بازار خودروی اروپا

در آغاز سال میلادی مشاوران موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو با اطمینان خاطر پیش‌بینی می‌کردند فروش در بازار اروپای‌غربی رشد 8.6 درصدی داشته باشد. این پیش‌بینی‌ها با اندکی نگرانی همراه بود و اختلال‌های موجود در زنجیره تامین سبب شد پیش‌بینی آن‌ها تا 8.3 درصد کاهش یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،قرار بود 2022 سال بازگشت قهرمانانه برای بازار خودرو اروپا باشد و فروش در این بازار بتواند به‌سطح پیش از دوران سیاه کرونا بازگردد که طی آن کاهش 25 درصدی را تجربه کرد. در آغاز سال میلادی مشاوران موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو با اطمینان خاطر پیش‌بینی می‌کردند فروش در بازار اروپای‌غربی رشد 8.6 درصدی داشته باشد. این پیش‌بینی‌ها با اندکی نگرانی همراه بود و اختلال‌های موجود در زنجیره تامین سبب شد پیش‌بینی آن‌ها تا 8.3 درصد کاهش یابد. اما حمله ناگهانی روسیه به‌اوکراین میزان رشد را در ابتدا به 3.6 درصد رساند و حالا هم در اوج ناامیدی رشد 0.4 درصدی در سال 2022 و رسیدن به‌فروش 10.63 میلیون‌دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده که بسیار کمتر از فروش 14.29 میلیونی در سال 2019 است.

کاهش جهانی فروش خودرو
این پدیده صرفا به‌بازار اروپا محدود نمی‌شود. موسسه تحقیقاتی آمریکایی اتو فورکست سولوشنز نیز اعلام کرده مجموعه‌ای از فاکتورهای منفی دلیل اصلی بی‌ثباتی و عدم‌قطعیت در بازار جهانی خودرو است.
تورم در سراسر جهان به‌خاطر افزایش قیمت نفت خام درحال افزایش است و مجموعه‌ای از سایر عوامل منفی نیز به‌وحشت از یک افت قریب‌الوقوع در بازار خودرو دامن می‌زند. این موسسه آمریکایی در گزارش اخیر خود چنین نوشته: «با توجه به‌این‌که نرخ تورم در ایالات‌متحده برای مدتی نسبتا طولانی پایین بوده، این افزایش ناگهانی سبب شده است بسیاری از اقتصاددانان نگران افزایش قیمت‌های ناگهانی و لجام‌گسیخته شوند. درصورتی که جنگ اوکراین به‌سایر کشورها سرایت نکند، احتمال افزایش چشمگیر نرخ تورم پایین خواهد بود. هرچند تورم، جنگ، کووید، کمبود ریزتراشه‌ها و سایر عوامل افت محسوسی را در بازار خودرو رقم خواهد زد. اگر جنگ به‌بیرون از مرزهای اوکراین کشیده شود، افت فروش در بازار خودرو از آنچه هست پیشی می‌گیرد و این احتمال وجود دارد برای مدتی طولانی بازار در وضعیت نزولی باقی بماند.»

بحران روی بحران
بانک سرمایه‌گذاری USB پیش‌بینی خود را برای فروش جهانی خودرو در سال 2022 از رقم قبلی یعنی 86 میلیون‌دستگاه به 83.3 میلیون‌دستگاه کاهش داده است. USB همچنین پیش‌بینی‌های خود را برای بازار اروپای‌غربی از 14.14 میلیون‌دستگاه به 12.94 میلیون‌دستگاه کاهش داده است و برای کل قاره اروپا، فروش 16.58 میلیونی را (درمقایسه با 18.21 میلیون‌دستگاه در پیش‌بینی قبلی) در نظر گرفته است. اروپای غربی شامل بازارهای بزرگ آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌شود. به‌گفته USB صنعت‌خودرو در بخش تامین دچار بحران شده و دلیل عمده آن به‌کمبود ریزتراشه‌ها برمی‌گردد که منجر به‌محدودیت در ثبت سفارش و کاهش فروش نمایندگی‌ها شده است. کاهش فروش خودرو در سال 2022 انعکاس‌دهنده محدودیت‌های تامین در اروپا، تعلیق صادرات به‌روسیه و توقف تولید در برخی کشورهای اروپایی است.

افزایش تورم و کاهش تقاضا
بانک USB در گزارش اخیر خود چنین آورده: «به‌باور ما در منظر جهانی، به‌خاطر محدودیت‌های فعلی و موجودی‌های اندک نمایندگی‌ها، در سال 2022 زنجیره‌تامین همچنان یک عامل محدودیت‌آور برای حجم فروش باقی خواهد ماند. برای سال 2023 هم ما به‌خاطر احتمال نرخ‌های بالاتر تورم و رویه احتیاطی مشتریان کاهش در تقاضا را پیش‌بینی می‌کنیم.» به‌گفته بانک USB در این میان شاسی‌بلندها و خودروهای سواری لوکس و گران‌قیمت در فروش عملکردی بهتر از باقی خودروها خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود خودروهای برقی به‌خاطر حمایت سیاسی بیشتر (در قالب سوبسیدها و محدودیت‌های تردد در شهرها) و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نسبت به‌برق برنده نسبی باشند.

شروع مایوس‌کننده
LMC اتوموتیو اعلام کرده اروپای‌غربی شروع مایوس‌کننده‌ای در سال 2022 داشته؛ زیرا صنعت‌خودرو در این منطقه همچنان متحمل تاثیرات منفی اختلال در زنجیره تامین بود و جنگ اوکراین نیز اوضاع را بدتر کرد. LMC دراین‌باره گفته: «در ماه گذشته با اعلام آمار خودروهای ثبت‌شده و مشخص شدن تداوم کاهش فروش به‌خاطر محدودیت‌های تامین و تشدید کمبودها به‌خاطر جنگ، پیش‌بینی ما کاهش یافت. ما همچنان انتظار داریم در ادامه سال 2022 نرخ فروش بهبود یابد؛ اما با نرخی پایین‌تر از آن‌چه ماه گذشته اعلام کرده بودیم.» به‌گفته LMC : «جنگ به‌دلیل افزایش تورم و کاهش درآمدها، منجر به‌کاهش تقاضا خواهد شد؛ هرچند دیدگاه ما این است که تاثیر اولیه آن روی زنجیره‌تامین مشاهده شود و دست‌کم درحال حاضر تقاضا همچنان از میزان عرضه بالاتر است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =