سیستم ترمز

مراجعه به‌تعمیرگاه‌ها و جلوبندی‌سازهای مجهز موردی است که بسیاری از رانندگان از آن غافل هستند. درواقع عدم‌وجود تجهیزات کافی در تعمیرگاه سبب می‌شود به‌خودرویی که دربخش‌های مختلف نیاز به‌تعمیر و تعویض قطعه دارد، آسیب فراوانی وارد شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،مراجعه به‌تعمیرگاه‌ها و جلوبندی‌سازهای مجهز موردی است که بسیاری از رانندگان از آن غافل هستند. درواقع عدم‌وجود تجهیزات کافی در تعمیرگاه سبب می‌شود به‌خودرویی که دربخش‌های مختلف نیاز به‌تعمیر و تعویض قطعه دارد، آسیب فراوانی وارد شود. یکی از بخش‌های بسیار مهم که با ایمنی خودرو سروکار دارد بخش سیستم ترمز و لنت‌ترمز است. همچنین استفاده از دیسک‌وصفحه‌های تقلبی سبب شده است عملکرد ترمز و لنت‌ترمز نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. دراین میان بررسی‌های میدانی از بازار دیسک‌وصفحه حکایت از آن دارد که عمده‌محصولات موجود در این بازار یا تقلبی هستند یا از کیفیت ساخت پایینی برخوردارند. اما چه‌عواملی سبب وارد آمدن آسیب به‌لنت‌ترمز می‌شود و عملکرد آن را مختل می‌کند؟ در این خصوص یک کارشناس فنی خودرو به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «افرادی که کار تعمیر جلوبندی خودرو را انجام می‌دهند، معمولا سیبک‌کش دراختیار ندارند و از پتک استفاده می‌کنند. اما ضربه پتک به‌سگ‌دست سبب تاب برداشتن توپی یا پلوس چرخ می‌شود و باعث لرزش فرمان ماشین و ترمز زیر پا می‌شود و مشتری‌ها فکر می‌کنند دیسک تاب دارد .»
وی می‌گوید: «بسیاری از مکانیک‌ها از دانش لازم برای تعمیر خودرو برخوردار نیستند و افرادی هستند که به‌شکل تجربی کار را یاد گرفته‌اند و به‌صورت سنتی انواع مختلف خودرو را تعمیر می‌کنند. این درحالی است که خودروهای موجود در بازار مخصوصا ماشین‌های وارداتی از پیچیدگی فنی بالایی برخوردارند و نمی‌توان آن‌ها را بدون داشتن دانش کافی روز تعمیر کرد.»
وی تصریح می‌کند: «اتحادیه تعمیرکاران باید روی مکانیک‌ها و البته تجهیزات آن‌ها نظارت بیشتری داشته باشد و اصولا با قدرت پتک نمی‌توان هرچیزی را تعمیر یا از جای خود در آورد! تعمیرکاران باید تجهیزات خود را به‌روز کنند. چراکه خودروهای جدید دارای سیستم کاملا متفاوتی با مدل‌های قدیمی هستند.»
این کارشناس حوزه فنی خودرو همچنین با اشاره به‌ضرورت نظارت اتحادیه‌های تعمیرکاران و فروشندگان لوازم‌یدکی بر اصناف مرتبط می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از تصادفاتی که درحال حاضر شاهد آن هستیم، به‌دلیل وجود قطعات تقلبی و استفاده از آن‌ها توسط مکانیک‌ بی‌تجربه است و درعین حال یکی از قطعاتی که در استفاده از آن باید نهایت دقت را داشت دیسک‌وصفحه است.» وی می‌افزاید: «متاسفانه درمورد دیسک‌های موجود در بازار هم باید اظهار کرد غیر از دو سه شرکت، مابقی برندهای موجود در بازار متفرقه به‌شمار می‌روند و از مواد و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.»
این کارشناس تاکید می‌کند: «بسیاری از دیسک‌وصفحه‌های موجود در بازار بی‌کیفیت و به‌اصطلاح تاب‌دار هستند. این مساله سبب می‌شود مشتری هر لنت‌ترمزی هم استفاده کند با سرعت از بین برود. بنابراین وقتی بهترین لنت را هم روی دیسک‌وصفحه نامرغوب قرار دهید خیلی سریع سوت می‌کشد.»
این کارشناس فنی حوزه خودرو اظهار می‌کند: «بررسی وضعیت بازار دیسک‌وصفحه نشان می‌دهد غالب این محصولات تقلبی یا متفرقه و با کیفیت بسیار پایین هستند و همین مساله زیان‌های بسیاری را برای مردم به‌همراه داشته است. درواقع با این‌که قیمت‌ها نجومی است، اما محصولات موجود در بازار بی‌کیفیت و تقلبی هستند و این روند روی فروش و اعتبار لنت‌ها نیز تاثیر منفی دارد. چراکه عموم مردم نمی‌دانند مشکل اصلی از دیسک‌وصفحه بی‌کیفیت است و نه از لنت‌های ترمز.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =