های پاک در دهه آینده ارزان‌تر و در دسترس‌تر باشند. افزایش تقاضا برای استفاده از مدل‌های الکتریکی با باتری و خودروهای الکتریکی سلول سوختی در صنعت حمل‌ونقل باعث می‌شود تا بسیاری از کشورها به اهداف کاهش آلایندگی خود نزدیک شوند. برخی کشورها برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی در بخش حمل‌ونقل و پیشبرد اهداف خود در این زمینه، راه تولید و عرضه خودروهای الکتریکی را هموار کرد و در این مسیر به دنبال تقویت تولید داخل هستند تا بتوانند از این طریق قیمت نهایی تجاری‌های الکتریکی را کاهش دهند. وزیر انرژی آمریکا در این خصوص اعلام کرده است که مسیر روشنی را برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایجاد کرده‌اند تا از ناوگان دیزلی به سمت برقی حرکت کنند تا از این طریق هزینه‌های ناوگان را کاهش دهند و در عین حال با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کنند. رویکرد برخی دولت‌ها این است که حمل‌ونقل پاک را از طریق ثبات قیمت‌ سوخت، سرمایه‌گذاری در تولیدات داخلی و ایجاد یک شبکه ملی شارژ برای حمایت از وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر در جاده‌ها به واقعیت تبدیل کند.

پیش‌بینی توسعه تجاری‌های الکتریکی تا 2035
براساس آمارها وسایل نقلیه متوسط و سنگین کمتر از 5درصد از وسایل نقلیه موجود در جاده‌ها را تشکیل می‌دهند اما بیش از 20درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را بخش حمل‌ونقل تولید می‌کنند. درحال‌حاضر خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، بیش از یک‌سوم از گازهای گلخانه‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهند. یافته‌های کلیدی این گزارش نشان می‌دهد که تا سال 2035 می‌توان شاهد رقابت خودروهای متوسط و سنگین بدون آلاینده بود. همچنین این گزارش به‌طور خاص نشان می‌دهد که هزینه‌های کامیون‌های الکتریکی متوسط و سنگین بدون آلایندگی کمتر از کامیون‌های دیزلی مشابه خواهد بود.
انتظار می‌رود کامیون‌های برقی با باتری قبل از سال 2030 و کامیون‌های سنگین با برد کمتر از 500مایل تا سال 2035 رقابت‌پذیر شوند. انتظار می‌رود تا سال 2035 خودروهای برقی برای کامیون‌های سنگین مسافت طولانی با برد بیش از 500مایل در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند.

سرمایه‌گذاری روی زنجیره تامین؛ گام نخست کاهش قیمت
ازسوی‌دیگر باید این مهم را در نظر داشت که بهبود زنجیره تامین در راستای تولید خودروهای الکتریکی، منجر به تولید باتری‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای تمام مدل‌ها می‌شود.
توسعه زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ باعث می‌شود تا قیمت نهایی این خودروها کاهش یافته و در دسترس همه قرار گیرد. براساس قانون مربوط به ایجاد زیرساخت این خودروها، در آمریکا بیش‌از 7میلیارددلار برای زنجیره تامین باتری‌ها طی پنج سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد شد. براساس این قانون همچنین 7.5میلیارد دلار برای گسترش شبکه شارژ خودروهای الکتریکی تا 500هزار ایستگاه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

آخرین اخبار