وسایل نقلیه تجاری

پیش‌بینی می‌شود بازار وسایل نقلیه تجاری تا سال 2028 به نزدیک 2 تریلیون دلار برسد و دستکم 1.82تریلیون دلاری شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،پیش‌بینی می‌شود بازار وسایل نقلیه تجاری تا سال 2028 به نزدیک 2 تریلیون دلار برسد و دستکم 1.82تریلیون دلاری شود. براساس گزارش جدید سازمان تحقیقاتی گرند ویو (Grand View) انتظار می‌رود رشد صنایع ساختمانی و معدنی و به دنبال آن نیاز به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای باعث رشد این صنعت شود. همچنین مورد انتظار است رشد بی‌وقفه صنعت تجارت الکترونیک که صنعت لجستیک را به شدت متحول کرده است، تقاضا برای وسایله نقلیه تجاری را افزایش دهد. پیشرفت در فناوری و ادغام مداوم قابلیت‌های اتصال و ارتباط در وسایل نقلیه تجاری نیز نویدبخش رشد بازار در دوره پیش‌بینی شده است. لجستیک، بزرگ‌ترین بخش در سال 2020 بود و پیش‌بینی می‌شود در این دوره حجم این صنعت به 530 میلیارد و 85 میلیون دلار برسد. فعالیت‌های تجاری رو به رشد در اقتصادهای در حال توسعه همراه با تقویت زیرساخت لجستیکی برخی از عوامل اصلی هستند که انتظار می‌رود رشد در این بخش را هدایت کنند.

نقش تکنولوژی در گسترش بازار تجاری‌ها
بازار به‌طور پیوسته در راستای پیشرفت تکنولوژی و تغییر ترجیحات کاربران نهایی درحال تکامل است. نیاز به اطمینان از ایمنی و راحتی هنگام سفر، باعث پیشرفت‌های تکنولوژیکی می‌شود. به ‌یژه معرفی پلتونینگ کامیون‌ها توانسته است ایمنی را افزایش دهد. PLATOONING باعث می‌شود کامیون‌ها هنگام رانندگی با سرعت ثابت به یکدیگر نزدیک بمانند و شتاب و ترمز کمتری نیاز داشته باشند که در نتیجه مصرف سوخت را کنترل می‌کند. ناوگان کامیون‌های متصل نیز به‌طور بالقوه‌ای انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 10درصد کاهش می‌دهد. پلتونینگ نیز می‌تواند با اجرای ترمز خودکار به افزایش ایمنی کمک کند. به این ترتیب، استفاده کارآمد از جاده‌ها، کاهش ترافیک و تحویل کالا سریع تر از همیشه کمک می‌کند.

ویژگی‌های ایمنی جدید؛ انتخاب سرمایه‌گذاران و صاحبان ناوگان
مشتریانی که مایل به سرمایه‌گذاری در وسایل نقلیه تجاری هستند به دنبال خدمات اضافی مانند خدمات مالی، خدمات اجاره و خدمات لیزینگ هستند. افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های فردی روند دیگری است که به طور فزاینده‌ای در بازار اتخاذ می‌شود. شرکت‌های بزرگ یا شرکت‌های متوسط، معاملات مالی را به ویژه در راه‌حل‌های لیزینگ انتخاب می‌کنند. درعین حال، تمرکز ایمنی در خودروهای تجاری به تدریج از کاهش تاثیر تصادف به پیشگیری از تصادف تغییر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا مشتریان وسایل نقلیه مجهز به ویژگی‌های ایمنی جدید را انتخاب کنند که به‌طور بالقوه می‌تواند به جلوگیری از تصادف کمک کند.
افزایش دوباره تقاضای خودروهای تجاری با کاهش محدودیتهای کرونایی
شیوع همه‌گیری بیماری کووید-19 بر تقاضای خودروهای تجاری در سال 2020 تاثیر گذاشت. قرنطینه‌های اعمال‌شده در بخش‌های مختلف به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، چند صنعت و بخش صنعتی ازجمله تولید خودرو را تحت تاثیر قرار داد. حجم تولید جهانی خودرو در سال 2020 کاهش یافت که عمده دلیل آن کاهش حجم تولید در آمریکای‌شمالی و اروپا و سایر مناطق بود. زیرا تاسیسات تولید به‌عنوان بخشی از رویه‌های قرنطینه به‌طور موقت تعطیلی شدند. براساس گزارش سازمان بین‌المللی خودروسازی، تولید خودروهای تجاری جهانی در یک‌سال بیش‌از 15درصد کاهش یافت و از 91میلیون و 786هزار و 861 دستگاه در سال 2019 به 77میلیون و 621هزار و 582 دستگاه در سال 2020 رسید. اما دولت‌های مختلف به‌تدریج محدودیت‌ها را کاهش داده‌اند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند با دستوراتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کنند و تقاضا برای خودرو ازسوی جمعیت طبقه متوسط رو به افزایش است.

آمریکای‌شمالی؛ بزرگ‌ترین سهامدار در رشد تولید خودروهای تجاری
آمریکای‌شمالی بیشترین سهم بازار را در سال 2020 به خود اختصاص داد. در نتیجه دسترسی آسان به گزینه‌های تامین مالی مناسب، تاکید شدید دولت‌های منطقه برای اطمینان از تولید داخلی خودرو و سرمایه‌گذاری تهاجمی در توسعه زیرساخت‌ها برخی از عواملی هستند که انتظار می‌رود به رشد بازار منطقه‌ای کمک کند. آمریکای‌شمالی در سال 2020 حدود 50درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد و تخمین زده می‌شود نرخ رشد مرکب سالانه در این منطقه بیش‌از 3‌درصد در دوره مورد پیش‌بینی باشد. جدای از قدرت خرید رو به رشد در آمریکای‌شمالی، این منطقه نیز شاهد سرمایه‌گذاری مستمر در توسعه زیرساخت‌هاست. درعین‌حال دولت‌ها در آمریکای‌شمالی به‌طور ویژه بر تولید داخلی خودرو تمرکز کرده‌اند. انتظار می‌رود دیجیتالی‌سازی کامیون‌ها در راستای اولویت‌های فزاینده برای کامیون‌های متصل، فرصت‌های تجاری جدیدی را برای تولیدکنندگان کلیدی ازجمله فولکس‌واگن، دایملر و ولوو ارائه دهد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این تولیدکنندگان به شدت در راه‌حل‌های تله‌ماتیک سرمایه‌گذاری و از این طریق به رشد بازار منطقه‌ای در دوره مورد پیش‌بینی کمک کنند.

تجاری‌های سبک بیشترین سهم از رشد تولید را در اختیار دارند
تخمین زده می‌شود بخش وسایل‌نقلیه تجاری سبک بالاترین نرخ رشد مرکب سالانه را به خود اختصاص دهد که رقم آن به حدود 5درصد در دوره پیش‌بینی می‌رسد. این رشد را می‌توان به ماهیت پویای این وسایله نقلیه نسبت داد. خودروهای تجاری سبک قابلیت تغییر کاربری دارند و می‌توانند در حمل‌ونقل کالا و مسافر به‌کار گرفته شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =