روغن صنعتی

روغن صنعتی برای کاهش اصطکاک بین دو سطح کاربرد دارد. آنها از سطوح در برابر سایش و پارگی محافظت می‌کنند و انتقال حرارت ناشی از سایش را کاهش می‌دهند. اکثر روان‌کننده‌های مورداستفاده در صنعت پایه آلی دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روغن صنعتی برای کاهش اصطکاک بین دو سطح کاربرد دارد. آنها از سطوح در برابر سایش و پارگی محافظت می‌کنند و انتقال حرارت ناشی از سایش را کاهش می‌دهند. اکثر روان‌کننده‌های مورداستفاده در صنعت پایه آلی دارند. به‌عنوان‌مثال، دارای یک بخش نفتی یا روغن معدنی هستند. مواد افزودنی موجود در روغن‌دنده صنعتی طبقه‌بندی کلی روانکار را مشخص می‌کند و بر کیفیت و عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. روان‌کننده‌های دنده‌صنعتی معمولا به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند: روان‌کننده‌های دنده‌ای با فشار شدید (EP)، روان‌کننده‌های دنده‌مصنوعی، روان‌کننده‌های دنده EP مصنوعی، روان‌کننده‌های دنده پلی‌گلیکول مصنوعی، روان‌کننده‌های دنده‌مرکب و روان‌کننده‌های دنده درجه غذایی. روغن صنعتی با کاربردهای متعدد در طیف وسیعی از صنایع استفاده مانند خودرو، مهندسی، اتوماسیون، ساخت، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز وپزشکی استفاده می‌شوند. روغن‌ها و گریس‌های صنعتی نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کنند. آنها برای بهبود عملکرد ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و محافظت از آنها در برابر آسیب در حین کار استفاده می‌شوند. روغن صنعتی انواع مختلفی دارد و طبقه‌بندی آنها بر اساس منشأ و ترکیبات آنهاست. البته این نکات برخی از مهم‌ترین خواص روغن را نیز تعیین می‌کنند. علاوه‌بر سیستم افزودنی‌های مورداستفاده در فرمولاسیون، بر کاربرد آنها نیز تاثیر بیشتری می‌گذارند. هنگامی که صحبت از کاربردهای روغن صنعتی است، روان‌کننده‌های مایع در تمام صنایع استفاده می‌شوند. چه در شرایط و زمینه‌های سخت و چه از نظر ایمنی فرآیند و محصول، سیالات روان‌کننده صنعتی برای پشتیبانی از عملیات سنگین وجود دارند.

قابلیت ریختگی روغن صنعتی
از دیگر ویژگی‌های مهم روان‌کننده‌های مایع، قابلیت جریان در دماهای پایین یا نقطه ریزش آنهاست و درواقع نشان‌دهنده دمایی است که در آن روغن یخ نمی‌زند اما به جریان خود ادامه می‌دهد. از این رو، روانکاری را در دمای خارجی ممکن می‌کند.

روغن هیدرولیک همان روغن صنعتی است؟
نیرو در ماشین‌های هیدرولیک توسط روغن هیدرولیک منتقل می‌شود. روغن هیدرولیک از روغن‌ها و مواد افزودنی تشکیل شده است که برای انتقال نیرو و در عین حال به عنوان روان‌کننده و خنک‌کننده طراحی شده‌اند. روغن هیدرولیک در طیف وسیعی از دماها موثر است و سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی تجهیزات را کاهش می‌دهد. از روغن هیدرولیک به دلایلی مشابهِ روغن استفاده می‌شود، اما کاربرد وسیع‌تری در سیستم‌های خودرو مانند گیربکس‌های اتوماتیک، و همچنین ترمزهای برقی و فرمان دارد. سیستم‌های هواپیما نیز به مایعات هیدرولیک نیاز دارند. ویسکوزیته در انتخاب چنین روغنی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته روغن هیدرولیک با روغن‌های دیگر تفاوت دارد زیرا نه‌تنها روان‌کننده است، بلکه از طریق آن نیرو به سراسر سیستم هیدرولیک منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت روغن یک روان‌کننده و یک دستگاه انتقال نیرو است. این نقش دوگانه روغن هیدرولیک را منحصر به فرد می‌کند. این نوع روغن برای آنکه بتواند به عنوان یک وسیله انتقال نیرو بیشترین کارایی را داشته باشد، به مدول حجیم بالا (مقاومت بالا در برابر کاهش حجم تحت فشار) و شاخص ویسکوزیته بالا (نرخ کم تغییر ویسکوزیته با دما) نیاز دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =